درباره دانشکده

 | تاریخ ارسال: 1398/6/16 | 

معرفی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد

دانشگاه امام صادق علیه السلام براساس بیانیه رسالت دانشگاه ، در بدو تاسیس خود به راه اندازی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد اقدام کرده است. این دانشکده همواره یکی از دانشکده‌های نو آور و فعال در عرصه مطالعات تلفیقی و اقتصاد اسلامی در عرصه علمی کشور بوده است.

برنامه‌های آموزشی و پژوهشی اولیه دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد مرهون زحمات و مساعی مجدانه آقای دکتر درخشان بود. ایشان تا سال ۱۳۷۲ریاست دانشکده را برعهده داشتند. همچنین این دانشکده از بدو تاسیس همواره مرهون تلاشها و مساعدتهای علمی اساتید مبرز و بنام حوزه اقتصاد بوده است، کسانی که نام ایشان همواره بر تارک بلندای علمی این دانشکده خواهد درخشید .

الف) هدف اساسی دانشکده : این دانشکده از طریق دایرکردن رشته معارف اسلامی و اقتصاد در دوره کارشناسی ارشد پیوسته ، در صدد تربیت کارشناسان و متخصصانی است که اولاً با تحلیل نظریه‌های اقتصادی قادر به طراحی الگوهای بومی اقتصادی براساس موازین اسلامی باشند و ثانیاً با شناخت جامع علمی از مسائل اقتصاد ایران و جهان ،  قدرت ارائه راه حل‏های علمی براساس احکام الهی را داشته باشند . لذا می‏توان گفت جهت‏ گیری‏های آموزشی و پژوهشی دانشکده در راستای ساخت نظام اقتصادی اسلام می‏باشد .

دانش‌آموختگان این دوره علاوه بر توانایی فعالیت در امور طرح و برنامه‌ریزی وزارتخانه‌ها و سازمان‏های اقتصادی در نظام اجرایی کشور،  قادر خواهند بود با ادامه تحصیلات خود در مقطع دکتری ، در فعالیت‏های علمی و تحقیقی حوزه و دانشگاه به منظور ارائه سیاستگذاری اقتصادی منطبق با مبانی دینی شرکت نمایند . این دانشکده در مقطع دکتری در رشته علوم اقتصادی با گرایش «اقتصاد پولی»، «اقتصاد بین‌الملل»، «اقتصاد توسعه»، «اقتصاد منابع»، «اقتصاد بخش عمومی» و «اقتصاد اسلامی» تاکنون بیش از چهار دوره دانشجو پذیرفته است.

سایر اهداف :

_ ایجاد زمینه مناسب برای تجلی و شکوفایی استعدادها و برانگیختن خلاقیت دانشجویان

_ نهادینه‌کردن فعالیتهای فوق برنامه علمی و پژوهشی دانشجویان

_ استفاده از تواناییهای بالقوه و بالفعل دانشجویان در امور مختلف

_ افزایش سطح مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیتهای علمی و جمعی

_ ارتقاء ارتباط و تعامل آموزشی - پژوهشی با دانشکده و اعضاء هیئت علمی

_ استفاده و ملاحظه نهادمند نظرات دانشجویی در ارتقاء امور آموزشی - پژوهشی آنها

_ شناسایی دانشجویان مستعد و معرفی آن‌ها

ب) برخی از تجهیزات :

امکانات آموزش از راه دور : Distance Learning Course

یکی از پیشرفت‏های منحصر به فرد دانشکده در سال‏های اخیر تأسیس مرکز آموزش از راه دور بوده است . دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به‌عنوان اولین دانشگاه ایرانی از این تجهیزات استفاده نمود .

استفاده از تجهیزات ویدئو کنفرانس که یکی از پیشرفتهترین تجهیزات ارتباطات در زمینه آموزش مجازی است ، کاربردهای متعدد و متفاوتی را به لحاظ آموزش و پژوهش دارد . به‌عنوان نمونه ، با امکاناتی که این مرکز فراهم میکند میتوان از طریق اینترنت ، به‌صورت همزمان ، چند کلاس آموزشی را در سراسر دنیا به هم متصل نمود . به این ترتیب نیازی به حضور فیزیکی استاد و حتی دانشجو در کلاس وجود ندارد . یکی از این دوره‏ها با هدف آموزش اقتصاد اسلامی و با مشارکت بانک توسعه اسلامی برگزار می‏شود . در سال تحصیلی جدید، دهمین دوره این کلاس ، در حال برگزاری است . علاوه بر دانشجویان دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد ، دانشجویانی از سایر دانشگاه‏ها نیز در این دوره شرکت می‏کنند . در پایان این دوره‌ها مدرک معتبر بین‏ المللی برای شرکت کنندگان موفق صادر می شود .

دانشجویان دانشکده اقتصاد می‌توانند از امکانات رایانه‌ای و اطلاع رسانی دانشگاه برای انجام مطالعات و تحقیقات خود استفاده نمایند. از ابتدای نیمسال دوم نیز دانشجویان دانشکده دارای پست الکترونیکی شخصی خود و اعتبار زمانی برای استفاده از خدمات اینترنت می‌شوند.

ج) فعالیت‏ها : 

در هر نیمسال تحصیلی چند کلاس به‌صورت سمینار و با دعوت از اساتید مُبَرَّزِ کشور برگزار می‏شود . از جمله این کلاس‏ها می‏توان به کلاس اقتصاد ایران و اقتصاد توسعه اشاره کرد که در ۲ سالن مجهز به فناوری‏ آموزشی برگزار می‏شوند و توجه مراکز علمی خارج از دانشگاه را نیز به خود جلب نموده است . تمامی این جلسات ضبط شده و به‌صورت نرم‏افزار چند رسانه‏ای منتشر می‏شوند . مهم‏ترین هدفی که از برگزاری این همایش‏ها تعقیب می‏شود برقراری ارتباط دقیق بین مباحث نظری اقتصاد و مسائل جاری جامعه و کشور می‏باشد .

مسؤولان دانشکده ، تأکید زیادی بر آموزشِ پژوهش محور ، کارگروهی و دخالت هرچه بیش‏تر دانشجویان در طراحی برنامه‏های درسی و امتحانات دارند تا از دوران دانشجوئی ، جوانان را برای مسؤولیت‏های اجتماعی آینده  آماده‏تر نمایند . حفظ ارتباط با فارغ‏التحصیلان به‌عنوان منابع ارزشمندی از اطلاعات و دستیارانی قوی در برنامه‏ریزی نیز در سرلوحه فعالیت‏های دانشکده قرار دارد .

هـ) همایشها و نشست‌های تخصصی :

جهت آشنایی دانشجویان با پیشرفتهای علمی در مؤسسات آموزشی و پژوهشی در سطح کشور و نیز به منظور تجزیه و تحلیل مسایل و مشکلات اقتصاد ایران، دانشکده به برگزاری همایشها و نشست‌های تخصصی اقدام می‌کند.

و) دیدار از مرکز صنعتی، کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و اقتصادی کشور و خارج از کشور به منظور آشنایی دانشجویان با این مرکز :

دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد تا کنون به منظور آشنایی دانشجویان با این مرکز چندین اردوی دانشجویی را با همکاری و فعالیت خود دانشجویان داشته‌است.

ز) هیئت علمی :

دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد با بهره گیری از ۱۴ عضو هیئت علمی تمام وقت، امکان مناسبی را جهت تحقیق و تحصیل دانشجویان مهیا ساخته است.

همچنین در هر نیمسال (ترم) تحصیلی، جهت تکمیل کادر آموزشی و پژوهشی از استادان مدعو یا پاره وقت که از میان برجسته‌ترین استادان دانشگاههای کشور انتخاب می‌شوند استفاده می‌کند.

ح)  فعالیت‌های دانشجویی در دانشکده :

به منظور تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان، ارج نهادن به استعدادها و تواناییها بالقوه و بالفعل دانشجویی و حمایت از فعالیت‌های جمعی و خود جوش علمی- پژوهشی و فعالیتهای فوق برنامه آن‌ها در دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، نظام فعالیتهای دانشجویی مورد تکید بوده و حمایت از آن، از اهداف این دانشکده می‌باشد.

ط ) ساختار:

۱) فعالیتهای دانشجویی با حمایت دانشکده و تحت نظارت کلی و سیاستگذاری شورای نمایندگان ورودیهای مختلف به فعالیت می‌پردازد و تمامی دانشجویان مشمول امتیازات آن می‌شوند.

۲) شورای نمایندگان براساس ایین نامه شورای صنفی دانشجویان تشکیل شده و در چارچوب آن عمل می‌کند.

۳) شورای نمایندگان می‌تواند در فعالیتهای دانشجویی دانشکده در موارد زیر فعالیت داشته باشد:

- جذب دانشجویان علاقه‌مند و خلاق و ایجاد انگیزه و رغبت نسبت به فعالیتها

- تعامل و ارتباط مستمر با معاونین آموزشی و رئیس دانشکده

- طراحی سازمان و چارت فعالیتها و نظارت بر عملکرد آن‌ها

- همکاری با مسئولان دانشکده در

- بازدیدهای علمی از مرکز علمی - صنعتی و اقتصادی کشور

- تشکیل کارگاه‌های آموزشی و کلاسهای تخصص

- تولید و انتشار نشریات و اطلاع رسانی لازم

- تصویب طرحها و ایین نامه‌های داخلی جهت اجرا


 


دفعات مشاهده: 3324 بار | دفعات چاپ: 292 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر