برگزاری کارگروه بازنگری رشته دکتری سیاستگذاری فرهنگی

 | تاریخ ارسال: 1400/5/17 | 
اولین جلسه کارگروه بازنگری رشته دکتری سیاستگذاری فرهنگی گروه فرهنگ و دولت دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار شد.

🔸این جلسه یکشنبه مورخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، با حضور آقایان دکتر کیومرث اشتریان، دکتر سید مجتبی امامی، دکتر سید مجید امامی، دکتر کمیل قیدرلو، دکتر محمدصادق نصراللهی، دکتر سید آرش وکیلیان و حجه الاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، در محل دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.

🔸در این جلسه پس از بررسی مسائل برنامه فعلی، پیشنهاداتی در محورهای مختلف ذیل برای بهبود برنامه ارائه شد:
_هدف رشته
-توانمندی دانش‌آموختگان
-گرایش های رشته
-چیدمان و سرفصل دروس

دفعات مشاهده: 312 بار | دفعات چاپ: 64 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

مصوبات جلسه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ گروه فرهنگ و دولت

 | تاریخ ارسال: 1400/3/20 | 
در چهارمین جلسه گروه فرهنگ و دولت در سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ موارد ذیل مشروط به تأیید نهایی شورای دانشکده به تصویب رسید:
 
ردیف عنوان مصوبه شرح مصوبه
۱ تغییر در چینش دروس دکتری
  • انتقال درس مبانی حکمی سیاستگذاری فرهنگی به ترم اول به جای درس اقتصاد فرهنگ و انتقال درس اقتصاد فرهنگ به ترم دوم؛ با ۶ رای مصوب شد.
  • جایگزینی درس مطالعات انتقادی با درس سیاستگذاری فرهنگی در قرآن و مکتب اهل بیت (ع)؛ با ۷ رای مصوب شد.
۲ تعیین زمان و سازوکار آزمون جامع اولین دوره دکتری
  • زمان آزمون: آبان ۱۴۰۰
  • سازوکار آزمون: آزمون به صورت ترکیبی (کتبی و شفاهی)، هرکدام با وزن ۵۰ درصد خواهد بود. بخش کتبی ناظر به دوره آموزشی است و سوالات توسط همه یا برخی از اساتیدی که درس ارائه کرده اند، طراحی می شود. بخش شفاهی ناظر به رساله دکتری است و باید طرح رساله واقعی ارائه شود. (در آزمون جامع فقط خود دانشجو بیاید و پس از آزمون، یک جلسه دیگر هم با استاد راهنما از طرح دفاع کند).
۳ بررسی پیش طرح رساله دکتری آقای بهزادنسب،
استاد راهنمای پیشنهادی:
دکتر برزویی
پیش طرح با ملاحظات زیر مصوب شد:
  • نخبگان مشخص شود.
  • رویکرد صرفا جامعه شناسی است نه سیاستگذاری.
  • طرح مسئله تقویت شود.
  • برش فرهنگی ارتباطی به کار زده شود (مانند همبستگی فرهنگی).
  • سیاست پژوهی صورت بگیرد و در عنوان به سیاستگذاری اشاره شود.
  • اهمیت و نوآوری موضوع تبیین شود.
  • ملاحظات شِکلی و صوری رفع شود.
۴ تهیه دستنامه مبانی نظری فرهنگ
  • مذاکره با دکتر پاکتچی برای تهیه دستنامه مبانی نظری فرهنگ با همکاری دانشجویان دکتری با ۷ رای مصوب شد.

دفعات مشاهده: 303 بار | دفعات چاپ: 50 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

مصوبات جلسه ۳ خرداد ۱۴۰۰ گروه فرهنگ و دولت

 | تاریخ ارسال: 1400/3/8 | 
در سومین جلسه گروه فرهنگ و دولت در سال ۱۴۰۰ در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۰ موارد ذیل مشروط به تأیید نهایی شورای دانشکده به تصویب رسید:
 
ردیف عنوان مصوبه شرح مصوبه
۱ تعیین زمان‌های مصاحبه سومین دوره دکتری و ترکیب هیأت مصاحبه‌کننده
  • سازوکار مصاحبه: مصوب شد که هیئت مصاحبه، به صورت حضوری تشریف داشته باشند و دانشجویان، مخیر هستند که به صورت حضوری یا مجازی بیایند.
  • زمان مصاحبه: دوشنبه ۷ تیر مصوب شد.
  • ترکیب هیئت مصاحبه کننده: ترکیب هیئت مصاحبه نیز بدین صورت مصوب شد: اعضای اصلی (دکتر طلایی، دکتر قیدرلو، دکتر امامی و دکتر نصراللهی)، به صورت حضوری و اعضای وابسته به صورت مجازی
۲ طرح بازنگری رشته دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی پروژه با راهبری دکتر قیدرلو انجام شود.
۳ مباحثه پیرامون اصل راه‌اندازی دکتری مطالعات پیشرفت متعاقب طرح موضوع در گروه فرهنگ و تمدن توسط دکتر نصراللهی و مشروط به موافقت گروه تمدن برای همکاری، موضوع در شورای دانشکده مطرح شود.
۴ مصوبات در خصوص سایت دانشکده
  • پاورپوینت های معرفی اساتید مربوط به درس کارگاه سیاستگذاری در ترم قبل، در سایت بارگذاری شود.
  • نگارش نامه توسط دکتر لبخندق برای ایجاد صفحه رزومه اساتید جدید در سایت.

دفعات مشاهده: 317 بار | دفعات چاپ: 63 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

مصوبات جلسه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ گروه فرهنگ و دولت

 | تاریخ ارسال: 1400/2/25 | 
در دومین جلسه گروه فرهنگ و دولت در سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ دو مورد ذیل مشروط به تأیید نهایی شورای دانشکده به تصویب رسید:

۱- با توجه به اهمیت حوزه سیاست‌گذاری ورزش، با ترجمه کتاب  Entering the Global Arena; Emerging States, Soft Power Strategies and Sports Mega-Events
توسط آقایان احسان امینی و محمدامین قاسمی از دانشجویان کد ۹۵ موافقت شد. همچنین مصوب شد تحت راهبری دکتر شهاب طلایی، یک مقدمه تحلیلی، علمی و انتقادی برای کتاب نوشته شود.

۲-با توجه به ابلاغیه معاونت آموزش دانشگاه مبنی بر تعیین حداقل تراز و نمره قبولی مصاحبه، پس از شور و مشورت اعضای گروه با توجه به کاهش قابل توجه متقاضیان نسبت به سال‌های گذشته (به دلیل شرایط کرونایی)، ضمن تأکید بر احراز دقیق شایستگی علمی متقاضیان، با حداقل تراز ۲۵۰۰ برای رشته سیاست‌گذاری فرهنگی موافقت صورت گرفت و همچنین برای مرحله دوم مصاحبه و رزومه علمی، نمره ۳۰ از ۵۰ مصوب گردید.

دفعات مشاهده: 330 بار | دفعات چاپ: 58 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

بررسی جنبه های فرهنگی و اجتماعی بودجه سال 1400 گزارش نشست «تحلیل بودجه نهاد تعلیم و تربیت در لایحه بودجه ۱۴۰۰»

 | تاریخ ارسال: 1399/10/22 | 

به همت گروه فرهنگ و دولت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)  و با همکاری گروه فرهنگ و تربیت دانشکده،‌ نشست علمی «تحلیل بودجه نهاد تعلیم و تربیت در لایحه بودجه ۱۴۰۰» با حضور دکتر موسی بیات،‌ مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  در تاریخ دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست،‌ آقای بیات به تشریح ساختار کلی بودجه عمومی  ۱۴۰۰ پرداختند و آن را از بعد درآمد ها و مصارف کلان مورد تحلیل قرار دادند. وی در ادامه سهم امور آموزش پرورش و آموزش عالی از کل بوجه عمومی کشور را تحلیل و تبیین کرده و به اینکه چه مقدار از بودجه این امور به حوزه تعلیم و تربیت اختصاص پیدا می کند،‌اشاره نمودند.
ایشان با مقایسه بودجه عملکردی، بودجه مصوب و برآورد بودجه ای بیان کردند که ملاک سازمان برنامه و بودجه، ‌برای بودجه ریزی سال آتی بودجه مصوب سال قبل است تا بودجه عملکرد.
 
آقای دکتر بیات در ادامه افزود که  مجموعه اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سازمان های تابعه آن بدون اعتبارات متفرقه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۸/۵۷ درصد افزایش یافته است. اما جمع کلی اعتبارات این دستگاه و سازمان های تابعه آن با ردیف­های متفرقه انتقال نایافته در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با رشد ۵۵/۵۹ درصد در لایحه سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

ایشان همچنین به ذکر این نکته پرداختند که اعتبارات پرسنلی (پرداخت حقوق و مزایای) آموزش و پرورش بیشترین سهم از بودجه این دستگاه را به خود اختصاص داده است به نحوی که جمع اعتبارات مربوط به فصل اول (جبران خدمات کارکنان)، فصل دوم (استفاده از کالا و خدمات) و فصل سوم (رفاه اجتماعی) که عمدتاً مربوط به پرداخت های پرسنلی کارکنان است حدود ۹۶.۵ درصد اعتبارات هزینه عمومی این حوزه را به خود اختصاص داده است. جمع همین سه فصل در ردیف ادارات کل استان ها به حدود ۹۹ درصد می رسد. با این حساب، حتی بدون درنظر گرفتن کسری بودجه و هزینه های پیش بینی نشده طی سال، عرصه ای برای اجرای برنامه های کیفیت بخشی در حوزه آموزش و پرورش باقی نمانده است.
 
سهم ناچیز بودجه آموزش و پرورش از مصارف بودجه عمومی دولت
مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش های مجلس در ادامه افزود: سند تحول بنیادین بر افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش تأکید داشته و زیرنظام تأمین و تخصیص منابع مالی، حداقل سهم بودجه نظام تعلیم و تربیت رسمی را به میزان حداقل ۲۰ درصد از بودجه عمومی دولت تعیین کرده است. اما مطابق داده های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ این سهم حدود ۱۲/۱۶ درصد است همچنان که در یک دهه اخیر هیچ­گاه این سهم از ۱۱ درصد فراتر نرفته است.
 
سهم بالای اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش و به محاق رفتن اعتبارات کیفیت بخشی
وی در ادامه افزود: با وجود سهم بالای اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش (بیش از ۹۶ درصدی) و علی رغم افزایش اعتبارات آموزش و پرورش به میزان ۵۵/۵۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹، اعتبارات مورد نیاز مصارفی همچون رتبه بندی معلمان، اعمال مدرک تحصیلی دوم معلمان، توسعه شبکه آموزش مجازی، سهم پایین واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان و مورادی از این دست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده نشده است.

ایشان با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم عدالت آموزشی، عدالت در سرانه دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی است افزود:  بررسی ارقام مربوطه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ این عدالت را نشان نمی دهد به نحوی که بهای تمام شده برنامه آموزش دانش آموزان ابتدایی حدود ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان، دانش آموزان استثنایی حدود ۲۳ میلیون تومان، دانش آموزان مدارس خارج از کشور از ۵۱ میلیون تومان تا ۵۷ میلیون تومان، دانش آموزان کاردانش ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. با این همه، اما بهای تمام شده یک دانش آموز خرید خدماتی ۱.۲۲۰.۰۰۰ تومان تا ۲.۴۸۰.۰۰۰ هزار تومان است.
 


عدم شفافیت در ردیف های درآمدی آموزش و پرورش
آقای دکتر بیات در ادامه این نشست با بیان اینکه: شفافیت از شاخص های مهم بودجه به عنوان مهم ترین سند مالی دولت باید باشد، اما این مهم در بودجه وزارت آموزش و پرورش در برخی موارد به درستی رعایت نشده است به نحوی که در حوزه مدارس غیردولتی اعتبار مربوط به کمک به صندوق حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی از ۱۰ میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۹ با افزایش ۹۰۰ درصدی به ۱۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رسیده است. از سوی دیگر درآمد ناشی از واریز ۴ درصد شهریه دریافتی موضوع ماده (۲۰) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مشخص نیست.
 
درآمد اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، دستی در جیب دانشجومعلمان
کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان این موضوع که‌، درآمد اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در بودجه سال ۱۳۹۹ از ۵۰۰ میلیارد تومان با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱.۰۴۵ میلیارد تومان رسیده است، رقمی ۷۰ برابر درآمد اختصاصی دانشگاه شهید رجایی و بالاترین درآمد اختصاصی در میان همه دانشگاه های کشور،‌ بیان کردند که این درآمد اختصاصی ناشی از کسر ۴۵ درصد از حقوق و مزایای دانشجو معلمان این دانشگاه است که  ضرورت دارد مبنای قانونی این موضوع تعیین شود.

خودداری دولت از واریز سهم خود به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان
مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش های مجلس در ادامه افزود: بررسی ها نشان می دهد که سهم واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان با عنوان کمک به این صندوق حداقل بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان باشد درحالی که برای این ردیف در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعتباری کمتر از ۶۰ میلیارد تومان تعیین شده است. با توجه به عملکرد نامطلوب صندوق و مسائل مالی پیرامون آن در چند سال اخیر، بی اعتنایی دولت در پرداخت سهم واریزی خود به این صندوق نشان از کم توجهی دولت به این حق قانونی فرهنگیان دارد.

کاهش اعتبارات برنامه ارتقای حرفه ای معلمان
وی در فراز پایانی مباحث خود در این نشست به این نکته اشاره کردند که: با وجود رشد ۵۹/۵۵ درصدی اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، اما مشاهده می شود که اعتبارات برنامه توانمندسازی و ارتقای حرفه­ای معلمان، برنامه توسعه دولت الکترونیک، برنامه پرورشی، امور تربیتی و توانمندسازی دانش آموزان و جمعیت نوآموزان تحت پوشش برنامه آموزش پیش دبستانی کاهش یافته است. سیاست پرداخت به ذی نفع نهایی در آموزش و پرورش از جهت سرانه دانش آموزی و پرداخت های مدارس موضوعی است که باید ازسوی سازمان برنامه و بودجه کشور مورد توجه قرار گیرد.
 
شایان ذکر است که در خلال این نشست،‌ به سؤالات حاضرین در جلسه نیز پاسخ داده شد.

*گزارش از شهاب طلایی، دبیر علمی نشست، عضو هیات علمی گروه فرهنگ و دولت، دانشگاه امام صادق علیه السلام


دفعات مشاهده: 357 بار | دفعات چاپ: 55 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

بررسی جنبه های فرهنگی و اجتماعی بودجه سال 1400 گزارش نشست «فرهنگ، ارتباطات و جامعه در بودجه ۱۴۰۰»

 | تاریخ ارسال: 1399/10/13 | 
به همت گروه فرهنگ و دولت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) نشست علمی «فرهنگ، ارتباطات و جامعه در بودجه ۱۴۰۰» با حضور دکتر کمیل قیدرلو،‌ مدیرکل اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس و دکتر صادق ستاری فرد مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس در تاریخ دوشنبه، اول دی‌ماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست،‌ دکتر قیدرلو به ارائه یک تحلیل کلی از بودجه ۱۴۰۰ پرداخت. وی ضمن اشاره به این که دولت برای تأمین منابع مالی بودجه درصدد استقراض از آینده یا پیش‌فروش اوراق نفتی است گفت: وقتی‌که ما می‌دانیم منابع این بودجه به‌هیچ‌وجه قابل تأمین نیست خودبه‌خود بررسی بخش هزینه‌ها و مصارف بودجه که شامل بودجه فرهنگی و اجتماعی می‌شود زیر سؤال می‌رود.

قیدرلو افزود: پایه بودجه امسال بر درآمدی قرار گرفته است که هرگز حاصل نخواهد شد و در چنین شرایطی دولت از آینده وام می‌گیرد. آینده فروشی دولت باعث تورم شدیدی می‌شود که بار آن بیش از هر قشری بر روی دوش طبقه محروم قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب بودجه سال آتی تبعات اجتماعی نامطلوبی ازجمله افزایش آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت. دکتر قیدرلو در ادامه به موضوع ورشکستگی صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی پرداخت و تأثیر این موضوع در حوزه دامن زدن به چرخه مشکلات اجتماعی را مورد ارزیابی قرار داد. قیدرلو همچنین به توضیح راهکارهای حل معضلات صندوق‌های رفاهی پرداخت. مدیرکل اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را یک اقدام سیاسی از سوی دولت دانست و گفت: از یک سو چنانچه مجلس کلیات این بودجه را تصویب کند به نحوی مسئول نتایج آن خواهد بود؛‌ از سوی دیگر اگر کلیات بودجه را رد کند با تبعات سنگین سیاسی مواجه خواهد شد!

در ادامه این نشست دکتر صادق ستاری فرد به بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۰ پرداخت. ستاری فرد مهم‌ترین شاخص را برای ارزیابی لایحه بودجه،‌ اسناد بالادستی،‌ به‌خصوص قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست. وی در ادامه به تبیین این موضوع پرداخت که چگونه بخش‌های مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۰ در تعارض با اسناد بالادستی قرار دارند. مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه افزود: بودجه ۱۴۰۰ نه‌تنها برای مجلس که برای کل نظام حکمرانی کشور، چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود و افزون بر تبعات اجتماعی، تبعات سیاسی نامطلوب زیادی را نیز برای نظام به همراه خواهد داشت. ستاری فرد در این بخش از سخنان خود،‌ رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تنها راهکار منطقی برای اصلاح ساختار بودجه سال آتی کشور دانست.

در ادامه این نشست تخصصی،‌ دکتر کمیل قیدرلو با دقت بیشتری به بررسی ابعاد اجتماعی لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخت. این استاد دانشگاه عدم توجه به مسائل اجتماعی و نپرداختن به موضوعاتی مانند سیاست‌گذاری رفاه اجتماعی، سیاست‌گذاری حوزه آسیب‌های اجتماعی،‌ سیاست‌گذاری سلامت و ... در دانشگاه امام صادق (ع) را مورد انتقاد قرار داد و نبود نیروی انسانی کارآمد در این حوزه را ناشی از این معضل دانست.

دکتر ستاری فرد نیز قسمت دوم سخنان خود را بر روی ارزیابی تخصصی بودجه ۱۴۰۰ از منظر حوزه فرهنگ متمرکز کرد. وی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلان فرهنگی کشور را سیاست‌های حوزه خانواده و جمعیت دانست. ستاری فرد در ادامه با ارائه جزئیاتی از لایحه بودجه ۱۴۰۰، این لایحه را در تعارض با سیاست‌های کلان مذکور ارزیابی کرد. این پژوهشگر حوزه فرهنگ گفت: موضوع جمعیت و حمایت از فرزندآوری در بودجه ۱۴۰۰ صرفاً به‌صورت نمایشی آورده شده و نمی‌توان انتظار رخ دادن اتفاق مثبتی را در این حوزه در سال آتی داشت. دکتر ستاری فرد در ادامه سخنان خود گفت: کل بودجه فرهنگی کشور که مشتمل بر بخش‌هایی مانند دین،‌ هنر، رسانه،‌ فعالیت‌های مربوط به وزارت ورزش و فعالیت‌های مربوط به وزارت گردشگری می‌شود به‌اندازه بودجه یک وزارت‌خانه بهداشت و آموزش پزشکی نمی‌شود. مجموعه اعتبارات فرهنگی کشور رشد نسبت به سال گذشته رشد ۵.۰۹ درصدی داشته ولی بودجه برخی نهادهای فرهنگی تا ۴۸ درصد کاهش بودجه داشته‌اند.



دکتر صادق ستاری فرد در ادامه مباحث خود به بررسی بودجه سازمان صداوسیما نیز پرداخت و در این راستا گفت: بودجه سال آتی این سازمان به نحوی است که باعث استمرار مسیر آنتن فروشی و پخش گسترده آگهی‌های بازرگانی می‌شود. اعتبار در نظر گرفته شده برای این سازمان با رشد ۳۶ درصدی،‌ از حدود دو هزار میلیارد تومان به حدود دو هزار و ششصد میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است ولی به این موضوع توجه نمی‌شود که برخی سازمان‌های دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کنند تا ۶۰ درصد افزایش بودجه داشته‌اند. مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: از حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراقی که فروخته می‌شود حتی یک ریال هم به حوزه فرهنگ اختصاص داده نشده و حتی در یک جا گفته نشده که مثلاً برای احداث مصلّی یا مساجد یا خوابگاه‌های متأهلی از محل فروش اوراق بودجه‌ای در نظر گرفته شده است. دکتر ستاری فرد رشد بودجه در حوزه پژوهش،‌ آموزش عالی و آموزش‌وپرورش را خوب ارزیابی کرد و افزود: در حوزه پژوهش تقریباً ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار پژوهشی دیده شده است و علاوه بر آن از محل درآمدها و سود حاصل از شرکت‌های دولتی هم سهمی برای پژوهش در نظر گرفته شده است.

ستاری فرد در بخش انتهای سخنان خود درباره در نظر گرفته شدن بودجه برای اجرای سند ۲۰۳۰ گفت: متأُسفانه این یک واقعیت تلخ است که دولت همچنان در لایه سیاست‌گذاری و عمل به سند ۲۰۳۰ معتقد است. ذیل مبانی اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی بودجه ۱۴۰۰، اهتمام دولت نسبت به اجرای این سند قابل روئیت بود ولی نمی‌توانم به این سؤال که آیا در بودجه ۱۴۰۰ اعتباری برای ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده است پاسخ مثبتی عرض کنم.

شایان ذکر است که در خلال این نشست،‌ هر کدام از مدعوین به سؤالات حاضرین در جلسه نیز پاسخ دادند.

*گزارش از محسن جوهری، دبیر علمی نشست، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

دفعات مشاهده: 439 بار | دفعات چاپ: 125 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر