با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات و معاونت پژوهشی دانشکده برگزار شد؛ گزارش وبینار وارستگی و وابستگی در تربیت دانشگاهی از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی (ره)

 | تاریخ ارسال: 1402/1/13 | 
به همت معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادقعلیه السلام و با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادقعلیه السلام «وبینار علمی با موضوع وارستگی و وابستگی در تربیت دانشگاهی از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی (ره)» با حضور دکتر میثم صداقت زاده مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادقعلیه السلام در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۱۸ به صورت مجازی برگزار گردید.
دکتر میثم صداقت زاده در این نشست بیان کردند: حضرت امام (ره) فرمودند: معلمی شغل انبیاست، یعنی خداوند انسان را برای رسیدن به سوی کمال خود آفرید و در عین حال در این مسیر احتمال انحراف وجود دارد و خداوند برای این موضوع پیامیران را فرستاده است یعنی پیامبران برای تربیت انسان مبعوث شده اند و نکته ای که وجود دارد این است تربیتی که پیامبران برای آن آمده اند موضوع آن انسان است بما هو انسان است و انسان از سن بلوغ مورد خطاب خدا قرار می گیرد، آن تربیت انسان که پیامبران برای آن برگزیده شده اند با تربیت کودک و نوجوان گویی دو چیز است. اساسا در دوره کودکی و نوجوانی سعادت و شقاوت معنی ندارد چون تکلیفی وجود ندارد پس آن فرآیند تربیتی قبل بلوغ زمینه ساز تربیت است و آنچه که ما امروز از تربیت فهم می کنیم این است که چگونه مدیریت کنیم کودک و نوجوان را که بعد وارد جامعه بشود.
در ادامه ایشان فرمودند: تربیت دو نوع است: ۱. تربیت انسان (وظیفه پیامیران و دین) و ۲. تربیت کودک و وقتی در عنوان این جلسه قیدی به نام تربیت دانشگاهی وجود دارد یعنی یک قید خاص زدیم پس انتظار نداشته باشید قابل تسری به مسائل یک کودک سه ساله باشد چرا که مسائلش با یک جوان ۲۰ ساله فرق دارد چرا که معنا و عامل تربیت آن تغییر کرده است.
در ادامه دکتر صذاقت زاده به بیان سه دوره انسان بعد از تولد اشاره کردند و گفتن: بعد از تولد سه دوره داریم دارد و هر دوره هفت ساله است البته که قبل از تولد هم یکسری مراحل وجود دارد. هر هفت سال ویژگی و اصول تربیتی خاص خود را دارد و بعد از دوره بلوغ یک تلاطم و هیجاناتی داریم و یکسری دستورها داریم که مربی و پدر و مادر باید این دستورها را انجام بدهند و بعد این دوره این موجود دیگر انسان مخاطب خداوند شده است یعنی او مکلف به انجام دادن امر الهی است ولی هنوز نیاز به حمایت هایی بنا بر ویژگی های شخصیتی و جسمانی خودش دارد.
مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادقعلیه السلام در ادامه نشست افزودند: آیا تربیت انسان مثل ساختن میز است یعنی یک انسان را با یک ساختار در ذهن شکل می دهیم؟ اگر تلقی ما از تربیت این باشد باید گفت که این تربیت نیست بلکه صنعت است و تلقی درست از تربیت این است که تربیت یعنی انسان هر استعدادی که دارد آن را پرورش دهد. در روش تربیتی آیت الله مهدوی کنی (ره) و امام خمینی (ره) نمونه این تلقی صحیح از تربیت وجود دارد که اجازه می دهند هرکسی آن فضای خودش را طی کند نه آن گونه که من می خواهم!
آیت الله مهدوی کنی (ره) خودش را کم رنگ کرد و مکتب را پر رنگ کرد ما ها را وابسته به امام صادقعلیه السلام کرد نه به خودش، همه شاگردان ایشان خودشان را شاگردان امام صادقعلیه السلام می دانند نه شاگردان آیت الله مهدوی کنی (ره) و محور جبهه بندی امام صادقعلیه السلام بودند، خیلی از شاگردان ایشان از نظر ایده با آیت الله مهدوی کنی (ره) مخالف بودند ولی در این دانشگاه رشد کردند و آن هویت جمعی که برای ما ساخته شده بود شخص آیت الله مهدوی کنی (ره) نبود بلکه محور انقلاب و اسلام بود و حتی خود آیت الله مهدوی کنی (ره) توسط دانشجو ها حول همین محور و هویت جمعی نقد می شدند.
در ادامه دکتر صداقت زاده درباره وابستگی و وارستگی در تربیت افزودند: اساسا موجود محدود نمی تواند آزادی نامحدود داشته باشد پس اساسا انسان وابسته است و فرآیند تربیتی به ما می گوید چه وابستگی هایی نداشته باش و وقتی رها شدی به چه چیزی چنگ بزنی و بپیوندی در حالی که کلمه تعلق، پیوند و پیوستن در حوزه تربیت خیلی مهم است، معادل آن کلمه ولایت است که همان پیوند و وابستگی است.
در پایان دکتر صداق زاده به معنای دیگری از تربیت پرداختند و گفتند: تربیت یعنی رها شدن از دنیا و پیوستن به حقایق عالم، تربیت یعنی مدیریت تعلق به این معنا که به چه چیزی پیوند بخوری و از چه چیزی جدا شوی و مثلا شما یک زمان به دنیا پیوند می خورید و یک زمان از دنیا جدا می شوید و دل می کنید و این دلبستگی ها و پیوند ها هویت انسان را شکل می دهند یعنی محبت، ولایت و تعلق تو به چیست همان شخصیت شما را می سازد، و در آخر تربیت یعنی وارهیدن از دنیا و پیوند خوردن با حقیقت عالم چه قرآن باشد و چه اهل بیت باشند.

 


دفعات مشاهده: 256 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر