با حضور حجت الاسلام عباس صالحی برگزار شد؛ هفتمین جلسه «دوره آشنایی با تبلیغ برون مرزی اسلام» با موضوع تجربه های تبلیغی در فضای مجازی

 | تاریخ ارسال: 1400/3/10 | 

هفتمین جلسه از دوره آموزشی آشنایی با بایسته‌های تبلیغ برون‌مرزی اسلام به همت انجمن علمی-دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام و با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس صالحی، به‌عنوان مبلّغ اسلام در فضای مجازی، روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ برگزار گردید.
 
حجت الاسلام و المسلمین عباس صالحی بیش از هشت سال در زمینه تبلیغ اسلام در فضای مجازی فعالیت داشته‌اند. ایشان در آغاز جلسه به تاریخچه تبلیغ اسلام پرداخت. به گفته او، در گذشته تبلیغ با اشعار یا تألیف کتاب یا بر روی منابر بوده، لیکن امروزه روش‌های نوینی برای این کار پدید آمده‌است. بر اساس اینکه فعالیت مردم در فضای مجازی بسیار گسترده شده، اقتضای این جمعیت انبوه، حضور مبلغین اسلام در این فضاست. حجم باورنکردنی محتوای تولیدی در فضای مجازی یکی ضرورت‌هایی است که تبلیغ اسلام در آن فضا را ایجاب می‌کند.
ایشان با بیان این نکته که کار در فضای مجازی، کاری دشوار و همزمان ساده است، گفتند: در سال ۱۳۹۰ که مجموعه ای از همکاران مجازی برای اولین بار، تبلیغ مجازی برای اربعین امام حسین (ع) را آغاز کرده بودند، فردی خارجی تنها با دیدن یک تصویر از راهپیمایی باشکوه اربعین، مسلمان و شیعه شده‌است. این نشانه‌ای از سادگی تبلیغ اسلام در فضای مجازی است. در مقابل، دشواری‌های بسیاری برای تبلیغ برون‌مرزی اسلام در فضای مجازی است که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
اولا، شناخت مخاطب است. برای مثال، عِرق ملی اروپاییان اقتضاء می‌کند پیامی به آنان عرضه شود که محتوایی دارای رنگ ‌و بوی ملیت آن کشور باشد. یا مثلا مخاطبان چینی، از شبکه‌های اجتماعی آمریکایی پرهیز دارند و آن را نمی‌پسندند.
ثانیا، تأثیرگذاری است. برای مثال، برخی مبلغین احساس می‌کنند افراد زیادی از آنان پیروی می‌کنند و اثر می‌پذیرند؛ اما واقعیت امری دیگر است. مثلا بسیاری از مردم تصور می‌کنند طوفان تویتری اثرگذاری فراوانی دارد؛ در حالی که توییتر بر حسب آی‌پی مخاطبینش، ترندها را به آنان ارائه می‌کند و عملا ترندهای انگلیسی‌زبان ایرانیان برای خارج کشور اصلا به نمایش درنمی‌آید. همچنین، گوگل نیز محتوایی را به مخاطبش می‌دهد که متناسب با آی‌پی آن کشور باشد. برای همین انتشار یک محتوای ایرانی به زبان خارجی در فضای مجازی، الزاما برابر با تأثیرگذاری آن بر مخاطب و دیده شدن آن نیست.
ثالثا، بحث‌های امنیتی است. زمانی که فردی در فضای مجازی وارد می‌شود، اطلاعات خود را در اختیار شرکت‌های بزرگی چون گوگل و شبکه‌های مجازی قرار می‌دهد. در پی این امر، آن شرکت‌ها نیز در او اثر خواهند گذاشت و او را غرق جذابیت خود خواهند کرد. غرق شدن مبلّغ در فضای مجازی و پرداختن به کارهایی که جزء اهداف او نبوده، نتیجه جذابیت کاذب آن فضاست.
رابعا، نشناختن الگوریتم‌های فضای مجازی است. برای مثال، الگوریتم توییتر به شکلی است که اگر فردی تعداد زیادی توییت به یک زبان -مثل فارسی- بنویسد، اگر برای شرکت در یک طوفان مجازی علیه دشمنان اسلام، به انگلیسی توییت بزند، آن توییت هرگز دیده نخواهد شد.
خامسا، کمبود محتوای فاخر است. این یکی از ضعف‌های مبلغین در فضای مجازی است که یا تصاویر هنری فاخر ندارند یا از انتشار آن غافل هستند؛ چرا که مخاطبین جهانی به آن اهمیت بیشتری از محتوای متنی می‌دهند و به آن بیشتر توجه می‌کنند.
پس از بیان موانع و دشواری‌های تبلیغ در فضای مجازی، ایشان به راهکارهایی برای رفع این چالش‌ها پرداختند. یکی از این راه‌حل‌ها، عدم آموزش کافی پیش از تبلیغ در فضای مجازی است. بسیاری از مردمی که اندکی با فضای مجازی آشنا هستند، خود را متخصص در حوزه تبلیغ می‌پندارند و دست به کارهایی بی‌اثر یا مضر می‌زنند. همچنین، نشناختن فضای مجازی و فعالیت تبلیغی در آن به صورت آشکار، می‌تواند جان مبلّغ را به خطر اندازد و او را مورد تحریم دولت‌های ارائه‌دهنده خدمات فضای مجازی قرار دهد.
راهکار دوم، کار تشکیلاتی و جمعی است. اگر مبلّغ به تنهایی بخواهد تمامی امور از جمله رصد، تحلیل، انتشار و... را به تنهایی انجام دهد، جز آنکه از توان او خارج است، توانایی تولید محتوای مناسب و کافی را نیز نخواهد داشت. بنابراین، هریک از مراحل نام‌برده برای تبلیغ بایستی توسط تیمی از متخصصین انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسد.
حجت الاسلام و المسلمین عباس صالحی با تأکید بر اهمیت آموزش پیش ازتبلیغ اسلام در فضای مجازی بیان داشت: حضور در فضای مجازی می‌تواند به انواع مختلفی باشد؛ حضور عادی، تجارت، تبلیغ و... . حضور تبلیغی -چه برای یک دین و چه برای یک کالا یا هر شخصیت- دارای الزامات خاص خود است؛ مثلا دروغگویی در این زمینه برای فریفتن مخاطبین یکی از اشتباهات فاحش است و باید از آن پرهیز داشت.


دفعات مشاهده: 241 بار   |   دفعات چاپ: 79 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر