پرونده ویژه روز دانشجو روز دانشجو، روز حیات و روز سیاسی بودن دانشجو است
| تاریخ ارسال: 1401/9/16 |
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو هیات علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد در گفتگویی که با روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیهالسلام داشت، به سابقه و اهمیت روز دانشجو، راهکارهای ارتباطی دانشجویان با مسائل جامعه و جایگاه مبانی در کمک به شناخت و اولویتبندی مسائل جامعه پرداخت.
در ابتدای مصاحبه، حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، پایه و مبدا روز دانشجو را مبارزه با آمریکا و استکبار دانست و گفت: شانزدهم آذر سالگرد شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران است که در زمان شاه رخ داد. آن زمان معاون رییس جمهور آمریکا وارد ایران شد و دانشجویان در مقابل ورود نیکسون اعتراض کردند که بسیار مسالمت آمیز بود و خشونتی از ناحیه دانشجویان رخ نداد؛ اما گارد شاهنشاهی به دانشجویان حمله کرد و این سه دانشجو با گلوله به شهادت رسیدند.
وی افزود: روز دانشجو روز اعتراض دانشجویان بود و باید الان هم روز اعتراض دانشجویان باشد. آن اعتراض به نیکسون و سلطه آمریکا بر ایران بود و در واقع معاون رییس جمهور آمریکا از روی خون سه شهید عبور کرد و به دیدار شاه رفت. باید به معنا، محتوا و پیام روز دانشجو کاملا توجه کنیم. روز دانشجو روز حیات و روز سیاسی بودن دانشجو و اهل اعتراض بودن دانشجو در برابر بیگانگان و تحمیلی است که از ناحیه نظام سلطه جهانی به کشور ما صورت گرفته است. باید روندی که آن سه شهید در پیش گرفته بودند، الگویی شود که دانشجویان ما آن را دنبال کنند.
وی ادامه داد: البته دانشجویان ما از نظر علمی هم باید به سمتی بروند که رشد و پیشرفت را به گونهای رقم بزنند که فناوریهای پیشرفتهای که به آن دست یافتهایم، ارزان شود و مرزهای دانش با استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما باز شود. در نتیجه دستاوردهای علمی داشته باشیم که جریان علم به صورت یک طرفه از غرب به شرق نباشد و انشاءالله در زمانی نزدیک این جریان دو طرفه شود و علم از جهان اسلام هم به سمت سایر ملتها جاری شود.
حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه دانشجویان همچنان که مشغول تحصیل هستند، باید از مسائل پیرامون خودشان مثل مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... آگاهی داشته باشند و درباره آنها موضعگیری کنند، گفت: دانشجویی که در یک فضای خلاء زندگی میکند، ممکن است انبوهی از معلومات را در ذهن خود ذخیره کند ولی با مسائل جامعه آشنا نیست و به همین دلیل به فکر راه حل آنها هم نخواهد بود. دانشجویان به عنوان نخبگان جوان جامعه باید از هر آنچه در اطرافشان میگذرد، باخبر باشند. نهتنها باخبر باشند، تحلیل هم داشته باشند و علل و عوامل را بدانند تا در هنگام ضرورت بتوانند به صورت فردی و یا جمعی واکنش نشان بدهند.
این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح راهکارهای ارتباطی بین زیست علمی دانشجویان با مسائل جاری جامعه، اظهار کرد: دانشگاه باید از کسانی که صاحب نظر هستند، دعوت کند و آنها با دانشجویان به پرسش و پاسخ بپردازند. این کار به بالا بردن سطح اطلاعات و معلومات دانشجویان کمک زیادی میکند. البته نباید فقط به یک جریان خاص فکری و سیاسی بسنده شود و باید حرفهای دیگران را هم بشنوند. همچنین دانشجویان باید در حوزه مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، مطالعات خودشان را خیلی گسترده کنند، طوری که چند بعدی پرورش یابند. نباید اینطور باشد که احساس کنند در یک محیط بسته و محدودی زندگی میکنند و باید ذهنشان از چارچوب این محیط محدود خارج نشود.
وی بیان داشت: اگر کسی در یک محیط ایزوله رشد کند، ممکن است از نظر ابعاد جسمی و روحی رشد داشته باشد؛ اما با اندک آسیبی که از بیرون به او وارد شود، ضربه میخورد. مثلا بچههایی را در نظر بگیرید که در خانواده مرفه زندگی میکنند و محیط از نظر میکروبها برای آنها ایزوله شده است. چنین محیطی باعث میشود بچه رشد جسمی خوبی داشته باشد؛ اما وقتی با یک ویروس کوچک رو به رو شود، آسیب میبیند. در مقابل، بچههایی که در محیطهای بازتر و محلههایی بزرگ شدهاند که کمابیش آلودگیهایی هم دارد، با هم بازی میکنند و زمین میخورند و ویروسهای مختلفی اطرافشان هست؛ ولی وضعیت جسمانی آنها تحت تاثیر این ویروسها به هم نمیریزد و برعکس به نوعی، ضد ضربه میشوند. بنابراین دانشجویان ما باید هر طور شده انتقال اطلاعات و معلومات از محیطهای آلوده هم داشته باشند تا به صورت سوال برایشان مطرح شود و دنبال پاسخ باشند.
وی در تبیین دیگر راههای ارتباط دانشجویان با مسائل جامعه، خاطرنشان کرد: یکی از راههایی که برای دانشجویان در دسترس و آسان است، مطالعه کردن است. مطالعه مجلات، مقالات، روزنامهها و... باید جریان داشته باشد تا از حقایق باخبر شوند. البته نمیشود گفت که فقط دانشجو را در یک فضای پر از ابهام رها کنیم؛ بلکه باید دورههای توجیهی و پاسخگویی از جانب افراد مسلط و آگاه به مسائل هم باشد تا کم کم دانشجویان ورزیده شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه ما مسئلهای نداریم که به آن پاسخ داده نشده باشد، گفت: ریشه مسائل یکی است. الان اگر در سطح جامعه شبهاتی درباره مسائل اعتقادی، سیاسی، ولایت فقیه، کارکرد و کارآمدی جمهوری اسلامی و... مطرح شده است، مشابه اینها در زمان شهید مطهری و قبلتر از ایشان حتی در عصر مشروطیت هم مطرح بوده است و بزرگانی چون شهید مطهری، استاد مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی این مسائل را هم خوب مطرح و تبیین کرده و هم به آنها پاسخ دادند. یکی از نکاتی که در دانشگاه امام صادق علیه السلام وجود دارد، آموزش کتابهای استاد مطهری است. کاش چنین دروسی برای دانشجویان سایر دانشگاهها هم مطرح میشد؛ زیرا بنیه سیاسی و اجتماعی آنها را خیلی تقویت میکند و به نوعی آنها را در مقابل آسیبها مقاوم میسازد.
وی درباره شناخت صحیح مسائل اولویت دار و مسائلی که تحت القائات بیرونی به ذهن دانشجویان وارد شده، با اشاره بر اینکه باید ریشه و اساس مسائل را شناخت، ابراز کرد: اگر کسی به صورت اصولی و بنیادی با مسائلی که امروز مطرح شده است رو به رو شود، درمییابد که مسائلی مثل تقاضای مختلط شدن سلفها، منبعث از همان فضای بیگانه است. شما به شبکههای بی بی سی، من و تو، اینترنشنال و... نگاه کنید و ببینید دنبال چه هستند. اینها به صورت کاملا سیستماتیک دنبال تاثیرگذاری فکری و فرهنگی روی نسل جدید هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام درخصوص کنشگری دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق علیهالسلام در جریان اتفاقات اخیر کشور، گفت: محیط دانشگاه امام صادق علیه السلام تا جایی که من میدانم، الحمدالله از این حوادث آسیبی نپذیرفت. اما برعکس استادان و دانشجویان این دانشگاه توانستند به واسطه ارتباطی که با دیگران برقرار کردند، خارج از این محیط تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند.
دفعات مشاهده: 100 بار |
دفعات چاپ: 15 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر