به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سیزدهمین مدرسهی تابستانهی «دعوت» به همت انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام با موضوع رویای انسان ایرانی معاصر در شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار شد. این مدرسه سه روزه در خانه اندیشهورزان واقع در مرکز شهر تهران به صورت حضوری و برخط میزبان علاقمندان از سراسر کشور بود.
استادان این دوره حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا، دکتر بیژن عبدالکریمی، دکتر سیدجواد میری، دکتر سیدحسین شهرستانی، دکتر کمیل قیدرلو، دکتر عطاءالله بیگدلی، حجتالاسلام حسین مهدیزاده، علیرضا شفاه، محمد نصراوی، ابراهیم اکبری دیزگاه و صابر اکبری خضری بودند که هر کدام از استادان در زمان اختصاصدادهشده، به ارائهی مطالب خود پرداختند.
در ادامه به بخش هایی از بیانات هر استاد در جلسات یازدهگانهی این دوره اشاره میشود:
نخستین جلسهی روز اول - دکتر عطاءالله بیگدلی، با موضوع «رویایی که در سر داشتیم» (مروری بر مهمترین ایدههای اتوپیایی جهان از یونان تاکنون): «... پس از فروپاشی ایدهی اتوپیایی مسیحیت، بازگشت سوژه و بازگشت خوشبینی مفرط راجع به اتوپیا و ساخت بهشت زمینی در دوران مدرن اتفاق افتاد. در این دوران این خوش بینی به مدد دکارت و نیوتن فراهم آمد ...»
دومین جلسهی روز اول - صابر اکبری خضری، با موضوع «مرگ تدریجی یک رویا؛ روایتهایی از تاریخ آیندهی ایران»: «... رویا چیزی است که در جان آدم میافتد و انسان را به خود مشغول میکند. از زمانی که یک جامعه یا انسانی، رویادار بشود، انگار یک چیزی در وجودش، آرامش و قرار را از او سلب میکند ...»
سومین جلسهی روز اول - دکتر کمیل قیدرلو، با موضوع «اتوپیا و توسعه»: «... ویژگی متفاوت اتوپیا با چشم انداز، در خیالانگیز بودن آن است. ما در سیاستگذاری استراتژیک به جای اتوپیا، چشم انداز (vision) داریم. دلیل آن این است که جنس اتوپیا از ادبیات و رویا و خیال است ...»
نخستین جلسهی روز دوم - حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا، با موضوع «علم، ایدئولوژی، اتوپیا»: «... از دیدگاه کانت، زمانی که شما از واقعیاتی صحبت کنید که محسوس نیست، از جمله متافیزیک و فلسفه به معنای خاص و الهیات، فکر میکنیم که راجع به جهان صحبت میکنیم درحالی که تنها داریم در ذهن خود مطالبی را میپرورانیم ...»
دومین جلسهی روز دوم - دکتر سیدحسین شهرستانی با موضوع «شاهنامه و آرمانشهر ایرانی»: «... در تفکر پاگانی که آن را یونانیان بنا کردهاند، تمام عناصر جهان در یک فرایند کاسمولوژیک بررسی میشود و هستی مبتنی بر طبیعت تفسیر میشود. این اساس تفکر بشری است ...»
سومین جلسهی روز دوم - محمد نصراوی، با موضوع «اربعین و ساختارهای اتوپیایی»: «... در فضای زیارت، آشوب در جریان است و این آشوب، بسیار دلپذیر است. در فضای اربعین هیچ چیزی قابل پیشبینی نیست و شما در جریان آشوب هستید اما همین آشوب دلپذیر است ...»
چهارمین جلسهی روز دوم - دکتر بیژن عبدالکریمی، با موضوع «اتوپیا در ایران»: «... در عالم گذشته، رویاها یک نقش اونتولوژیک داشتند و رابطه و واسطهی بین انسان با عالم بالا و غیب بودند. ما که در این بخش از جهان هستیم، رویاها نقش بسیار مهمی ایفا کردند ...»
نخستین جلسهی روز سوم - علیرضا شفاه، با موضوع «رابطهی امر سیاسی و آینده در جمهوری اسلامی ایران»: «... انیشتین و بور بر سر کوانتوم مکانیک درگیری علمی داشتند و انیشتین تا پایان عمر خود، کوانتوم مکانیک را نپذیرفت. انیشتین میگفت جهان باید قانون داشته باشد و این نظریه، قانون جهان را سست میکند ...»
دومین جلسهی روز سوم - حجتالاسلام حسین مهدیزاده، با موضوع «قوهی خیال و مأموریت رهاشدهی اجتماعی آن» (بیتوجهی به منازعات علم و فرهنگ در ایرانِ جدید و عقبماندگی نهادسازی فرهنگی): «... در فلسفهی اسلامیِ گذشتهی ما، قوای انسانی تقسیم میشده است به قوای حرکتی و ادراکی. قوای ادراکی نیز دو دسته قوای ظاهری و باطنی دارد و قوای ظاهری همان حواس پنجگانه است. قوای باطنی نیز همان حواس مشترک است که آغاز اتصال انسانها به یکدیگر است. قوای دیگر قوای خیال، واهمه و حافظه است. از مجموعهی اینها میرسیدند به گوهر اصلی انسان که عقل است ...»
سومین جلسهی روز سوم - ابراهیم اکبری دیزگاه، با موضوع «رمان و رویای انسان ایرانی»: «... رویای آمریکایی در واقع ذیل مسیحیت شکل گرفته است و رویای ما در ذیل تشیع شکل گرفته است. در رویای ما مهدویت وجود دارد. انسان آمریکایی توانسته با هالیوود و رمان، رویای خودش را عرضه کند و جهان را تسخیر و بیمرز کند ...»
چهارمین جلسهی روز سوم - دکتر سیدجواد میری، با موضوع «چه رویایی در سر انسان ایرانی است؟» (رویای انسان ایرانی و اتوپیای مطلوب او): «... ویلیام جیمز دو مفهوم را مطرح میکند و بین آنها تمایز قائل میشود. مفهوم problem (مسئله) و مفهوم trouble (دردسر). ویلیام جیمز میگوید هر انسانی دچار دردسر میشود اما دردسرها، فینفسه نمیتوانند انسانها را رشد دهند ...»
همچنین این دوره با استقبال بیش از ۵۰ نفر از شرکتکنندگان روبهرو شد که به برخی از آنان، گواهی به جهت شرکت در تمامی جلسات، از سوی انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیهالسلام اعطاء خواهد گردید.
جلسات پیوست مدرسهی دعوت نیز در طول سال تحصیلی پیشرو به همت انجمن مذکور برگزار میشود که سیر محتوایی این مدرسه در دورهی سیزدهم خود را دنبال خواهد کرد.
دفعات مشاهده: 356 بار |
دفعات چاپ: 58 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر