کارگاه بایسته های اخلاق پژوهش در نگارش پارسا

 | تاریخ ارسال: 1403/10/18 | 
کارگاه بایسته های اخلاق پژوهش در نگارش پارسا ۲۰ دی ماه ۱۴۰۳ دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجویان قبل از تصویب پیشنهاده و دفاع از پایان نامه و رساله خویش الزام به گذراندن این کارگاه دارند. شرکت کنندگان در این کارگاه با قوانین و مقررات و مصادیق تخلفات پژوهشی آشنا و راهکارهای پرهیز از آن را فرا می گیرند. با ورود هوش مصنوعی در پژوهش های دانشگاهی و علمی، بخشی از این کارگاه به آموزش چگونگی بهره گیری اخلاقی ازهوش مصنوعی در پژوهش های علمی می پردازد.

دفعات مشاهده: 88 بار | دفعات چاپ: 27 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

دبیرخانه کمیته سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می کند کارگاه سواد اطلاعاتی برای دانشجویان دانشکده علوم سیاسی

 | تاریخ ارسال: 1403/2/1 | 
کارگاه سواد اطلاعاتی برای دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم سیاسی به دعوت دکتر شجاعی معاون پژوهشی دانشکده علوم سیاسی در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود.

دفعات مشاهده: 205 بار | دفعات چاپ: 69 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

برگزاری کارگاه بایسته های اخلاق پژوهش در نگارش پارساها

 | تاریخ ارسال: 1402/9/5 | 
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملایر  آقای دکتر ختن لو با دعوت از دبیرکمیته سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) اقدام به برگزاری اولین کارگاه اخلاق در پژوهش برای اعضای هیات علمی آن دانشگاه نمود.
دراین کارگاه آقای عباس رجبی دبیر کمیته سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) به بیان و تشریح: قوانین و مقررات تخلفات پژوهشی، مصادیق تخلفات پژوهشی، رعایت اخلاق در نگارش پارسا، چگونگی پرهیز از تخفات  پژوهشی در نگارش پارساها، روش های استناددهی، سامانه های همانند جویی ایرانی و خارجی، هوش مصنوعی و تخلفات پژوهشی و... پرداخت.

دفعات مشاهده: 341 بار | دفعات چاپ: 87 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملایر برگزار کرد: برگزاری کارگاه اخلاق در پژوهش

 | تاریخ ارسال: 1402/9/5 | 
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملایر  آقای دکتر ختن لو با دعوت از دبیرکمیته سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) اقدام به برگزاری اولین کارگاه اخلاق در پژوهش برای اعضای هیات علمی آن دانشگاه نمود.
دراین کارگاه آقای عباس رجبی دبیر کمیته سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) به بیان و تشریح: تعریف اخلاق در پژوهش، قوانین و مقررات تخلفات پژوهشی، مصادیق تخلفات پژوهشی، رعایت اخلاق در تولیدات علمی، چگونگی ارزیابی پارساهای دانشجویان، سامانه های همانند جویی و تخلفات پژوهشی ایرانی و خارجی، هوش مصنوعی و تخلفات پژوهشی و... پرداخت.

دفعات مشاهده: 379 بار | دفعات چاپ: 99 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

ایرنا - رسوایی‌ها در زمینه تقلب‌های علمی در دانشگاه‌های آمریکایی استنفورد و هاروارد رسوایی تقلب در دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد

 | تاریخ ارسال: 1402/5/17 | 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از فایننشال تایمز، طرفداران «علم باز» نسبت به تقلب گسترده دانشگاهی هشدار می دهند.

«علم باز» دانش در دسترس و شفافی است که از طریق شبکه‌های تعاملی به اشتراک گذاشته می‌شود و توسعه می‌یابد. در واقع علم باز، جنبش در دسترس قرار دادن تحقیقات علمی، انتشارات، داده‌ها و نرم‌افزارها و ترویج تحقیقات علمی میان تمام سطوح پرسشگران جامعه آماتور یا حرفه ای است. علم باز شامل شیوه‌هایی مانند انتشار پژوهش باز، مبارزه برای دسترسی آزاد و تشویق دانشمندان به عمل بازکردن یادداشت‌های علمی خود و به‌طور کلی آسان‌ترسازی انتشار و ارتباطات دانشی و علمی است.

یک دهه بعد از آغاز ابتکار برایان نوسک برای مقابله با تقلب دانشگاهی، تلاش‌ها برای اعمال مسئولیت‌پذیری بیشتر در تحقیقات در چند هفته گذشته به افشای دو مورد از برجسته‌ترین تقلب های دانشگاهی انجامید.

مارک تسیر-لاوین، عصب شناس برجسته و رئیس دانشگاه استنفورد، در این رابطه استعفا کرد و متعهد شد مجموعه ای از مقالات را در مجلات معتبر پس از اینکه یک تحقیق مستقل به این نتیجه رسید که از داده های دستکاری شده در آنها استفاده شده، پس بگیرد.

رسوایی تقلب در دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد
 مارک تسیر لاوین

دانشگاه هاروارد هم خواهان بازپس‌گیری مقالاتی است که یکی از نویسندگان آنها پروفسور فرانچسکا گینو استاد دانشکده بازرگانی است.

نوسک، استاد دانشگاه ویرجینیا و یکی از بنیانگذاران مرکز علوم باز، با اشاره به فرهنگ شفافیت گفت: مشاهده تقلب قطعاً در حال افزایش است، اما خروجی آن را نمی‌دانیم.

وسک هشدار داد که دستکاری در تحقیقات همچنان گسترده است. هنوز انگیزه‌های زیادی برای نویسندگان، مؤسسات و مجلات برای جعل و تفسیر نادرست داده‌ها وجود دارد.

او خواستار اشتراک گذاری گسترده تر روش ها و داده ها در مورد یافته های دانشگاهی شده است. این پدیده صنعت کوچک "کارآگاهان داده" را به وجود آورده است.

ایوان اورانسکی، یکی از بنیانگذاران دیده بانی که مقالات تحقیقاتی حذف شده از انتشارات دانشگاهی را شناسایی می کند، گفت: حتی اگر همه مقالات تسیه-لاوین بازپس گرفته شوند، این تعداد قطره ای در اقیانوس تخلفات واقعی است که روزانه اتفاق می افتد. سالانه ۵ هزار مورد بازپس‌گیری مقالات را دنبال می کنیم. طبق داده‌های این دیده بان، این رقم در سال ۲۰۰۲ کمتر از ۱۲۰ مورد بود.

از نظر فرضی، مجلات دانشگاهی قبل از انتشار، نیازمند بررسی دقیق سایر متخصصان است. در عمل بررسی دقیق، اغلب محدود است، بسیاری از یافته‌ها هنوز عمدتاً برپایه اعتماد است و ویراستاران اغلب تمایلی به پس گرفتن کار در صورت بروز نگرانی‌های بعدی ندارند. با افزایش الزامات برای اینکه مطالعات قبل از انجام پیش ثبت نام شوند، بهبودهایی در این زمینه حاصل شده است. این اقدام به جلوگیری از «پی هکینگ» یا «صید داده» کمک می کند.

«پی هکینگ» تلاش برای یافتن الگوها پس از تولید داده ها، به جای رعایت روش علمی طرح فرضیه و سپس آزمایش فرضیه ها است.

مجلات آکادمیک در حال حاضر اغلب خواستار افشای مجموعه داده های اساسی هستند. الیزابت بیک، کارشناسی که بررسی های دقیق او به هزار مورد بازپس‌گیری مقالات منجر شده است، توانست تصاویر سلولی و دی ان ای فتوشاپ را در مقالاتی که توسط تسیر-لاوین نوشته شده بود، بارگیری و مشخص کند. افشای داده ها به گسترش پلتفرم پاب پیر (PubPeer) منجر شده است، جایی که محققان می توانند به طور ناشناس نگرانی های خود را مطرح کنند.

DataColada وبلاگ دیگری است که تقلب های متعددی را افشا کرده است. این وبلاگ با بررسی مقالات جینو و همکارانش در نرم افزار صفحات گسترده، یک دسته اشکالات را شناسایی کرد.

اما لیف نلسون از دانشکده بازرگانی هاس برکلی که یکی از مشارکت‌کنندگان DataColada است، بر ضرورت اشتراک‌گذاری داده‌های اولیه تحقیقات منتشر شده و همچنین همکاری بیشتر دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها تاکید کرد. افشاگری دیتاکولادا باعث شد هاروارد تقریباً دو سال بعد درخواست بازپس گیری مقالات مجله جینو را بدهد. اما لیف گفت که این دانشگاه از تأیید اینکه بررسی در این زمینه در دست انجام است، خودداری کرد، چه رسد به اینکه دامنه یا یافته‌های آن را به اشتراک بگذارد.

دانشگاه استنفورد با بهره گیری از کارشناسان مستقل خارج از دانشگاه، گزارش خود را درباره Tessier-Lavigne منتشر کرد، اما بررسی دقیق خود را به ۱۲ مقاله دانشگاهی محدود کرد.

بررسی ها اواخر سال ۲۰۲۲ و سال‌ها پس از آنکه بیک و سایرین زنگ خطر را به صدا درآورند آغاز شد؛ هنگامی که یکی از دانشجویان کارشناسی نگرانی‌هایی را در روزنامه دانشجویی گزارش کرد. الن اورز، دانشیار هاس، گفت مؤسسات بیشتری باید از رویکرد دانشگاه‌های هلندی مانند تیلبورگ، گرونینگن و آمستردام که در سال ۲۰۱۲ به طور مشترک گزارش مفصلی از کل فعالیت تحقیقاتی دیدریک استاپل انجام و منتشر کردند، بیاموزند.

این امر باعث شد حداقل ۵۸ مقاله این محقق بازپس گرفته شود که به نفع بسیاری دیگر شد که در زمینه روانشناسی اجتماعی کار می کردند. اورز که به سوت زنی کمک کرده است، گفت: آنها تک تک مقالاتی را که نام این محقق روی آن بود بررسی کردند. اکنون می دانیم کدام مقاله را می توانیم استناد کنیم.

در حالی که واکنش بسیاری از دانشگاه‌ها مبهم است، انگیزه‌های دیگری برای دستکاری تحقیقات وجود دارد.تا زمانی که فرهنگ انتشار مقالات علمی برای کسب موفقیت دانشگاهی وجود دارد که عامل آن رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس انتشارات دانشگاهیان در مجلات معتبر است، این شرایط ادامه دارد. نوسک تاکید کرد که پایبندی به اصول علم باز همچنان ناهمگون است.

به عنوان مثال، به اشتراک گذاری داده ها در علم و پزشکی در مقایسه با رشته هایی مانند تجارت وسیع تر است، در تجارت فشار کمتری از سوی سرمایه گذاران یا بررسی های نظارتی خارجی وجود دارد. نوسک به دنبال الگوی جدیدی در انتشارات دانشگاهی است که انگیزه‌ها را با واداشتن مجلات به انتشار پرسش‌های مهم پژوهشی، بدون توجه به مثبت بودن یافته‌ها، تغییر می دهد.

دانشگاهیان آزمایش‌های پیشنهادی را ثبت می‌کنند و ویراستاران متعهد می‌شوند که آزمایش‌های جالب را بدون توجه به نتایج منتشر کنند. در علم، هر نتیجه ای آموزنده است. سؤالات مهم است. با این حال، او همچنان در مورد پیشرفت در مقابله با تقلب علمی در نیم قرن گذشته محتاط است و می گوید: هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.


دفعات مشاهده: 383 بار | دفعات چاپ: 79 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

بنابر گزارش NPR استعفای رئیس دانشگاه استنفورد پس از افشای نتایج جعلی پژوهش های خود

 | تاریخ ارسال: 1402/5/4 | 
رسانه NPR گزارش داد
رئیس دانشگاه استنفورد پس از افشای نتایج جعلی داده های تحقیقات خود استعفا داد
اعلام نتایج بررسی ها و ا رزیابی های  هیئت امناء دانشگاه استنفورد مبنی بر اطلاعات دستکاری شده و جعلی در برخی از گزارش تحقیقاتی و  علمی رئیس دانشگاه استنفورد، وی را مجبور به استعفا کرد. مارک تسیر-لاوین، در هفت سال اخیر رئیس دانشگاه استنفورد را بر عهده داشت و در این مدت ۱۲ گزارش پژوهشی منتشر کرد که حاوی اطلاعات جعلی بود، از جمله پنل های آزمایشگاهی که از سایر پژوهش ها کپی و به صورت دیجیتالی تغییر داده شده بودند. او نویسنده اصلی پنج گزارش و یکی از نویسندگان هفت گزارش بود. یک هیئت علمی که توسط یک شرکت حقوقی استخدام شده توسط هیئت مدیره تشکیل شده بود، به این نتیجه رسیدند که او نقش زیادی در انتشار حقایق و ارقام مورد بحث در گزارش‌هایی که با همکاری وی تهیه کرده است، نداشته است. برای گزارش‌هایی که او نویسنده اصلی بود، هیئت متوجه شد که او از ارائه‌های نادرست اطلاعی ندارد. با این حال، هیئت به این نتیجه رسیدند که تسیر-لاوین می‌توانست برای شناسایی افراد دیگری که ممکن است تحقیقات را دستکاری کرده باشند، بهتر بر آزمایشگاه خود نظارت کند. همچنین دریافت که تسیر-لاوین در تصحیح داده های نادرست پس از انتشار، به اندازه کافی عکس العملی از خود نشان نداده و با آن مقابله نکرده است.
پس از ماه‌ها بررسی دقیق کار های تحقیقاتی وی، مارک تسیر-لاوین روز چهارشنبه اعلام کرد که از ریاست دانشگاه استنفورد استعفا می‌دهد، پس از بررسی مستقل پژوهش‌هایش، نقص‌های قابل‌توجهی در مطالعاتی که در دهه‌های گذشته تحت نظارت او بود، کشف شد.

دفعات مشاهده: 378 بار | دفعات چاپ: 72 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر