پیوندهای اندیشه ای ایران و چین در عرصه حکمت و فلسفه

 | تاریخ ارسال: 1398/10/18 | 


 
برنامه اختتامیه هفته علمی فرهنگی چین
پیوندهای اندیشه ای ایران و چین در عرصه حکمت و فلسفه
​دبیر علمی: دکتر سید مجتبی امامی
سخنران: آقای دکتر اعـوانـی از چـهره‌های ماندگار فلسفه کشور
میهمانان ویژه: ریاست محترم دانشگاه، معاونین محترم آموزشی و پژوهشی، معاون محترم روابط عمومی و امور بین‌الملل، ریاست محترم دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، معاون محترم پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و اساتید گروه فلسفه دانشگاه.


آقای دکتر اعـوانـی از چـهره‌های ماندگار فلسفه کشور که به مدت چهار سال در دانشگاه پکن تدریس کرده بعنوان سخنران ویژه مراسم اختتامیه هفته علمی فرهنگی چین در دانشگاه امام صادق علیه السلام حضور یافتند و در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه به بیان مطالبی در خصوص پیوندهای اندیشه ای ایران و چین در حکمت و فلسفه پرداختند، ‌خلاصه ای از صحبت های ایشان در این مراسم به شرح زیر است:
 ما نیاز به شناخت و مطالعه چین داریم، در واقع‌ مطالعه یک قوم تسخیر یک قوم است. ما در این مورد ضعف داریم متاسفانه حتی یک نشریه تخصصی در مورد چین نداریم. غربی‌ها در مورد چین خیلی کار کرده‌اند. برای مثال آمریکا در یک جزیره‌ای مانند هاوایی، دانشگاهی با عنوان شرق و غرب دارد که 120 چین شناس و هندشناس طراز اول در آن مشغول به تحقیق و تدریس هستند و کنگره جهانی شرق و غرب را برگزار می‌کند. مجله و کتاب در مورد چین دارند که دارای رفرنس بین‌المللی است.
چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های زنده جهان است. در گذشته تمدن‌های زیادی بوده‌اند که از بین رفته‌اند، ولی چند تمدن تداوم یافته اند، تمدن چین، تمدن ایران و تمدن هند، که البته تمدن ایران در بین این فرهنگ‌ها بیشترین تاثیر را داشته است تا جاییکه تا دو نسل پیش خیلی از چینی‌ها زبان فارسی می‌دانستند. برای مثال یکی از امامان جمعه در چین که گلستان سعدی را ترجمه کرده بود می‌گفت: اینجا در چین، بین علمای ما کسی فارسی بداند آیت الله است و اگر عربی بداند و فارسی نداند حجۀ الاسلام است. فارسی این قدر اهمیت داشته است. نفوذ زبان فارسی آن‌قدر در گذشته زیاد بوده که شاهدیم کتاب مرصاد العباد 5 قرن پیش به چینی ترجمه شده است. 
چین سرزمین حکمت است. آنها لفظی برای پیامبر ندارند بلکه بجای آن از عبارت حکیم بزرگ استفاده می‌کنند. کنفسیوس که از نظر من بدون شک پیامبر بوده است را حکیم بزرگ می‌نامند و روز تولد وی را به عنوان روز معلم تعطیل و تکریم می‌کنند. در واقع آنها دین را، حکمت می‌دانند. در چین، حکیم واسطه بین آسمان و زمین است. حکیم از نگاه چینی‌ها، انسان کامل است. اوصافی که برای حکیم می‌شناسند با انسان کامل ما بسیار نزدیک است.
 در بین ادیان الهی، دین اسلام خصوصیاتی دارد که باعث شده تنها دین جهانی و جهان شمول باشد. برخی از ادیان متعلق به زمین یا قوم و قبلیه هستند و برخی دیگر متعلق به یک قوم و قبلیه و یا مکان خاصی نیستند. مثلا کنفسیوس مخصوص چین است، جای دیگری نرفت، یا هندوییسم برای هند است، یا یهود برای یک قوم است. در این بین مسیحیت ادیان دیگر را قبول ندارد. تنها دینی که ختم ادیان، جمع بندی ادیان و مصدق وحی های الهی است و ایمان به همه کتب و رسل دارد اسلام است.   
در گذشته بسیاری از تواریخ در خصوص چین در کشور ایران نوشته شده است مانند جامع التواریخ تالیف رشید الدین فضل الله که قسمت اعظم آن درمورد تاریخ چین است. بودا شناسی فضل الله از بودا شناسی امروز بسیار کامل تر بوده است چرا که اسناد و متونی در اختیار داشته که امروزه در دسترس نیست. 
در پایان این جلسه، از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی، توسط آقای دکتر اعوانی و در حضور ریاست محترم دانشگاه تقدیر به عمل آمد. 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2625 بار   |   دفعات چاپ: 629 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر