به گزارش روابط عمومی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ،دومین نشست از سلسله نشست های هسته ارتباطات میان فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر محمدحسین شعاعی، مدیرهسته و عضو هیات علمی گروه ارتباطات و تبلیغ دانشگاه امام صادق(ع) ضمن معرفی اجمالی هسته، به ضرورت توجه آکادمیک به موضوع ظرفیت های عاشورا در تبلیغ بین المللی اسلام در قالب پژوهش ها و پروژه های علمی و کاربردی پرداخت.
در ادامه میهمان نشست، دکترسهیل اسعد، عاشورا را دارای ویژگی هایی دانست که از ظرفیت تام در عرصه تبلیغ بین المللی اسلام برخوردار است. وی بر این باور است که عاشورا اسلام را به عنوان یک مکتب که شامل منظومه ای فکری، ارزشی و رفتاری است، معرفی می نماید. با این ملاحظه، عاشورا و اسلام صرفا در برابر دین مسیحیت و یهود قرار نمی گیرد، بلکه در برابر مکاتب فکری مانند کاپیتالیسم و… قرار می گیرد، چرا که منظومه ای کامل است، و لذا اسلام به عنوان یک جریان و مکتب اجتماعی که امتداد تاریخی دارد، مطرح می شود. در این معنی، عاشورا امکان گفتگو و تعامل تبلیغی با سایر ادیان و مکاتب فلسفی و اخلاقی را داراست.
این مبلغ برجسته بین المللی اسلام در ادامه به ظرفیت های عاشورا در تبلیغ اسلامی اشاره کرد و گفت: در این راستا، باید به مخاطب شناسی پرداخت. عاشورا به مثابه یک مکتب و منظومه کاملی است که برای هر مخاطب می تواند پیغام داشته باشد. وی به عنوان مثال، از عناصر فکری نام برد که در تحلیل عاشورا برای مخاطبان نخبه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. این در حالی است که در تبلیغ بین المللی عاشورا اگر مخاطب مان مسیحی باشد، حوزه معنویت، ارزش و اخلاق می تواند مورد نظر واقع شود. لذا آن چنان که پیشتر اشاره شد، به بیانی دیگر، عاشورا برای همه ابعاد مختلف اسلام و نشان دادن آن ها حرف برای گفتن دارد. مثلا در بعد سیاسی و رابطه میان قدرت و حکومت، عاشورا نشان می دهد که حکومت نباید ظالم، فاسد و فاسق باشد. این جنبه از سیاست های اعتراضی در مباحث سیاسی می تواند بیان کننده مسائل مبتلا به و به روز جهان معاصر باشد که خود را در موضوعاتی مانند عدالت نشان می دهد.
این استاد دانشگاه دروس دینی در دانشگاه های مختلف جهانی، در پایان به ظرفیت عاشورا در تبلیغ اسلام در دانشگاه های جهان اشاره و تاکید کرد که تجربه من نشان می دهد که بیشترین قشری که تاکنون در نسبت عاشورا به اسلام گرایش پیدا کردند، نخبگان فکری و دانشگاهی بوده اند و لذا با توسعه مباحث و سیاستگذاری های تبلیغی به وراء هیات های محلی و شهری و نیز داخل کشور، باید از این ظرفیت مهم و موثر حداکثر بهره را برد.
دکتر اسعد در پایان ضمن تاکید بر لزوم نگاه حداکثری به تبلیغ و میادین آن در حوزه عاشورا، به فقدان توجه و برنامه ریزی برای جذب و به بیانی دیگر ضعف در «تبلیغ تبلیغات» اشاره کرد و توجه همزمان به محتوا، قالب و روش در تبلیغ بین المللی عاشورا را ضروری دانست.
پس از اتمام سخنرانی، شرکت کنندگان به طرح و ارائه نظرات و پرسش ها پرداختند. دکتربشیر، استاد تمام فرهنگ و ارتباطات، ضمن تایید و تحسین ایده ها و نکات دکتر اسعد و بیان برخی از تجربیات خویش در مدت فعالیت های تبلیغی خارج از کشور، بر لزوم تحلیل مسائل جهان از منظر عاشورا و تلاش در جریان سازی آن تاکید کرد. هم چنین به نظر ایشان، فهم منطق تبلیغات کنونی بین المللی بر مبنای نوعی از گفتمان سازی، توجه همزمان به گوینده (مبلغ) و شونده (مخاطب) در جریان تبلیغ، طبقه بندی و مرحله بندی در تبلیغ را مدخل های مهمی در سیاستگذاری تبلیغ عاشورایی در عرصه بین المللی دانست.
هم چنین دکتر اسعد توضیحاتی در پاسخ به پرسش تبلیغ عاشورا و کرونا، مبنی بر فرصت ها و ظرفیت های مجازی در تبلیغ بین المللی که امروزه و بر اثر شیوع بیماری همه گیر کرونا به وجود آمده است، ارائه کرد.
لازم به ذکر است که این جلسه به همت هسته ارتباطات میان فرهنگی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در تاریخ سوم شهریور و به صورت مجازی برگزار شد.
این گزارش در پایگاه خبری شفقنا، به آدرس زیر، نیز اطلاع رسانی شده است.
https://fa.shafaqna.com/news/999781/