گزارش عملکرد راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
در حوزه پردیس خواهران (راهبرد هشتم)

جلسه ۰۰۱۳ شورای طرح و برنامه در تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۰ با حضور دکتر زاهدی وفا، دکتر افتخاری،
دکتر امامی، حجت الاسلام و المسلمین زندیه، سرکار خانم دکتر مهدوی کنی،
جناب آقای مرتضوی و آقای قلی پور، برگزار گردید.
هشتمین راهبرد از راهبرد های ابلاغی رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) به دانشگاه امام صادق(علیه السلام) عبارت است از:
تقویت بخش خواهران دانشگاه از جهت علمی و فرهنگی و تطبیق خروجی این بخش با نیاز های نظام به ویژه در عرصه زن و خانواده.
در ادامه سلسله جلسات گزارش های عملکرد راهبردی، این جلسه به گزارش پردیس خواهران در خصوص راهبرد ۸ اختصاص یافته بود.
در این گزارش، اهم اقدامات صورت گرفته در ۵ محور کلی به شرح زیر، ارائه شد:
۱) برنامه های علمی و فرهنگی
۲) برنامه عمرانی و تاسیساتی
۳) نظام تصمیمگیری و برنامه ریزی
۴) دانشجو
۵) استاد
️ذیل هرکدام از محور های مذکور، علاوه بر ذکر اهم اقدامات صورت گرفته، به اهم چالش ها و راهکار های پیشنهادی نیز اشاره شد.
محور اول) برنامه های علمی و فرهنگی:
در این محور، به زمینه سازی ایفای نقش علمی زنان در تربیت نیروی انسانی، تولید علم، توسعه و انتقال علم، استفاده از فناوری های نوین در تولید و انتقال علم، شکل گیری الگوهای متنوعِ ایفایِ نقش زنان در جامعه و ارتباط با جامعه، اشاره شد.
از جمله چالش های اشاره شده در این محور، مواردی چون کُندیِ فرایند تصویب رشته ها در دانشگاه و وزارت عتف و شناختِ ناکافیِ سیاستگذاران و برنامه ریزان دانشگاه از مسائل و دغدغه های مهم و اولویت دار در عرصه علمی و اداری زن و خانواده و ... را میتوان نام برد.
از جمله راهکار های پیشنهادی اشاره شده در این محور، مواردی چون برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات برای تسریع در تصویب رشته های جدید در دوره دکتری در دانشگاه و وزارت علوم و تاسیس پژوهشکده پردیس خواهران با اولویت پژوهش های میان رشتهای به ویژه در حوزه های مرتبط با زنان و خانواده و ... را میتوان نام برد.
محور دوم) برنامه عمرانی و تاسیساتی:
حفظ و نگهداری فضای کالبدی اعم از ترمیم و بازسازی قسمت های مختلف پردیس، حفظ و نگهداری سیستم ها و تجهیزات تاسیسات، ایجاد بستر لازم جهت ارتباطات مخابرات و حفظ و نگهداری فضای سبز، اقدامات صورت گرفته در این محور بوده اند.
نامشخص بودن حیطه اختیارات تصمیمگیری پردیس خواهران، کُندیِ چرخه تصمیم گیری در حوزه برنامه های عمرانی و تاسیساتی و ... از جمله چالش هایی بودند که متناسب با آنها دو راهکار زیر بیان شد:
الف) تعریف مشخص از حیطه تصمیم گیری پردیس خواهران
ب) تهیه نرم افزار های بانک اطلاعاتی در زمینه تاسیسات با همکاری و تعاملِ پردیس خواهران و واحد برادران
محور سوم) نظام تصمیمگیری و برنامه ریزی:
تهیه پیش نویس آیین نامه مدیریت پردیس و ارسال آن به مراجع ذی صلاح دانشگاه، تهیه و تدوین برنامه سه ساله پردیس، تشکیل شورا و جلسات همفکری در خصوص حل مسائل پردیس(به طور مستمر) و تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه های مورد نیاز در حوزه های مختلف پردیس مانند آیین نامه اقامتگاه، اهم اقدامات انجام شده ذیل این محور به شمار میروند.
عدم انعطاف قوانین اداری در مورد کار بانوان، مشخص نبودن نحوه تعامل دانشگاه با پردیس، عدم امکان تصمیم سازی در موارد مرتبط با شرایط خاص دختران و عدم توازن حق رای پردیس در نظام تصمیمگیری در شورا ها و... چالش های این حوزه بودند.
در مورد چالش های فوق، سه راهکار زیر ارائه شد:
الف) مدیریت پردیس براساس آیین نامه تشکیلات سال ۱۳۸۷ و تکمیل آن در موارد سکوت
ب) تشکیل شورای مدیریت ویژه پردیس خواهران متشکل از رئیس و مدیران ارشد پردیس و رئیس و مدیران ارشد دانشگاه
ج) تصمیمگیری در خصوص پردیس و نحوه انتخاب و حضور اعضای هیئت علمی پردیس در کمیته جذب، هیئت ممیزه، کمیته های تخصصی هیئت ممیزه، کارگروه تخصصی صلاحیت با هماهنگی پردیس
محور چهارم) دانشجو:
حمایت از حضور دانشجویان در المپیاد علمی، ارزیابی و بازبینی عملکرد انجمن های علمی- دانشجویی، برگزاری دوره های ورزشی و مسابقات مرتبط، ارائه خدمات مشاوره ای حضوری و مجازی در ایام کرونا اعم از مشاوره تحصیلی، ازدواج، اصلاح سبک زندگی و آموزش تغذیه سالم، ارائه خدمات پزشکی با امکانات محدود و.. از جمله اقدامات صورت گرفته در این محور به شمار می آیند.
عدم تاب آوری برخی از دانشجویان، بویژه دانشجویان متاهل به دلیل طولانی بودن ترم تحصیلی و کاهش جذب دانشجوی مستعد نسبت به گذشته با توجه به اعلام غیر انتفاعی شدن دانشگاه و ورود سازمان سنجش در مراحل مختلف گزینش، کُندیِ کار گزینش دانشگاه و گره زدن گزینش پردیس به برادران، چالش های این حوزه بودند که دو راهکار زیر ارائه شد:
الف) باز تعریف دوره کارشناسی و ارشد در ارشد پیوسته متناسب با شرایط دختران و برنامه ریزی و ایجاد شرایط تسریع در فرایند تدوین پایان نامه ها و رسالات به منظور تسهیل شرایط دانشجویان دختر برای ایفای نقش خانوادگی و نقش اجتماعی آنان
ب) تفکیک کارهای گزینش پردیس خواهران از مجموعه برادران
محور پنجم) استاد:
️اقدامات مربوط به شناسایی و جذب استاد، اقدامات تسهیلاتی، خدماتی و مالی به اساتید و اعضای هیأت علمی، تهیه کارنامه عملکرد اساتید، بررسی و تحلیل عملکرد پژوهشی اساتید، الکترونیکی شدن کامل پرونده های ترفیع پایه در سال ۱۳۹۹، تنظیم پرونده تبدیل وضعیت استخدامی به صورت الکترونیکی و.. نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این محور هستند.
کمبودِ استادِ خانم دارای توانمندیِ توامان در زمینه های تخصصی و معارف اسلامی و یکسان بودن شرایط استخدامی و فعالیت های کاری اساتید خانم با آقا و مضاعف بودن وظایف اساتید زن در ایفای نقش اجتماعی و خانوادگی و... از جمله چالش های این حوزه بودند که در این زمینه، دو راهکار زیر ارائه شد:
الف) زمینه سازی برای بهرهمندی از برنامه هایی مانند طرح تعاون برای تبادل و تامین اساتید مورد نیاز پردیس
ب) برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات برای اصلاح شرایط استخدامی زنان
در پایان جلسه بیان شد که برای پیگیری حل چالش ها و اجرایی شدن راهکارها، این موارد به صورت مکتوب، به معاونت طرح و برنامه ارسال شود.
دفعات مشاهده: 540 بار |
دفعات چاپ: 196 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر