برگزاری جلسه 0012 شورای طرح و برنامه بررسی اصلاحات صورت گرفته در نظام فکری سند راهبردی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی و اسناد بخشی آن

 | تاریخ ارسال: 1400/9/17 | 

بررسی اصلاحات صورت گرفته در نظام فکری سند راهبردی
دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی و اسناد بخشی آن

 
 

جلسه ۰۰۱۲شورای طرح و برنامه در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ با حضور دکتر زاهدی وفا، دکتر افتخاری،
دکتر امامی، دکتر حمیدیا، سرکار خانم دکتر مهدوی کنی، دکتر طهماسبی،
جناب آقای مرتضوی، و آقای قلی پور، برگزار گردید.



دقایق ابتدایی این جلسه، با اشاره به سابقه طرح موضوع نظام فکری دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی در جلسات شورای دانشگاه و بیان ایرادات طرح شده و ارجاع این سند به شورای دانشگاه، به بیان آن ایرادات و پاسخ های مطرح شده گذشت؛ و با توجه به اعمال تغییرات صورت گرفته در سند نظام فکری و ارائه نسخه اصلاح شده، این سند با موافقت اعضا به تصویب رسید.

بخش بعدی جلسه، به اسناد بخشی سند راهبردی دانشکده اختصاص پیدا کرد و ضمن بیان توضیحات کلی در خصوص ابتکار صورت گرفته در دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی در خصوص تهیه اسناد بخشی ۱۸گانه، به توضیح و تبیین سند بخش آموزش نیز پرداخته شد.

در سند بخش آموزش، نگاه دانشکده به موضوع آموزش تبیین شده است؛ و همچنین برخی از موضوعات و مسائل کلان آن، همچون نسبت آن با موضوع تربیت، اولویت مقاطع آموزشی، همکاری های آموزشی و ... طرح شده است.

یکی از پرسش هایی که در جلسه مطرح شد این بود که منظور از اولویت مقطع تحصیلات تکمیلی چیست(کمی یا کیفی)؟ با توجه به هرم دانشجویان، لازم است در نظر گرفته شود که قاعده هرم (که مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی است) باید به لحاظ کمی بزرگتر باشد تا در تحصیلات تکمیلی بتوان شاهد تعداد قابل توجهی از ورودی ها بود. نحوه اولویت بندی به چه نحو بوده است که تحصیلات تکمیلی، اولویت بالاتری از تحصیلات پایه(مقطع کارشناسی) یافته است؟ آیا با توجه به ایده تربیتی دانشگاه، اولویت اصلی، مقطع کارشناسی نیست؟

در پاسخ به این پرسش بیان شد که بخشی از اولویت ها و انتخاب های اثر گذار، انجام پذیرفته است اما بخشی از انتخاب ها، تعمدا انجام نشده است زیرا هنوز اصل و اساس آن موارد، در دانشگاه، تعیین تکلیف نشده است. اولویت های ارائه شده نیز ناظر به اجرا بوده است. منظور از اولویت تحصیلات تکمیلی، اولویت کمی است. از لحاظ تحلیل چشم‌انداز و نیاز های جامعه به این نتیجه رسیده شده است که باید هرم دانشجویی دانشکده به گونه‌ای باشد که تحصیلات تکمیلی در اولویت قرار بگیرد.

پرسش دیگری که بیان شد عبارت بود از نسبت تعامل حوزه نظر و عمل در آموزش علوم سیاسی، چیست و تا چه حد قرار است که آموزش علوم سیاسی، نظری و عملی باشد؟

در خصوص آموزش های نظری و عملی و نسبت این دو، بیان شد که به این نکته التفات وجود داشته است که لازم است برخی از مهارت های عملی نیز به دانشجویان ارائه شود. به همین خاطر برای برخی دروس، پیوست مهارتی نوشته شده است. مثلا دانشجو باید در کارگاه هایی شرکت کند که فنون مذاکره و دیپلماسی را فرا بگیرد.

آیا حفظ و تقویت مزیت های نسبی که در سند آمده است، در جایی تعریف شده است؟ این پرسش، آخرین پرسشی بود که در جلسه مطرح شد که در پاسخ به آن بیان شد که تعریف مزیت ها، مانند اعضای هیات علمی، هویت و پشتوانه دانشکده، وجود شخصیت های برجسته و ...، در سند دانشکده ذکر شده است.

در پایان جلسه، این توافق حاصل شد که لازم است برخی از عبارات با تصریح بیشتری، درج شود تا مخاطب با مرور متن، بتواند آنچه مدنظر بوده است را دریافت کند.

مصوبات جلسه:
۱) سند اصلاح شده نظام فکری دانشکده، با موافقت اعضا تصویب شد.
۲) سند بخشی آموزش به گونه ای بازنویسی شود که اولویت ها با صراحت بیشتری مشخص گردد.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 500 بار   |   دفعات چاپ: 284 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر