گزارش نشست علمی غدیر و معضلۀ سکولارهای شیعی

 | تاریخ ارسال: 1402/1/13 | 
به همت انجمن علمی دانشجویی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادقعلیه السلام  و کانون مهدی یاروان دانشگاه بیرجند به مناسب عید غدیر خم «نشست علمی غدیر و معضلۀ سکولارهای شیعی» نشست دهم از سلسله نشست‌های ملی آفتاب غدیر با حضور دکتر سید مجتبی عزیزی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادقعلیه السلام در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۹ لغایت ۲۰ به صورت برخط برگزار گردید. 
در ابتدای این نشست در مورد واقعۀ غدیر خم توضیح داده شد که عید غدیر در واقع بزرگداشت یک واقعۀ بزرگ است که پیامبر اسلام (ص) حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین و خلیفه بعد از خود تعیین کردند، پیامبر اکرم (ص) در ماجراهای دیگر مسئلۀ ولایت حضرت علی (ع) و جانشینی ایشان بعد از خود را بارها مطرح کرده بودند. در روز ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجرت –روز عید غدیر خم- یک بیان عمومی و یک بیعت عمومی از طرف ایشان صورت گرفت.
در ماجرای اصلی عید غدیر خم در یک تجمع بزرگ، پیامبر اسلام (ص)، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند به این معنا که بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) حکومت بر مسلمین به دست حضرت علی (ع) باشد؛ پس واقعه غدیر خم صرفا جنبۀ دینی ندارد، بلکه دارای جنبۀ سیاسی که همان حکومت است هم دارا بود.
شیعه‌ای که بگوید من شیعه هستم ولی علی را حاکم جامعه نمی‌دانم و او فقط عنایت و ولایت معنوی را برعهده‌ دارد، این صحیح نیست، خلیفه دوم هم گفته بود اگر علی نبود که ما را هدایت کند ما هلاک می‌شدیم، اعتقادی که شیعیان دارند در مسئلۀ غدیر این است که بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) جایگاه حکومت و ولایت امیر المؤمنینی از حضرت علی (ع) غصب شد.
در واقع اصل مسئلۀ غدیر، مسئله امامت است. هرچند که حکومت مهم‌ترین شأن امام نیست، اما یک شأن تاثیرگذاری است.
در ادامه نشست دکتر عزیزی در مورد مسئلۀ سکولار توضیح دادند که سکولار به معنی جداسازی است، به این معنا که امور دینی را از امور سیاسی جدا کردن یا به تعبیر دیگر جدا کردن امور دینی از امور دنیایی است.
ادعایی که در تفکر سکولار مطرح می‌شود این است که دین نباید در عرصۀ اجتماعی دخالت کند و حکومت نباید دینی عمل کند و نباید ملاک حاکمان در اداره حکومت دینی باشد بلکه دین باید در عرصۀ فردی اشخاص باشد و در امور اجتماعی دخالت نکند. اگر این اندیشۀ سکولار را وارد اسلام کنیم باید ادعا کنیم که دین اسلام هم نباید در حاکمیت دخالت کند، به این معنا که پیامبر اسلام (ص) در حکومت نباید دخالت می‌کردند و اگر کسی این اندیشه سکولار را داشته باشد از مذهب تشیّع خارج خواهد بود.


 


دفعات مشاهده: 196 بار   |   دفعات چاپ: 43 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر