با توجه به تأسیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از نامه و امر رهبر معظم انقلابمدظلهالعالی در بهمن ۱۳۸۲ که با هدف حمایت از گسترش و اعتلای کمی و کیفی کرسیهای حوزه علوم انسانی و معارف دینی، و مساعدت مؤثر به بسط آزاداندیشی و شکلگیری جنبش ملّی نقد و نظریهپردازی در ایران بوده است که آزادی و آزاداندیشی عقلائی، منطقی، اخلاقی، منصفانه بهمثابه یک راهبرد (و نه یک برنامه) باعث بروز استعدادها، ورزیده شدن و رشد و ابداع، نشاط و بالندگی اساتید و دانشجویان، ایجاد فضای فعال و نه منفعل و بیروح، مولد فکر و علم باکیفیت تحقیقی و نه کمیتگرای تسلیمی، تقلیدی و وارداتی، و حفظ و ثبات آینده راه دشوار انقلاب اسلامی و تضمین آن میگردد و برای نیل به این مهم، باید شرایط و فضای آزاداندیشی در دانشگاهها، مراکز علمی و جامعه ایجاد گردد.
گسترش و توسعه آزاداندیشی لازمه نظریهپردازی است و لازمه نظریهپردازی، ترویج روحیه نقّادی و نقدپذیری است و لازمه روحیه نقّادی، ترویج روحیه پرسشگری و توسعه دیدگاه مسئلهمحور است. نظریهپردازی بهویژه در علوم انسانی با رویکرد ترکیبی پیشینی و پسینی باعث تبیین و تفسیر تحولات اجتماعی و پیشبینی آینده و کنترل آن برای رسیدن به وضعیت مطلوب و بهینه که همانا ایجاد جامعه فاضله اسلامی و تمدن اسلامیِ دارای ارتباط سامانمند علوم انسانی و علوم پایه با ظرفیت توانایی تکامل انسانهاست.
لذا لازم است پژوهشگران و صاحبنظرانی را شناسایی و معرفی کرد که دارای ظرفیتهای لازم در زمینه نقد منطقی، علمی، اخلاقی و غیرهیجانی نظریههای علوم انسانی-اسلامی و یا برخوردار از توان تولید نظریههای معتبر و دقیق و توانا در تحلیل تحولات اجتماعی هستند. نکته با اهمیت، احترام به حقوق صاحبان نظریه - حقوق معنوی- از طریق ثبت آن نظریه است که اثر وضعی دیگر آن دوری از فعالیتهای علمی همعرض و تکراری است. نکته مهم دیگر حفظ و اعتلای جایگاه علمی و اجتماعی صاحبان نظریه از بعد اعتباری و نه جنبه مادی است.
با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره و حضور پررنگ دانشگاههای بزرگ و معتبر کشور، شاهد به ثمر رساندن بیش از سی نظریه در حوزه علوم انسانی، معارف دینی، هنر و معماری بودهایم. در این میان نقشآفرینی و حضور فعال دانشگاه امامصادقعلیهالسلام که پایه و اساس آن بر مبنای نگرش تلفیقی و جمع حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی شکل گرفته، در تحقق مأموریتهای ویژه و نیل به مرجعیت علمی در علوم انسانی- اسلامی (جهتدهنده و تعیینکننده مسیر و مقصد جامعه و شاخص پیشرفت و اعتلای فرهنگ جامعه و بستر چگونه کارکرد داشتن علوم پایه و در زمان پاسخگو نبودنِ نظریههای تکرشتهای و زمان مناسب کنونی برای ارائه نظریههای میانرشتهای و چندرهیافتی در تحولات آنی، فوق سریع و شتاب بسیار زیاد تحولات اجتماعی حال حاضر) با توجه به توان مضاعف اساتید این دانشگاه (کارشناس دروس دانشگاهی و هم دروس حوزوی) مهم به نظر میرسد.
دانشگاه امامصادق علیهالسلام با راهاندازی و تاسیس کمیته دستگاهی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره و دبیرخانه آن با برگزاری جلسات مستمر و منظم،آییننامههای داخلی و بومی را تدوین و ابلاغ نموده که ماحصل آن برگزاری یک کرسی نظریهپردازی و حدود ۷۴ کرسی ترویجی است.
در ضمن دانشگاه امامصادقعلیهالسلام در مجمع و شورای راهبردی هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره نیز عضویت دارد و عمدتا در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیریهای این نهاد نقش موثری ایفا میکند.
از برنامههای آینده کمیته دستگاهی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانشگاه امامصادق علیه السلام، فعالسازی جریان دستیار پژوهشی جهت تسهیل در روند اجرایی برگزاری کرسیهای تخصصی و چاپ و انتشار خروجی حاصل از برگزاری نظریهها است.
دبیرخانه کمیته دستگاهی
کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره
دفعات مشاهده: 46 بار |
دفعات چاپ: 7 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر