دکتر همایون در رادیو گفتگو تشریح نمود؛ آیا گناه بشر موجبات غیبت امام عصر(عج) را مهیا کرد؟

 | تاریخ ارسال: 1398/10/28 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام و به نقل از رادیو گفتگو، دکتر محمدهادی همایون با حضور در برنامه "سوفیا" این رادیو رادیو  ضمن تشریح چیستی و چگونگی حکمت غیبت اظهار کرد: «این مسئله بعد از وقوع انقلاب اسلامی بیش از پیش مطرح شد؛ چنانچه تا قبل از انقلاب بعنوان یکی از اعتقادات شیعه به مسئله غیبت پرداخته می شد.»
وی یادآور شد: «امروزه غیبت مقوله ای واقعی و همواره در صحنه می باشد و لذا توجه ویژه ای را در حوزه کلام می طلبد. این روند شاید منجر به دستیابی به علمی جدید گردد که پیوندی میان فلسفه و عرفان یا فلسفه و کلام را تحقق بخشد.»
دکتر همایون با بیان این مطلب شکل گیری وحدت علوم را دیر و دور ندانست و تصریح کرد: «در روایت آمده است ترس از جانِ حضرت، منجر به غیبت امام بوده. حوادث تاریخی نیز این شکل را نمایان می سازد؛ اما آیا همه مسئله در همین سطح است؟ اگر ترس از جان امام سبب غیبت شد، پس چگونه عاشورا توجیه پذیر می گردد؟»
***امام از نظرها غایب شد تا مردم تنبیه شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام غضب خداوند و تنبیه الهی را دو دلیل عامی برای غیبت حضرت ولی عصر(عج) عنوان کرد و گفت: «بسیاری معتقدند غیبت بدلیل گناه بشر بوده است و حتی در جنبه های ادبی نیز بدین مقوله اشاره می شود. اما مگر بشر قادر به محافظت از سایر ائمه بوده است؟»
دکتر همایون استدلالی دیگر را برآمده از حدیثی دانست که گردن ننهادن امام بر بیعت ستمگران زمان را دیگر فلسفه غیبت خواند و تصریح کرد: «روایتی مهم در فهم این ماجرا آمده است که می فرماید وجه حکمت در باب غیبت امام عصر(عج) به‌سان وجه حکمت درباره سایر انبیاء می باشد. حضرت موسی نیز دوران 40 روزه غیبت داشته که باید در همین چارچوب تعریف شود.»
وی خاطرنشان ساخت: «در همین روایت آمده است غیبت، سری از اسرار الهی است. این سِر تا زمان ظهور آشکار نمی شود و مثالِ عینی آن را در غیبت حضرت خضر برای موسی می دانند.»
***عاشورا از جنس غیبت است
همایون عاشورا را ماجرایی از جنس غیبت دانست و افزود: «روزی که یزید لعنت الله علیه از حضرت زینب(س) سوال کرد و ایشان فرمودند چیزی جز زیبایی ندیدم، آیا حضرت در پاسخ دروغ گفتند یا بیانی ادبی را تبیین کردند؟ خیر. بلکه یک حقیقت را بیان فرمودند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام به رادیو گفت وگو گفت: «این واقعه صد در صد فاجعه است اما حضرت زینب(س) باطن این واقعه را دیدند. این حقیقت همانی است که ما را به جریان ظهور نزدیک می کند؛ لذا پیوند میان ظهور و عاشورا بسیار اهمیت دارد.»
همایون خاطرنشان کرد: «امروز هیچکس اعتقاد ندارد امام حالتی نامرئی دارند؛ همچنین گاه تصور می شود امام دور از دسترس ما زندگی می کنند. گاه نقل می شود امام در بیابانی در یک چادر زندگی می کنند اما روایتی می فرماید امام در میان ما هستند و این مطالب راهنمایی برای ماست تا بدانیم غیبت از چه سنخی است.»

کلیدواژه ها: دانشگاه امام صادق علیه السلام | دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات | دکتر محمدهادی همایون | مهدویت |



CAPTCHA

مطالب مشابه


دفعات مشاهده: 244 بار   |   دفعات چاپ: 21 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر