راهنماهای سخت افزار و نرم افزار


دفعات مشاهده: 538 بار | دفعات چاپ: 151 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

واحد سخت افزار و نرم افزار

بخش سخت افزار

تعریف سخت‌افزار : مجموعه‌ای از اجزای فیزیکی است که یک سیستم رایانه را تشکیل می‌دهند. سخت‌افزار رایانه به قسمت‌های فیزیکی و یا اجزای یک رایانه مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، حافظه‌های رایانه، دیسک سخت، ماوس، چاپگرها، سی‌پی‌یو (کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه، مادربورد و چیپ‌ها) و همه اجزای فیزیکی که می‌توان آن را لمس کرد (مشاهده کرد) اطلاق می شود . ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار یک سیستم محاسباتی قابل استفاده را تشکیل می‌دهد.
سخت افزار یکی از واحدهای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد که وظیفه پشتیبانی از رایانه‌ها و کاربران آنها را دارد. وظایف این واحد در 3 فرآیند اصلی خدمات سخت افزاری ، خدمات نرم افزاری و خدمات مشاوره ای تعریف می‌شود. فرآیند خدمات فنی سخت افزاری برای پشتیبانی از رایانه‌ها و تجهیزات جانبی آن بطوریکه همواره قابل استفاده باشند، در نظر گرفته شده است و شامل پیشگیری از خرابی و نصب و راه‌اندازی سیستم ، تجهیزات سخت‌افزاری جدید ، رفع مشکلات مربوط به سیستم و ارتقاء می‌باشد

بیشترین وقت پرسنل واحد سخت‌افزار تاکنون به زیرفرآیند تعمیرات اختصاص یافته است تا مشکلات رایانه‌های موجود حل شوند. تجربه نشان داده است که بخش قابل توجهی از مشکلات بر اثر عدم آگاهی کافی کاربران در مورد خصوصیات رایانه‌ها و شرایط مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های مورد استفاده آنها ایجاد می‌شود که به سادگی و بدون حضور پرسنل واحد سخت افزار یا انتقال رایانه به مرکز قابل حل است.


نرم افزار

تعریف نرم افزار : نرم‌افزار مجموعه‌ای از ایده‌ها، مفاهیم و نمادها است که قابل لمس نیست.
نصب نرم افزار های مورد نیاز کاربر و رفع مشکلات نرم افزاری برای واحدها یکی از زیرفرآیندهای خدمات مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد
مشکلات نرم‌افزاری مثل پاک شدن یا خراب شدن فایلهای اطلاعاتی بنا به علل مختلف مثل ویروسها، قطعی برق و مشکلات سخت افزاری میباشد که با سیاستگذاریهای پیشگیرانه می‌توان از اینگونه مشکلات کاست.از آنجا که پیشگیری همیشه ارزانتر و آسانتر از درمان است، پیشگیری از خرابی یکی از نقاطی است که توجه واحد سخت افزار را به خود معطوف داشته است. از بارزترین نمونه‌های آن می‌توان آموزش کاربران جهت Backupگیری منظم و مستمر از بانکهای اطلاعاتی، استفاده صحیح از سخت افزار و نرم افزارها، همچنین به روز رسانی برنامه ویروس کش و سیستم عامل ویندوز را نام برد.به منظور برنامه‌ریزی صحیح برای پیشگیری از بروز مشکلات، مرکز نیاز به اطلاعات خاصی دارد که آن را از طریق شناسنامه رایانه‌ها تهیه می‌نماید. این شناسنامه‌ها در برگیرنده 3 نوع اطلاعات می‌باشد:
1-در مورد کاربران
2-نوع استفاده رایانه در واحد مربوطه
3-مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه‌ها
از اطلاعات فوق در جهت برنامه‌ریزی های آموزشی کاربران، خرید یا طراحی نرم‌افزارهای خاص و خرید و ارتقاء تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز استفاده می‌شود.
 
قابل توجه کاربران محترم دانشگاه
 
کاربران محترم دانشگاه می توانند نرم افزارهای مورد نیاز خود را از آدرس زیر دانلود نمایند.


فرآیند خدمات مشاوره‌ای

در برگیرنده کمک‌های مشاوره‌ای این واحد در زمینه مسائل سخت افزاری و نرم افزاری به کلیه رده‌های مدیریتی دانشگاه است. از بارزترین خدمات مشاوره‌ای می‌توان مشاوره جهت خرید سخت‌افزارهای جدید و مشاوره جهت تخصیص سخت افزارهای خریداری شده برحسب نیاز به واحدهای دانشگاه را نام برد.

دفعات مشاهده: 533 بار | دفعات چاپ: 157 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر