برگزاری جلسه 0015 شورای طرح و برنامه بخش دوم بررسی اسناد بخشی سند راهبردی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی

 | تاریخ ارسال: 1400/10/14 | 

ادامه بررسی اسناد بخشی سند راهبردی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
( اسناد بخشی 《زبان های خارجی》، 《پژوهش》، 《انجمن های علمی》 )

 

جلسه ۰۰۱۵ شورای طرح و برنامه در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۰ با حضور دکتر زاهدی وفا، دکتر افتخاری،
دکتر حمیدیا، خانم دکتر مهدوی کنی، آقای مرتضوی و آقای قلی پور، برگزار شد.


اولین سندی که در جلسه ۰۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفت، سند پژوهش بود.
نکاتی که پیرامون سند پژوهش بیان شد عبارت بودند از:
۱) لزومِ نگاشته شدن سند پژوهش به گونه‌ای که پژوهش، زیر مجموعه نقد، در نظر گرفته نشود؛ بلکه پژوهش، فراتر از نقد به شمار آید.
در انضمام این نکته، بدین موضوع اشاره شد که نقد علمی در آموزش هم موضوعیت دارد، بنابراین فرایند نقد علمی، کلان تر از آموزش و پژوهش است و لذا باید واژه یا عبارتی را برگزینیم که این معنا را برساند.

۲) مطرح شدن این پرسش که آیا لازم نیست در کنار تولید گفتمان سیاست اسلامی به تولید اندیشه سیاست اسلامی اشاره شود؟ که در پاسخ بیان می‌شود که در رابطه‌ی گفتمان و اندیشه، گفتمان فراتر از اندیشه است؛ از این رو در سند ذکر شده است:《تولید و ترویج گفتمان سیاست اسلامی》

۳) 
اگر برای پژوهش، سه مرحله در نظر گرفته شود:《مسئله یابی》،《پژوهش》و《اشاعه و کاربردی سازی یافته ها》، باید در سند به این مساله پرداخته شود که برای 《مسئله یابی》 و 《اشاعه و کاربردی سازی یافته ها》 ، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، چی تدبیری در نظر گرفته است. به عنوان مثال، برای مساله یابی دقیق تر و اثر بخش تر، یکی از راهکار ها این است که شاخصی تعریف بشود و در آن به طور متناوب تعداد اعضای هیات علمی عضو مجامع سیاستگذاری، مورد شمارش قرار بگیرند.

در پاسخ به سوال مطرح شده در نکته‌ی سوم، بیان شد که برای اقدامات و راهکار های اشاره شده در خصوص مراحل کلی فرآیند پژوهش، ضمن التفات به راهکار های ارائه شده، موضوعات اینچنینی در بخش اقدامات و برنامه عملیاتی سند دانشکده آماده است و در اسناد بخشی، اصول و امهات و رویکرد های کلان موضوع ذکر شده است.

دومین سندی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، زبان های خارجی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی بود که به این نکته اشاره شد که دغدغه اصلی در خصوص زبان های خارجه، اولا تعدد زبان های خارجه و انحصار شکنی زبان انگلیسی با توجه به نیاز های نظام و ثانیا تقویت جدی زبان آموزی و ایجاد مهارت و توانمندی های زبانی، همانند ورودی های اولیه دانشگاه است.

در خصوص سند زبان های خارجی ، نکات زیر بیان شد:

۱) آموزش زبان باید به گونه‌ای باشد که دانشجو بتواند به مهارت هایی دست یابد که بتواند فعالیت های اثر بخشی را، هم در عرصه نظری و پژوهشی(مثل توانمندی مطالعه آخرین دستاورد های علمی به زبان اصلی) و هم در عرصه عملی همچون دیپلماسی و ... داشته باشد.

۲) لزوم توجه به زبان عربی در کنار سایر زبان های خارجه

۳) اهمیت دادن به موارد زیر که در تقویت زبان آموزی اثر بخش هستند:

الف) برگزاری دوره های فشرده زبانی و همچنین حضور فیزیکی در محیطی با زبان خارجه.
( با توجه به تجربه نسبتا موفق برگزاری دوره های فشرده مکالمه عربی، می‌توان مدعی شد که برگزاری این دوره ها، سطح اثر بخشی آموزش زبان را چند برابر می‌کند.)

ب) استفاده از دانشجویان بین المللی

ج) برگزاری نشست ها و کنفرانس های علمی به زبان خارجه_ همچون نشست های هدهد در دانشکده مدیریت_ در تقویت زبانی استادان و دانشجویان، موثر است.

د) نگارش به زبان های خارجی( این توانمندی حتی در ترفیع و ارتقاء اعضای هیات علمی می‌تواند در نظر گرفته شود.)

ه) برگزاری دوره های آموزشی مشترک با دانشگاه های همسو

و) برنامه درسی تخصصی و ارائه بخشی از دروس به زبان اصلی

در پایان جلسه مقرر شد تا اصلاحات لازم در خصوص متون هر دو سند، انجام بشود. ​​​​​​​

کلیدواژه ها: دانشگاه امام صادق | دانشگاه امام صادق(علیه السلام) | معاونت طرح و برنامه | علوم سیاسی | دانشکده علوم سیاسی | پژوهش | سند پژوهش | زبان خارجی | زبان انگلیسی | زبان عربی |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 593 بار   |   دفعات چاپ: 129 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر