بزرگداشت علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه

 | تاریخ ارسال: 1402/1/14 | 
به همت انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام مراسم «بزرگداشت علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه» به همراه آیین رونمایی از کتاب سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها پیرامون زندگی نامه این عالم بزرگوار و با حضور و سخنرانی آقایان حجت الاسلام و المسلمین قادر فاضلی استاد حوزه و دانشگاه و از شاگردان علامه جعفری، جناب آقای مهندس علیرضا جعفری فرزند علامه جعفری و مولف کتاب، جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین ضمیری مدیر کل فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع)، جناب آقای قاضی طباطبایی فرزند مرحوم آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی و جناب آقای دکتر بطحایی ریاست اسبق دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۹ لغایت ۲۱:۳۰ به صورت حضوری در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم پس از قرائت کلام الله مجید مهندس علیرضا جعفری فرزند علامه جعفری‌ و نویسنده کتاب سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه ها نکاتی محوری در مورد سبک زندگی علامه جعفری بیان داشتند و خاطر نشان کردند توصیف علما و بزرگان از زبان مسنوبین به آنها خالی از اشکال نیست اما از باب اطلاع جوانان و حاضرین در جلسه باید گفت، خارج از فضای انتساب بنده با ایشان چند ویژگی برجسته ایشان به عنوان یک الگو رفتاری مناسب را خدمت شما عرض می‌کنم : یکی از این مباحث وجدان و خصوصا وجدان کاری است همانطور که مستحضرید ایشان در روز فوت دخترشان به وعده منبری که داده بودند عمل کردند و وعده خود را نقض نکردند که نشان از تعهد و وجدان کاری بی نظیر علامه است.
ایشان در ادامه بیان داشتند : مثالی که به نقل علامه در خاطرم هست این است که اگر کفشی پاره شد و آنرا به کفاشی سپردیم، اگر این کفاش خارج از تعهد مالی خودش کمی بیشتر در مرمت کفش تلاش کند آن عمل اضافه چون یک عمل ارزشی است دیگر قیمتی برای آن نمی توان متصور بود از طرفی سیره علامه بر این بود که برای تامین معاش در دوران تحصیل در ایام فراغت از درس کار می‌کردند و چه بسا کار فیزیکی و جسمانی نیز انجام می دادند و خود ایشان در زمان تحصیل به کفاشی اشتغال داشتند و آنرا برای طلبه مضر نمی‌دانستند از دیدگاه علامه در مساله کار و فعالیت نباید ارزش کار هیچ مومنی نادیده گرفته شود و ایشان بیان می‌داشتند که آن رفتگر زحمت‌کش که اگر یک هفته فعالیت نکنند بهداشت و نظم شهر مختل خواهد شد لذا نباید کار مردم را از ارزش انداخت. یکی دیگر از ویژگی های علما در کنار علم اندوزی عامل به دین بودن نیز می‌باشد و از برجسته‌ترین ویژگی های علامه عامل بودن ایشان است و قطعا علامه جعفری شخصیت قابل دسترسی دارند.

همچنین فرزند علامه جعفری بیان داشتند : نباید در شخصیت علامه جعفری یا سایر بزرگان توقف کرد بلکه وظیفه همه ما به عنوان یک دانش پژوه عبور از این شخصیت‌ها و افزودن آجر بر کاخ علم است و در کتاب حاظر هدف اصلی ما این بوده است که بیان کنیم علامه جعفری شدن و حتی بالاتر از آن نیز ممکن است و توقف در باب علم یعنی رکود و جمود.
همچنین ایشان تاکید کردند که : تقدس گرایی و مقدس نمایش دادن شهدا و علما باعث می‌شود جوانان و مردم از این شخصیت‌ها دور شوند و درحالی که شخصیت‌های بزرگ مانند علامه جعفری باید برای جوانان  قابل دسترس باشند. ایشان در ادامه به تالیفات علامه جعفری اشاره داشتند و بیان کردند که : تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری در ابتدا ۲۷ جلد بود که امروز به ۱۱ جلد تبدیل شده‌است که این امر با اجازه ایشان صورت پذیرفت و بحث‌هایی که خارج از خطبه توسط ایشان بیان شده‌ بود حذف کردیم و در آثار جداگانه‌ایی به چاپ رساندیم همچنین بحث‌های عرفانی ایشان از مجموعه آثار جمع آوری شده و در یک جلد جمع بندی شده است.
پس از پایان عرایض فرزند علامه جعفری در ادامه نشست مستندی کوتاه از زندگی علامه جعفری و برخی از سخنان ایشان به نمایش گذاشته شد.
پس از پخش مستند، حجت الاسلام فاضلی از شاگردان علامه به بیان مطالبی در مورد روش شاگرد پروری علامه جعفری پرداختند و پس از تشکر از زحمات مهندس علیرضا جعفری بابت تالیف کتاب زندگی نامه علامه جعفری بیان داشتند : یکی از موفقیت های هر استادی اثر گذاری در زندگی تحصیلی و روزمره شاگردان است و یکی از ویژگی‌های بارز علامه جعفری اثرگذاری وسیع شخصیت ایشان در شاگردان بود که یکی از آفت های نظام آموزشی امروز ما وجود رابطه قرار دادی میان شاگرد و استاد است که این امر در ارتباط با علامه اصلا معنایی ندارد. زمان شناسی و پرداختن به مسائل روز از دیگر ویژگی‌های ایشان در تعامل با شاگردان بوده است و ایشان در تدریس مطالب به صرف دروس مرسوم حوزه و مشخص شده اکتفا نمی‌کردند بلکه مسائل مبتلا به و مستحدثه را نیز مورد توجه قرار می‌دادند و حتی در تدریس مطالب این نکته که آیا این مطالب برای دنیا و آخرت شاگردان مفید است یا خیر را نیز لحاظ می‌کردند به تعبیر علامه جعفری می‌بایست در بیان مطالب سوز وجود داشته باشد یعنی دغدغه امر در فرد وجود داشته باشد تا بتواند اثر‌گذار باشد از این رو در پژوهش و تحصیل باید ابتدا دغدغه مسئله مد نظر در شاگردان به وجود آید سپس بدان مسئله پرداخته شود.
حجت الاسلام فاضلی در انتهای بحث خود خاطر نشان کردند که علامه جعفری همواره از تایید سخنان درست دانشجویان و طلاب ابایی نداشتند که ناشی از اخلاص ایشان بود و عقیده داشتند شاگرد زمانی پرورش می یابد که سخنان او شنیده شود و اگر قول حقی را به زبان می‌آورد ولو اینکه مخالف نظر استاد بود باید بدان توجه نمود.
ایشان همچنین در باب آراء فقهی علامه جعفری بیان داشتند که : مصلحت اندیشی و دور اندیشی علامه جعفری در مسئله صدور فتوای ارتداد بسیار قابل توجه است زیرا وقتی در اولین روزهای انقلاب از ایشان سوال شد که آیا این جوانانی که امروز با بیان کردن مطالبی که نفی کننده وجود خداوند متعال یا ضروریات مذهب است مترد هستند یا خیر؟ ایشان از صدور حکم ارتداد ممانعت کردند و این جوانان را تحت تاثیر فضای جامعه و برخی گروه ها دانسته و بیان داشتند که با گذشت زمان این افراد نیز دست از عقاید خود برخواهند داشت و این افراد شامل اجرای حکم ارتداد نخواهند بود که نشانه شم فقاهی علامه جعفری است.
در ادامه نشست جناب آقای دکتر بطحایی ریاست اسبق دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی دقایقی کوتاه به بیان مطالبی درباره زندگانی علامه جعفری پرداختند و بیان داشتند که علامه جعفری بسیار شخصیت فروتن و مردمی داشتند و برای خرید مایحتاج زندگی به مغازه‌های موجود در محل سکونت رجوع می‌کردند و در مسیر بازگشت از آنچه تهیه کرده بودند به افرادی که در مسیر عرض ارادت می‌کردند می‌بخشیدند ایشان به ما درس سخاوت می دانند اما نه با زبان بلکه در عمل. دکتر بطحایی در انتها عرایض خود به سیره و مشی دانشمندان متقدم اسلامی اشاره کردند و بیان داشتند که تلاش و کار از ویژگی های اصلی علما و دانشمندان اسلامی من جمله علامه جعفری بوده است که متاسفانه امروزه در جامعه این روحیه تلاش و مجاهدت نیازمند احیاست.
در انتهای جلسه نیز جناب آقای قاضی فرزند مرحوم آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی نیز به بیان چند خاطره از علامه جعفری و برخی از اعاظم و علما معاصر  پرداختند وتاکید داشتند که برای رسیدن به مراتب عالیه می‌بایست تلاش و کوشش نمود از این رو زمانی که مرحوم علامه جعفری در نجف در درس شیخ مرتضی طالقانی شرکت می‌کردند که در آن زمان از امکانات اولیه مانند برق محروم بودند و شهریه ایی که به طلاب پرداخت می‌شد برای تهیه هشت روز نان کفایت می‌کرد و ایشان بیست و دو روز باقی مانده را با نان خشک سر می‌کردند و با انجام امور کفاشی امرار معاش می‌کردند که نشان دهنده عمل گرایی و نهراسیدن از کار کردن ایشان است از این رو ایشان در محیط نجف و با تحمل سختی و مصائب رشد کردند لذا اگر دانشجویان و طلاب جوان نیز به دنبال درجات عالیه هستند می بایست در این مسیر تلاش کنند تا به موفقیت برسند.
در انتهای جلسه نیز از کتاب سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها پیرامون زندگی‌نامه علامه جعفری در حضور نویسنده کتاب، مدعوین و مهمانان جلسه رونمایی شد.

دفعات مشاهده: 331 بار   |   دفعات چاپ: 54 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر