محورهای همایش
1. وضعشناسی کارآمدی و الزامات اثربخشی پایاننامهها و رسالهها
مسألهمحور بودن پایاننامهها و رسالهها؛
بومی سازی نظریه های موجود در علوم انسانی؛
نقش و جایگاه پایان نامه ها و رساله ها در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
شاخص ها و لوازم کاربردی بودن پایان نامه ها و رساله ها؛
تبیین نقشِ دانشجویان، استادان، نهادهای آموزشی ـ پژوهشی و حاکمیتی در کارآمدی پایان نامه ها و رساله ها؛
نقش مطالعات بینارشتهای در کارآمدی پایان نامه ها و رساله ها.
2. رویکرد انتقادی به محتوای پایاننامهها و رسالهها
نقد مبانی علوم غربی و بهرهگیری از مبانی نظری اسلامی؛
مقابله با بی اخلاقی ها و تخلفات علمی و پایبندی به قوانین و مقررات ناظر بر مالکیت معنوی و مادی؛
ضرورت تناسب سطح و رشته تحصیلی گروه هدایتکننده و دانشجو در کارآمدی پایان نامه ها و رساله ها.
3. نقش سازمانهای علمی کشور در کارآمدی و اثربخشی پایان¬نامه¬ها و رساله¬ها
نقش اسناد بالادستی(مانند بیانیه گام دوم انقلاب، نقشۀ جامع علمی و سند مهندسی فرهنگی کشور) در پایان-نامهنویسی؛
راهکارهای مشارکت و تعامل استادان حوزوی و دانشگاهی در فرآیند پایاننامه نویسی؛
بازنگری و کارآمدسازی سرفصلهای درسی و منابع درسی بومی و اسلامی؛
رویکرد حمایتی و نظارتی مراکز آموزش عالی و سازمانهای دولتی و خصوصی بر پایاننامهنویسی.
4. محور خاص: عوامل مؤثر بر کارآمدی پایاننامهها و رسالهها در حوزۀ تقریب مذاهب اسلامی
اهمیت کاربستِ روش «مطالعات تطبیقی» و رویکرد «بینارشته ای» در پایاننامهها و رسالههای تقریبی؛
مطالعه انتقادی «رویکردها» و «راهبردهای» نگارش پایاننامهها و رسالههای تقریبی؛
ضرورت توجه به مطالعات میان فرهنگی در نگارش پایان نامه ها و رساله های تقریبی؛
مطالعه انتقادی نظام تدوین مسائل در نگارش پایاننامهها و رسالههای تقریبی؛
رهیافت انتقادی در بهرهگیری از منابع و آثار علمی مذاهب اسلامی و تأثیر آن بر کارآمدی پایاننامهها و رسالههای تقریبی.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش رجوع فرمایید.