نشست علمی با موضوع معرفی فرصت‌های علمی، پژوهشی و شغلی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 | تاریخ ارسال: 1402/1/16 | 
به همت انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام ، «نشست علمی با موضوع معرفی فرصت‌های علمی، پژوهشی و شغلی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش» با حضور دکتر سید محمد دلبری عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت حضوری در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار گردید.
در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، دکتر دلبری به بیان کلیاتی در رابطه با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پرداختند و نکاتی پیرامون رسالت این پژوهشگاه ارائه دادند از جمله اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قرار است بازوی علمی آموزش و پرورش باشد و تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه آموزش و پرورش با همه کلیت آن در این قسمت انجام می‌شود و در قسمت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یعنی در کل نهاد آموزش و پرورش فقط یک پژوهشگاه وجود دارد و مشغول به انجام فعالیت می‌باشد و این پژوهشگاه از چند پژوهشکده تشکیل شده است که هر کدام فعالیت متفاوتی دارند:
پژوهشکده کودکان استثنایی
پژوهشکده برنامه ریزی درسی
پژوهشکده تعلیم و تربیت
پژوهشکده خانواده و مدرسه
و همچنین پژوهشکده خاصی هم در تبریز وجود دارد برای کسانی که اهل آن دیار هستند و صرفا در حوزه دو زبانه‌ها فعالیت دارد با توجه به اینکه یک عدد قابل توجهی از مخاطبان آموزش و پرورش دو زبانه هستند.
پژوهشکده یا مرکز تیمز و پرلز که مرکز تیم در حوزه علوم و مرکز پرلز در حوزه ادبیات کار می‌کنند تیمز و پرلز آزمون‌هایی هستند که نگاه جهانی و بین المللی دارند در حوزه آموزش علوم تیمز در حوزه آموزش ادبیات پرلز.
وی در ادامه به سال تاسیس پژوهشگاه سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزودند: قبل از سال ۱۳۸۳ کار پژوهشی در پژوهشکده‌های متعددی در نقاط مختلف وجود داشتند، انجام می‌شد و در سال ۱۳۸۳ دادگاه امور اداری در طی حکمی همه پژوهشکده‌ها را در یک پژوهشگاه جمع کرد.
دکتر دلبری پس از بیان نمای کلی از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به توضیح مختصری در رابطه با هر پژوهشکده پرداخت: پژوهشکده برنامه ریزی درسی از چند گروه آموزشی برنامه ریزی درسی علوم انسانی ، برنامه ریزی درسی علوم و ریاضی، برنامه ریزی درسی رشته فنی و حرفه ای و مبانی برنامه ریزی درسی تشکیل شده است و گروه آموزشی علوم انسانی تمام برنامه‌های درسی رسمی حل علوم انسانی را مدیریت می‌کند مانند اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معارف اسلامی و غیره در این گروه مدیریت می‌شود.
دکتر دلبری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه که آیا کتب درسی هم همین‌جا تعریف می‌شود گفتند: پژوهشگاه یک چیز است سازمان پژوهش یک چیز دیگر، سازمان پژوهش چند تا دفتر دارد دفتر برنامه ریزی و تولید کتاب‌های درسی نظری یک دفتر است، دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب‌های فنی و حرفه ای یک دفتر دیگر است و آنها زیر نظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش هستند و همین پژوهشگاه تا سال ۹۰ مستقل عمل می‌کرده است الان پیوست داده شده به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ولی گویا هنوز هم مصوبات خود را دارد و با هم به صورت کامل هماهنگ نیستند.
پژوهشکده کودکان استثنایی:
کودکان استثنایی با توجه به آن وجه استثنایی بودنشان چند گروه تشکیل می‌شوند مثلاً گروه پژوهشی کودکان و دانش آموزان استثنایی حسی و حرکتی که شامل ناشنوا، نیمه شنوا، نابینا نیمه بینا و دانش آموزان جسمی و حرکتی یک مجموعه را تشکیل می‌دهد. و گروه دیگر گروه کم توان ذهنی هستند و چند معلولیتی می‌باشند یعنی مثلاً همراه با اینکه نمی‌بینند، نمی‌شنوند و مشکلات دیگر هم دارند. هم چنین گروه دیگر گروه کودکان و دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری و اختلالات یادگیری هستند.
پژوهشکده تعلیم و تربیت:
شامل گروه تعلیم و تربیت اسلامی که یک گروه خاص تعلیم و تربیت اسلامی دارد و یک گروه خاص اقتصاد و نیروی انسانی آموزش و پرورش و یک گروه هم سلامت و تربیت بدنی که همگی آنها متفاوت از برنامه ریزی درسی هستند و کلان تر از آن برنامه دارند. پژوهشکده خانواده مدرسه شامل جامعه شناسی و آموزش خانواده، راهنمای و مشاوره خانواده و مشارکت و ارتباطات می‌شوند.
دکتر دلبری در در ادامه نکاتی راجع به اینکه چگونه یک دانش آموخته دانشکده الهیات در این مجموعه‌ها می‌توان فعالیت کند و ارتباط داشته باشد و فعالیت‌های علمی خود را انجام دهد و ظرفیت هایی که در این زمینه باید رشد پیدا کند مطالبی ارائه دادند.
ایشان در ادامه افزودند: برای آموزش و پرورش خیلی مهم است که نیروی خود را از دانشگاه امام صادق علیه السلام بگیرد. ایشان به کم شدن دانشجویان الهیات در کشور و تعطیلی برخی از گرایش‌های این رشته در سایر دانشگاه‌ها اشاره کردند و اینکه متقاضی این رشته‌ها کم شده و همچنین از طرفی ورودی حوزه‌های علمیه فوق العاده پایین آمده است اما نیازهای مربوط به حوزه علمیه و علوم و معارف اسلامی کاهش پیدا نکرده و در جای خودش باقیست.
دکتر دلبری در ادامه خطاب به دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام گفتند: فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام نسبت به فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها توانایی بیشتری دارد مانند آگاهی، دانش، فهم نسبت به مسائل بسیار متفاوت‌تر از دانشگاه‌های دیگر است در ادامه افزودند: دانشجویی که اینطور درس می‌خواند و علم دارد قطعاً جامعه به آن نیاز خواهد داشت.
به گفته دکتر دلبری یادگیری زبان خارجه عامل موثری در افزایش فرصت ها و موقعیت‌های شغلی می‌باشد و در ادامه افزوندد که: دیدگاه و نگاه ما نسبت به کار باید یک نگاه گسترده‌تر باشد و محدود به کارهایی مانند تدریس در دانشگاه و از این قبیل نباشد و کار فقط مختص به ایران نیست ممکن است کار ما در یک موسسه خارج از کشور باشد در حالی که خود ما در داخل کشور باشیم بلکه باید قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را شناخت و افزایش داد و اگر کسی درست درس بخواند و درست یاد بگیرد در هر رشته تحصیلی که باشد کار به دنبال او می آید و لازم نیست که فرد به دنبال کار برود.
ایشان در ادامه تخصص را عامل موثر دیگر در افزایش فرصت و موقعیت‌های شغلی معرفی کرند در توضیح ادامه داند که در رشته تحصیلی خود در یک موضوع به صورت تخصصی کار کنید مثلاً علم رجال رشته علوم قرآنی و حدیث.
دکتر دلبری عامل موثر دیگر در افزایش فرصت‌ها و موقعیت‌های شغلی مطالعات بین رشته‌ای معرفی کردند به عنوان مثال در کنار علوم قرآنی و حدیث در حوزه تعلیم و تربیت مطالعه کردن.
بنا به گفته دکتر دلبری با رعایت این سه عامل می توان به فرصت‌ها و موقعیت‌های علمی پژوهشی و شغلی بهتر و بیشتری دست یافت.
دکتر دلبری در انتهای سخنان خود گفتند: پژوهشگاه مطالعاتی آموزش و پرورش هر سال اعلام می‌کند چه نیازهایی چیست به تعداد قابل توجهی هم از عناوین مربوط به رشته الهیات و معارف اسلامی می‌شود و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه که چگونه می توان از عناوین پژوهش اعلام شده مطلع شد گفت: پژوهشگاه برای دانشگاه‌ها عناوین پژوهشی مورد نیازش را ارسال می‌کند و مخاطبان می‌توانند همچنین در خود سایت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با جستجوی «اولویت‌های پژوهشی» از این عناوین مطلع شوند.

 


دفعات مشاهده: 341 بار   |   دفعات چاپ: 99 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر