نشست علمی مدل‌های مطلوب مواجهه با افکار عمومی در بحران‌های اجتماعی

 | تاریخ ارسال: 1402/1/13 | 
به همت انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام و با مشارکت هسته پژوهشی دانشجومحور فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه السلام ، «نشست علمی مدل‌های مطلوب مواجهه با افکار عمومی در بحران‌های اجتماعی جلسه سوم» از سلسله نشست‌های مدل‌های مطلوب مواجهه با افکار عمومی در بحران‌های اجتماعی با حضور دکتر ابراهیم فیاض جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و با حضور حجت الاسلام دکتر طالبی طادی معاون گروه معارف دانشگاه امام صادقعلیه السلام به عنوان دبیر علمی نشست در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۹:۳۰ لغایت ۲۱ به صورت حضوری در دانشگاه امام صادقعلیه السلام برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دبیر محترم علمی نشست جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد طالبی طادی سرپرست هسته پژوهشی دانشجومحور فقه نظام اجتماعی و معاون گروه معارف دانشگاه امام صادقعلیه السلام ضمن عرض خوش آمدگویی در باب تبیین موضوع و سوال محوری نشست علمی فرمودند که این نشست در مورد این هست که نظام هیچ عقبه تئوریکی در برخورد با مشکلاتی که برخی منجر به بحران می‌شود ندارد و این سلسله نشست‌ها برای یافتن یک الگو در مواجهه با افکار عمومی در بحران‌های اجتماعی است که برگزار می‌شوند و سوال این است که اگر ما نظریه فقه سیاسی امام خمینی (ره) را مبنا اتخاذ کنیم نظام در مواجهه با تغییرات فرهنگی چه رویکردی را اتخاذ کند؟ خصوصا در مورد حجاب که برخی نمی‌خواهند هیچ اسمی از قانون حجاب در میان باشد.
دکتر ابراهیم فیاض جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کردند: که علت این ماجراها غرب گرایی است که از زمان پایان جنگ شروع شد اما اکنون سال‌های زیادی است که شاهدیم جهان به سرعت در حال بازگشت و فروپاشی است و متاسفانه ما حتی نظریات مان از غرب قدیمی‌تر و عقب‌تر است و علت مشکلات این است که در فطرت مشکل دارند یعنی رابطه خدای بی‌نهایت با انسان متناهی. فطرت هم در انسان است و هم برای جهان فلذا فطرت برای جهان‌شناسی ماست و حکمت بُعد دانشی آن است که بر آن سوار می‌شود.
نکته دیگری که در ادامه دکتر ابراهیم فیاض بیان کردند این است که: الان مهم‌ترین بحث صلح جهانی است فلذا دیگر جنگ جهانی رخ نمی‌دهد لذا می‌بینیم که اروپا در جنک اوکراین دیگر دخالت نمی‌کند زیرا به دنبال جنگ جهانی نیستند و به دنبال صلح بدون سلاح اند نه صلح مسلح و همچنین جهان الان دچار یک افسردگی شده است فلذا نیاز به یک منجی دارد و یک نظریۀ جدید در غالب زندگی و نه پیشرفت. پیشرفت مردانه است و زندگی زنانه. زیربنای پیشرفت فقر است اما زیربنای زندگی جنسی است و این صلح جهانی هم بر پایه اخلاق بنا می‌شود نه عدالت اجتماعی.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه نشست علمی بیان کردند: فقه اجتماعی که مبنای اسلام است براساس زندگی است و زندگی براساس غریزه جنسی است و غریزه جنسی هم خانواده را تشکیل می‌دهد و در روابط اجتماعی هم می‌شود امر به معروف که وظیفه مردم است نه حکومت، و از باب ولایتی است که امت بر امت دارد فلذا امر به معروف حکومتی صحیح نیست زیرا معروف فطری است و اگر معروف روشن باشد امر به معروف انجام می‌شود. فقه اجتماعی ما امضایی است یعنی هر قانونی در جهان پذیرفته شده است مگر در آن فساد یا افساد باشد فلذا فقه اجتماعی ما رو به آینده است و عدالت یعنی عدالتی که مردم به پا کنند که فقه ما ضد زندگی نیست و پویاست و مبنای آن عدالت و قسط است و عدالت یعنی عدالتی که مردم به پا کنند فلذا فقه ما ترسی از مشکلات ندارد بلکه این ترسی که ما شاهد هستیم ناشی از غربگرایی ماست. این فقه اجتماعی شاخصش برای قبول یا رد یک چیز فساد یا افساد است و شاخص آن هم عدالت عام است که این هم عرفی است و برای همین هم امام خمینی (ره) این قدر به مردم بها می‌دهد زیرا مبنا مردم است فلذا مصلحت را آورد و شورای مصلحت هم همین است یعنی قانون را زیر پا می‌گذارد و جایگاه امامت در امت نیز همینطور که در ادعیه شاهدیم از بین بردن تفرقه از جامعه است.
در پایان دکتر ابراهیم فیاض اشاره کردند: آنچه در سطح جامعه در حال انجام است یک امر مقدس است در برابر همجنسگرایی و خواهان ازدواج به هر شکلی از آن اند در برابر همجنسگرایی و خانواده عفاف را درست می‌کند و علت این که می‌بینیم خانواده‌ها هم عفاف بعضا زیر سوال می‌رود این است که این امر در جامعه به آن‌ها هم تسری یافته است.


دفعات مشاهده: 138 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر