با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات و معاونت پژوهشی دانشکده برگزار شد؛ گزارش دوره آموزشی مقاله‌نویسی

 | تاریخ ارسال: 1402/1/13 | 
به‌ همت معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و انجمن علمی دانشجویی الهیات، «دومین دوره آموزشی مقاله‌نویسی» ویژه دانشجویان رشته الهیات ورودی سال های ۹۵ ،۹۶ و ۹۷ با حضور جناب آقای دکتر سید محسن اسلامی (عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس) با مشارکت جمعی از علاقه‌مندان به موضوع در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ الی ۲۰ به صورت مجازی برگزار گردید.
جناب آقای دکتر اسلامی در ابتدا با این مقدمه که «چرا بنویسیم؟» و «چه بنویسیم؟» به بیان نکات خود پرداختند و گفتند: هدف از نوشتن ما می تواند برای تکمیل دوره های تحصیلی، یافتن شغل، کسب درآمد، تاثیرگذاری و... باشد اما می توان از زاویه ی دیگری هم به این موضوع پرداخت که هدف از نوشتن می تواند ایفای نقش علمی، مسئولیت علمی، شکل دهی به افکار خود و... هم باشد و به این صورت ممکن است که هدف ما از نوشتن مستلزم مقاله نویسی نباشد، بلکه ممکن است که گاهی شاید ما ایده خوبی داریم و فقط باید آن را بنویسیم. نوشتن ابزار کار خیلی از ما نیست بلکه بخشی از کار ماست و اگر هم نوشتن ابزار باشد ابزاری اساسی و دارای کاربرد گسترده است. به همین دلیل بعضی درک ها از نوشتن ساده انگارانه هستند و نوشتن را در حد مقاله نویسی خلاصه می کنند در حالی که نوشته هایی فراتر از مقاله مثل نوشتن درباره کتاب، نوشتن درباره نقد کتاب، یادداشت عمومی نوشتن، گزارش نوشتن و... وجود دارد. بنابراین تمرین نوشتن با قالب هایی غیر از مقاله مناسب تر است، چراکه توجه به قالب های دیگر و تمرین آن ها به پرورش شخصیت پژوهشگر و دانشجو کمک می کند.
در ادامه جناب آقای دکتر اسلامی اشاره کردند: بدیهی است که نوشتن مستلزم خواندن است و در پاسخ به این سوال که چه بخوانیم باید گفت که همه چیز بخوانید؛ مثلا خواندن درباره نویسنده ها، خواندن آثار نویسنده های خوب از حیث پرورش ایده، خواندن آثار نویسنده های خوب از حیث قلم، خواندن در حوزه کاری و پژوهشی، خواندن در حوزه علایق، خواندن در حوزه های نزدیک به حوزه کاری و پژوهشی خود و... . نکته مهم این است که خواندن انواع نوشته مهم است چراکه شاید فکر کنیم که موضوعاتی مورد علاقه مان نیست اما اگر تجربه آن را می داشتیم یا آن را بهتر درک می کردیم به آن علاقه داشتیم.
دکتر اسلامی درباره سرفصل های «چگونه (مقاله) بنویسیم؟» و «نوشته خود را چه کنیم؟» با دسته بندی انواع مقالات گفتند: به طور کلی سه دسته مقاله داریم: مقالات استاندارد که حدود ۶ هزار کلمه تا ۸ هزار کلمه هستند، مقالات بلند تا ۱۰ هزار کلمه و بیشتر هم می رسند و مقالات کوتاه ۳ هزار تا ۴ هزار کلمه هم داریم. بعد از آن که انواع مقاله را شناختیم باید رویکرد خود در مقاله را روشن کنید و این نکته از جهت محتوایی است مثلا می خواهیم یک پژوهش تاریخی در مقطع واحد انجام بدیم یا یک پژوهش تاریخی با نظر تطور زمانی انجام بدهیم و یا اصلا می خواهیم یک پژوهش غیر تاریخی با هدف بازخوانی منسجم متن تاریخی انجام بدهیم. شما باید هدف از مقاله را هم مشخص کنید؛ هدف از مقاله به این معنا نیست که چیزی که به واسطه مقاله به دست می آید، بلکه کارکرد خود مقاله چیست، مثلا رویکرد تاریخی و نکته ای در یک ادعا یا رویکرد فلسفی و رفع یک اشکال یا طرح یک ابهام و... .
در ادامه دکتر اسلامی تصریح کردند: تهیه پیش نویش از خود مقاله نوشتن مرحله ای دشوارتر است چراکه اصل کار شما در پیش نویس است و این پیش نویس شماست که به نسخه نهایی مدنظر یعنی مقاله تبدیل می شود و نمی توانید بدون نوشتن پیش نویس به سراغ نوشتن مقاله بروید. پیش نویس از جهت دوری و نزدیکی به نسخه نهایی مدنظر مختلف است و نکته مهم پیش نویس این است که از جهت ساختاری تقریبا کامل است و نیاز به ارجاعات کامل ندارد و هم چنین نیاز به ویرایش زبانی و ساختاری هم ندارد چراکه این اشکالات در مرحله نوشتن خود مقاله باید اصلاح شود و ساختار مقاله را در پیش نویس مشخص کنید و این پیش نویس است که ساختار مقاله را پیش روی شما می گذارد و توجه داشته باشید که پیش نویس تدریجی حاصل می شود هم چنین تلاش برای پیش نویس این درک را به شما می دهد که اصلا در جهت درستی حرکت کرده اید یا خیر.
در ادامه ایشان در خصوص روش نوشتن پیشنویس بیان داشتند: باید با تجربه و تمرین راه خودتان را پیدا کنید مثلا توصیه رایج این است که هر روزی تعدادی کلمه بنویسید؛ به عنوان مثال روزی ۵۰۰ کلمه که خیلی سخت هم نیست بنویسید یا ایده هایتان را یادداشت کنید یا در دوره های مرتبط مشغول نگارش شوید. در بحث نگارش و ویرایش مهم است که متن شما از هر جهت خوب به نظر رسد مثلا یادگیری اصول نگارش و ویرایش مفید است، توانایی در استفاده مفید از نرم افزارهای واژه پرداز هم مفید است.
در پایان دکتر اسلامی افزودند: به طور معمول مقالات بعد از داوری مستلزم اصلاح هستند گاهی اصلاحات اساسی و گاهی جزئی و هم چنین در داروی مقالات قاعدتا احتمال رد مقاله بیش از قبول مقاله است. اگر مجله یا نشریه هدف خود را بشناسید و از آن مقالاتی خوانده باشید شانس خود را برای پذیرش بالا می برید و برای هر نوع نوشته، مجله یا نشریه متناسب با آن انتخاب کنید.
 


دفعات مشاهده: 315 بار   |   دفعات چاپ: 62 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر