سفر علمی آقای محمد حسین محمدی و حضور در دوره آموزشی شرکت هوگان در کشور عمان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۱۲ | 


سفر علمی آقای محمدحسین محمدی
دانشجوی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
عنوان دوره آمورشی: سنجش و ارزیابی منابع انسانی
برگزار کننده دوره: (Hogan Personality Inventory)
محل برگزاری دوره: کشور عمان
زمان برگزاری: 17 الی 18 مهرماه 1398

گزارش سفر علمی آقای محمد حسین محمدی و حضور در دوره آموزشی شرکت هوگان در کشور عمان
همواره ارزیابی علمی و با دقت شخصیت افراد، برای پیش‌بینی عملکرد شغلی آن‌ها یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها و متخصصین حوزه سنجش و ارزیابی منابع انسانی بوده است؛ در این راستا از بیش از 40 سال پیش مطالعات علمی آغاز شده و متخصصین مختلفی برای پیش‌بینی عملکرد شغلی با استفاده از شخصیت افراد دست به کار شدند. نخستین کسی که درباره ارتباط بین عملکرد شغلی و شخصیت افراد پژوهش کرده است دکتر رابرت هوگانمی‌باشد. وی اولین کسی بود که توانست به شکلی علمی شخصیت افراد و رابطه آن با عملکرد شغلی را مورد بررسی قرار دهد. او در این حوزه حدود 50 سال سابقه داشته و در سال 1970 نسخه‌های اولیه آزمون شخصیت خود را ایجاد نموده است، این آزمون در طول زمان چندین بار بروزرسانی شده و اکنون Hogan Personality Inventory‌ یا به اختصار HPI‌ نام دارد که جزء معتبرترین آزمون‌های شخصیت شغلی در دنیا به شمار می‌رود.
رابرت هوگان و جیس هوگان در سال 1987 شرکت هوگان اسسمنت سیستم را راه‌اندازی کردند و در حوزه شخصیت افراد و رابطه آن با عملکرد شغلی و توسعه رهبری به پژوهش و مطالعه پرداختند. این شرکت اکنون جزء پیشروترین شرکت‌های جهان درحوزه ارزیابی شخصیت بوده و خدمات خود را در 180 کشور جهان و به 50 زبان مختلف ارائه می‌کند.
شرکت هوگان خدمات مختلفی در حوزه‌های مرتبط با ارزیابی و توسعه ارائه می‌کند. ابزارهای اصلی این شرکت در ارزیابی شخصیت افراد عبارتند از:
1) خزانه شخصیتی هوگان (Hogan Personality Inventory(HPI))
ابزار HPI ابعاد روشن و معمولی شخصیت افراد را پیش‌بینی کرده و نحوه تعامل فرد با دیگران در شرایط طبیعی را توصیف می‌کند. این ابزار می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه کار کردن، نحوه رهبری کردن و میزان موفقیت افراد در مشاغل فراهم کرده و برای مقاصد مختلفی همچون جذب و استخدام کارکنان یا توسعه آن‌ها به کار گرفته شود. این ابزار نخستین و حداقلی‌ترین ابزار شرکت هوگان به شمار می‌رود.
2) پیمایش توسعه‌ای هوگان (Hogan Development Survey(HDS))
ابزار HDS ابعاد تاریک شخصیت افراد را پیش‌بینی کرده و کیفیت رفتارهای افراد در شرایط پرفشار را مشخص می‌کند؛ این ویژگی‌ها می‌تواند به روابط افراد با دیگران و تصویر آن‌ها نزد دیگران صدمه زده و مسیر موفقیت افراد را با چالش روبرو سازد. با ارزیابی ابعاد تاریک شخصیت افراد می‌توان نسبت به ریسک‌های عملکردی افراد، پیش از این که این ریسک‌ها باعث بروز مشکل شوند، آگاهی پیدا کرد.
3) خزانه انگیزه‌ها، ارزش‌ها و ترجیحات (Motives, Values, Preferences Inventory(MVPI))
ابزار MVPI لایه درونی‌تر شخصیت افراد را که عبارتست از اهداف کلیدی، ارزش‌ها، محرک‌ها و علایق آن‌ها مورد سنجش قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها مشخص می‌کنند که اهداف و فعالیت‌های مطلوب فرد که برای آن‌ها تلاش می‌کنند چه مواردی هستند. با آگاهی از این ویژگی‌ها می‌توان متوجه شد که چه اقداماتی به فرد برای موفقیت انگیزه داده و در چه مشاغل و محیط کاری فرد بیشترین بهره‌وری را دارد.
برای استفاده از خدمات و ابزارهای شرکت هوگان، همانند سایر موسسات مشابه، می‌بایستی گواهینامه صلاحیت استفاده از ابزارها و تفسیر نتایج آن‌ها را دریافت نمود. این گواهینامه از طریق ارائه دوره‌های آموزشی شرکت در مناطق مختلف دنیا صادر می‌شود؛ شرکت کنندگان در این دوره‌ها با مدل شرکت هوگان آشنا شده و تفسیر نتایج ابزارها را تمرین می‌کنند و پس از اتمام دوره در صورت موفقیت در آزمون پس از دوره، موفق به کسب گواهینامه صلاحیت استفاده از ابزارهای شرکت هوگان می‌شوند. از آنجایی که پایگاه داده‌ای یکپارچه‌ای که بتوان از طریق آن همه افراد دارای گواهینامه استفاده از ابزارهای شرکت هوگان را شناسایی نمود وجود ندارد، نمی‌توان آمار دقیقی از این افراد ارائه نمود اما بررسی‌های میدانی و تجارب کاری متخصین فعال در حوزه سنجش و ارزیابی نشان می‌دهد که در ایران هیچ شخصی گواهینامه صلاحیت استفاده از آزمون‌های شرکت هوگان را ندارد. 
 

   
  
  
  



دفعات مشاهده: 109 بار | دفعات چاپ: 5 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

سال 1398

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۲۰ | 
سال 1398

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
محمدرضا کوهکن
سوریه

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
احسان امینی باغبادرانی
ترکیه 

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
احمدرضا رحمانیان
جمهوری آذربایجان

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
محسن ذوالفقاری
جمهوری آذربایجان

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
امیررضا عباس‌زاده
جمهوری آذربایجان

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
داوود طالقانی
جمهوری آذربایجان

دانشکده معارف اسلامی 
محمد حسین محمدی
عمان

دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
احمد نوروزی
امارات متحده عربی

دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
آقای امیر محمد اسماعیلی
ترکیه

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
وطن‌دوست
مجارستان
 
 

دفعات مشاهده: 189 بار | دفعات چاپ: 52 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر