آییننامه دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق علیه السلام
در راستای تحقق بند ۷ از راهبردهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری مدظلّهالعالی و به منظور اجرای مصوّبه ۳۷۱ شورای دانشگاه مورخ ۰۹/۰۲/۱۳۹۷، آییننامه دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق علیهالسلام به شرح زیر تدوین شده است.
ماده ۱. اهداف
-
تولید علوم انسانی - اسلامی در دو حوزه نظری و کاربردی و گسترش مرزهای دانش؛
-
ارتباط دانشگاه با جامعه و استفاده از ظرفیتهای پژوهشی دانشگاه در راستای حل مسائل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی
-
تربیت پژوهشگران درجه یک و کمک به ارتقاء توان علمی ایشان در حوزههای مأموریتی دانشگاه؛
-
اتصال دانشآموختگان توانا به دانشگاه و بهرهگیری از آنها در فعالیتهای علمی و پژوهشی؛
-
زمینهسازی شکلگیری میانرشتهایهای متنوع در دانشگاه؛
ماده ۲. تعاریف
۲-۱. دوره پسادکتری: دوره «یکساله پژوهشی» که طی آن پژوهشگر «دانشآموخته دوره دکتری»، «تحت نظارت یک استاد مسئول» به «انجام فعالیتهای پژوهشی هدفمند» در حوزه تخصصی مربوطه مشغول میشود.
۲-۲. پژوهشگر پسادکتری: پژوهشگر پسادکتری فردی است دارای مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) و واجد شرایط کیفی لازم برای ورود به دوره یکساله پسادکتری به منظور ارتقای مهارتهای تخصصی.
۲-۳. استاد مسئول: ترجیحاً عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادقعلیهالسلام که مسئولیت هدایت، راهنمایی و نظارت بر فعالیّتهای پژوهشگر را بر عهده دارد.
۲-۴. سازمان حامی: دستگاه دولتی یا غیردولتی و یا بخشهایی از درون دانشگاه که پژوهشگر (نوع ۳) در صدد حل مشکل آن سازمان یا بخش و یا در حال انجام طرح پژوهشی مورد نظر آنها میباشد و حمایت لازم برای انجام طرح را به صورت مستقل عهدهدار است.
ماده ۳. انواع دوره
۳-۱. پسادکتری نوع ۱: بهمنظور تحقق اهداف کلان دانشگاه در حوزه تولید، تحوّل و ارتقاء علوم انسانی/ اجتماعی و در راستای رسالت دانشگاه در تقویت پژوهش و گسترش مرزهای علوم اسلامی، این دوره مختصّ پژوهشگری است که بر اساس قابلیت و توانایی علمی خود، و با تأمین مالی دانشگاه (از جمله پژوهانه استاد مسئول) به انجام فعالیتهای پژوهشی هدفمند در حوزه تخصصی مربوطه مشغول میشود.
۳-۲. پسادکتری نوع ۲: دورهای که با حمایت مالی بنیاد ملی نخبگان، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران) یا دیگر سازمانهای دارای مأموریت مشابه بهصورت مشترک با دانشگاه، مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه برنامهریزی و اجرا میشود.
۳-۳. پسادکتری نوع ۳: دورهای است مبتنی بر طرح پژوهشی برون دانشگاهی، دارای قرارداد میان سازمان حامی و دانشگاه. طرح مسئله مورد پژوهش و حمایت مالی دوره بر عهده سازمان حامی میباشد.
ماده ۴. کارگروه پسادکتری دانشگاه
مسئولیت نظارت بر تشکیل، اجرا و ارزشیابی دورههای پسادکتری برعهده کارگروهی متشکّل از معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه (رئیس کارگروه)، مدیرکل پژوهش و نشر (دبیر کارگروه)، رئیس پردیس/ دانشکده/ مرکز مربوطه و استاد مسئول میباشد. همچنین این کارگروه متصدی اجرای اموری است که در بخشهای دیگری از آییننامه به آن اشاره شده است.
تبصره ۱. در مواردی که ظرفیت پسادکتری ذیل واحد پژوهشی فرادانشکدهای تعریف شود، مدیر واحد پژوهشی مربوطه بهجای رئیس دانشکده در جلسات کارگروه شرکت خواهد کرد.
تبصره ۲. استاد مسئول بهمنظور ارائه توضیحات لازم در خصوص طرح و بدون حق رای در جلسه کارگروه حضور خواهد داشت.
ماده ۵. شرایط پژوهشگر
۵-۱. شرایط عمومی پژوهشگر
۵-۱-۱. برخورداری از صلاحیّت عمومی ورود به آموزش عالی و همکاری با دانشگاه؛
۵-۱-۲. داشتن مدرک دکتری تخصصی از دانشگاهها و مؤسسات علمی و آموزشی معتبر داخل کشور، و یا یکی از دانشگاههای معتبر و تراز بالای خارجی (گروه الف – ممتاز و گروه ب - خوب)
[۱]
مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
۵-۱-۳. امکان قانونی جهت حضور تماموقت در این دوره؛
۵-۱-۴. فاصله زمانی بین اخذ مدرک دکتری و ورود به دوره پسادکتری:
-
پسادکتری نوع ۱: حداکثر ۳ سال از تاریخ اخذ مدرک دکتری؛
-
پسادکتری نوع ۲: براساس آییننامههای سازمانهای مربوطه؛
-
پسادکتری نوع ۳: بدون محدودیت زمانی.
تبصره ۳. درخواست متقاضیان پسادکتری نوع ۱ که از زمان اخذ مدرک دکتری آنها بیش از ۳ سال گذشته باشد درصورتیکه دارای سوابق علمی برجسته باشند با تائید کارگروه پسادکتری دانشگاه موردقبول خواهد بود.
۵-۲. شرایط اختصاصی پژوهشگر
۵-۲-۱. پسادکتری نوع ۱: توسط کارگروه پسادکتری دانشگاه؛
۵-۲-۲. پسادکتری نوع ۲: بر اساس آییننامههای سازمانهای مربوطه؛
۵-۲-۳. پسادکتری نوع ۳: توسط استاد مسئول و در صورت نیاز، سازمان حامی.
تبصره ۲. دانشآموختگانی که بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری یا برگزیده جشنوارههای معتبر کشوری و بینالمللی انتخابشدهاند، برای جذب به عنوان پسادکتری نوع ۱ در اولویت قرار میگیرند.
ماده ۶. شرایط استاد مسئول
۶-۱. پسادکتری نوع ۱:
۶-۱-۱. حداقل دارای مرتبه علمی دانشیار؛
۶-۱-۲. راهنمایی حداقل دو رساله دکتری؛
۶-۱-۳. دارای برنامه علمی مرتبط؛
۶-۱-۴. دارای حداقل یک اثر علمی مرتبط.
۶-۲. پسادکتری نوع ۲: بر اساس آییننامههای سازمانهای مربوطه؛
۶-۳. پسادکتری نوع ۳:
۶-۳-۱. حداقل دارای مرتبه علمی استادیار با بیش از ۴ سال سابقه خدمت؛
۶-۳-۲. راهنمایی حداقل دو پایاننامه کارشناسی ارشد؛
۶-۳-۳. دارای برنامه علمی مرتبط؛
۶-۳-۴. مشارکت در قرارداد طرح پژوهشی برون دانشگاهی با سازمان حامی، با تأیید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه.
ماده ۷. فرآیند اجرایی
۷-۱. پسادکتری نوع ۱:
۷-۱-۱. اعلام ظرفیت: ارزیابی و تأیید اعتبار (بودجه) پیشبینیشده برای انجام دوره پسادکتری، اعلام ظرفیت پذیرش و اولویتهای جذب قبل از شروع هر نیمسال تحصیلی توسط کارگروه پسادکتری دانشگاه؛
۷-۱-۲. فراخوان اساتید: اعلام شرایط، ظرفیت و اولویتهای جذب توسط معاونت پژوهشی پردیس/ دانشکده/ واحد پژوهشی فرادانشکدهای به اعضای هیأت علمی واجد شرایط مندرج در بند ۱ ماده ۶؛
۷-۱-۳. انتخاب اساتید: اولویتبندی برنامههای پیشنهادی تهیه شده توسط اعضای هیأت علمیِ واجد شرایط براساس ظرفیت جذب، و تصویب در شورای پژوهشی پردیس/ دانشکده/ واحد پژوهشی فرادانشکدهای، و ارسال مصوّبات به کارگروه؛
۷-۱-۴. فراخوان پژوهشگر: انتشار فراخوان پذیرش پژوهشگران پسادکتری مشتمل بر اساتید و محور پژوهشی مصوّب، توسط کارگروه، قبل از آغاز هر نیم سال تحصیلی؛
تبصره ۴. با توجه به اینکه امکان جذب متقاضیان خارجی نیز در این دورهها وجود دارد، همزمان از طریق اداره تعاملات و همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه نیز اطلاعرسانی لازم صورت خواهد گرفت.
۷-۱-۵. ثبتنام پژوهشگران: ثبتنام پژوهشگران در سامانه الکترونیک پژوهش دانشگاه و ارسال مدارک و مستندات
۷-۱-۶. معرفی پژوهشگران به اساتید مسئول: درخواستهای واصله پس از بررسی اولیه از نظر صحّت و کامل بودن مدارک و احراز شرایط عمومی، توسط دبیر کارگروه پسادکتری دانشگاه، جهت انجام مصاحبه و بررسیهای علمی به اساتید مسئول متقاضی جذب پژوهشگر پسادکتری ارسال میشود.
۷-۱-۷. انتخاب پژوهشگر: بررسی سوابق و پیشنهاده پژوهشگر(ان) متقاضی پسادکتری، و انجام مصاحبه علمی توسط استاد مسئول؛ و نهایتاً اعلام انتخاب یا ردّ پژوهشگر به کارگروه.
۷-۱-۸. انعقاد قرارداد: معرفی پژوهشگر و ارسال مستندات لازم، توسط کارگروه، به معاونت سرمایه انسانی و مدیریت منابع، جهت انعقاد قرارداد مطابق آییننامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی قراردادی دانشگاه.
۷-۱-۹. ابلاغ دوره: تأیید قرارداد و ابلاغ آغاز دوره به استاد مسئول، پژوهشگر، واحد مربوطه و کلیه معاونتهای دانشگاه توسط کارگروه.
تبصره ۵. هر عضو هیأت علمی در یک دوره زمانی میتواند میزبان یک پژوهشگر پسادکتری باشد و پس از پایان تعهدات، میتواند مجدداً برای پذیرش پسادکتری متقاضی شود.
تبصره ۶. کارگروه پسادکتری دانشگاه میتواند به اقتضای اولویتهای دانشگاه، میزان بودجه، تعداد اساتید داوطلب و تعداد درخواست پژوهشگران پسادکتری، تدابیر خاصی را برای فرآیند اجرایی و نحوه تخصیص پسا دکتری نوع ۱ اعمال نماید.
۷-۲. پسادکتری نوع ۲: این مراحل در چارچوب آییننامههای سازمانهای مربوطه انجام میشود.
۷-۳. پسادکتری نوع ۳:
۷-۳-۱. ارسال مدارک زیر توسط عضو هیأت علمی متقاضی به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه:
-
فرم درخواست پذیرش پژوهشگر؛
-
مختصات طرح پژوهشی برون دانشگاهی دارای قرارداد بین دانشگاه و سازمان حامی؛
-
روزمه پژوهشگر؛
-
برنامه پژوهشی یکساله پژوهشگر، در قالب یک طرح پیشنهادی مشروح و کامل که در برگیرنده اهداف اصلی پژوهش، توجیه اهمیت موضوع، سابقه قبلی پژوهشگر در ارتباط با موضوع، وضعیت فعلی و آینده موضوع تحقیق، سازمانهای هدف، دستاوردهای مدنظر و بروندادهای احتمالی باشد.
۷-۳-۲. انعقاد قرارداد مدت معیّن با پژوهشگر توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و ابلاغ آغاز دوره به استاد مسئول، پژوهشگر، دانشکده یا واحد مربوطه و کلیه معاونتهای دانشگاه.
ماده ۸. حمایتها و تعهدات دانشگاه
۸-۱. پرداخت حقوق ماهیانه پژوهشگر به شرح زیر:
۸-۱-۱. پسادکتری نوع ۱: معادل ۸۰ درصد حقوق استادیار پایه یک، از محل درآمدهای عمومی یا اختصاصی دانشگاه و یا پژوهانه استاد مسئول؛
تبصره ۷. پرداخت حقوق از سهماهه دوم به بعد، منوط به گزارش کار پژوهشگر و رضایت کامل استاد مسئول است. عدم رضایت استاد مسئول، باید بلافاصله به کارگروه پسادکتری دانشگاه اعلام شود؛ در غیر این صورت، مسئولیت خسارت وارده به دانشگاه بر عهده استاد مسئول خواهد بود.
۸-۱-۲. پسادکتری نوع ۲: مطابق با ضوابط و قوانین سازمانهای مربوطه؛
۸-۱-۳. پسادکتری نوع ۳: معادل حداقل ۸۰ درصد استادیار پایه یک، با توافق رسمی و کتبی استاد مسئول و پژوهشگر، از محل قرارداد طرح پژوهشی بیرونی.
۸-۲. برقراری حق بیمه پژوهشگر، به شرح زیر:
۸-۲-۱. پسادکتری نوع ۱: توسط معاونت سرمایه انسانی و مدیریت منابع دانشگاه، مطابق با قوانین جاری دانشگاه و در قالب قرارداد منعقد شده.
۸-۲-۲. پسادکتری نوع ۲: مطابق با ضوابط و قوانین سازمانهای مربوطه.
۸-۲-۳. پسادکتری نوع ۳: در قالب هزینههای طرح، مطابق با مدّت قرارداد، در چارچوب قوانین جاری دانشگاه؛
۸-۳. حمایتهای پژوهشی، نظیر شرکت در کنفرانس علمی و یا دوره کوتاهمدت تحقیقاتی داخلی، با صلاحدید استاد مسئول از محل پژوهانه استاد؛
۸-۴. حمایتهای تشویقی، نظیر چاپ برونداد دوره پسادکتری در قالب مقاله در نشریات معتبر بینالمللی و یا شرکت در جشنواره پژوهشی دانشگاه، مطابق با ضوابط و آییننامههای مربوطه؛
۸-۵. محاسبه امتیاز در فرآیند جذب هیأت علمی برای دارندگان مدرک پسادکتری؛
ماده ۹. پایان دوره پسادکتری
۹-۱. گواهینامه پایان دوره پژوهشی پسادکتری پس از اتمام دوره، با ارئه بروندادهای تعیین شده و تسویه حساب با دانشگاه، با امضای استاد مسئول طرح و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر میشود.
۹-۲. ادامه فعالیت پژوهشگر پس از اتمام قرارداد، در صورت ارائه گزارش و بروندادهای پژوهشی، با موافقت استاد مسئول و تأیید نهایی کارگروه پسادکتری دانشگاه تا یک سال قابل تمدید خواهد بود.
۹-۳. سهم پژوهشگر، استاد مسئول و دانشگاه از کلیه حقوق حاصل از بروندادهای پژوهشی مربوط به دوره (اعم از کتاب، مقاله و مانند آنها) با نظر کارگروه پسادکتری دانشگاه تعیین میشود.
۹-۴. انجام دوره پژوهشی پسادکتری در دانشگاه امام صادقعلیه السلام، هیچگونه تعهدی برای این دانشگاه جهت ادامه همکاری در قالب استخدام و یا همکاری در سایر طرحها و برنامههای دانشگاه ایجاد نمیکند.
ماده ۱۰. تعهدات و وظایف پژوهشگر
۱۰-۱. رعایت دقیق ضوابط و مقررات دانشگاه در همه زمینهها؛
۱۰-۲. حضور تمام وقت در دانشگاه برای اجرای طرح پیشنهادی با نظارت و هماهنگی استاد مسئول؛
۱۰-۳. تدریس یک درس (حداکثر ۳ واحدی) در هر نیم سال تحصیلی، در صورت نیاز گروه و موافقت استاد مسئول؛
۱۰-۴. ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم رابطه استخدامی با هیچ سازمان یا مؤسسه دیگر.
۱۰-۵. ارائه بروندادهای پژوهشی دوره پسادکتری، به شرح زیر:
۱۰-۵-۱. پسا دکتری نوع ۱: انجام تعهدات برنامه پژوهشی یکساله پژوهشگر، مندرج در قرارداد پژوهشگر و اعلام رضایت استاد مسئول؛
۱۰-۵-۲. پسا دکتری نوع ۲: مطابق با ضوابط و قوانین سازمانهای مربوطه؛
۱۰-۵-۳. پسا دکتری نوع ۳: مطابق با برنامه پژوهشی یکساله پژوهشگر مذکور در بند ث ۷-۳-۱ و اعلام رضایت استاد مسئول.
۱۰-۶. حفظ مالکیت مادی و معنوی دانشگاه امام صادقعلیهالسلام در انتشار نتایج علمی، مقالات، کتب و سایر تولیدات علمی مربوط به دوره پسادکتری: پژوهشگر متعهد میشود کلیه بروندادهای پژوهشی مطابق با بند ۵ از ماده ۱۰ را با نام دانشگاه و پست الکترونیک وابسته به دانشگاه امام صادقعلیه السلام انجام داده و یا به ثبت برساند.
ماده ۱۱. اقدامات دانشگاه در صورت تشخیص قصور از سوی ایشان
۱۱-۱. دانشگاه میتواند در صورت عدم رضایت استاد مسئول، با اعلام معاون پژوهشی دانشکده یا مدیر واحد پژوهشی و در یک بازه زمانی یکماهه، در هر مرحلهای نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.
۱۱-۲. در صورت عدم اجرای تمام یا بخشهایی از تعهدات دوره پسادکتری در انتهای دوره، توسط پژوهشگر یا استاد مسئول، اقدامات زیر با نظر دانشکده و تایید کارگروه، انجام میگیرد:
۱۱-۲-۱. عدم ارائه گواهی پایان دوره و یا هرگونه گواهی دیگر مرتبط با آن
۱۱-۲-۲. در صورت تشخیص قصور استاد مسئول از طرف کارگروه، امکان پذیرش پژوهشگر پسادکتری به مدت ۲ سال برای استاد مسئول وجود نخواهد داشت.
۱۱-۲-۳. پسادکتری نوع ۱: درصورتیکه پژوهشگر به هر دلیلی پیش از اتمام دوره، پروژه را رها کند، مطابق با نظر کارگروه پسادکتری دانشگاه باید همه یا بخشی از حقوق دریافتی از دانشگاه را مسترد کند.
۱۱-۲-۴. پسادکتری نوع ۲: علاوه بر اقدامات فوق، انجام اقداماتی که سازمان مربوطه پیشبینی کرده است، لازمالاجرا میباشد.
۱۱-۲-۵. پسادکتری نوع ۳: درصورتیکه پژوهشگر به هر دلیلی پیش از اتمام دوره، پروژه را رها کند، با نظر استاد مسئول، موظف به جبران خسارت وارده است.
ماده ۱۲. حل اختلاف
نحوه تعامل پژوهشگر با دانشگاه در طول دوره در چارچوب این آییننامه و قرارداد پژوهشی مربوطه و سایر قوانین حاکم بر دانشگاه میباشد. در صورت بروز هرگونه موارد اختلاف احتمالی، موضوع ابتدا باید از طریق استاد مسئول و پژوهشگر و سپس شورای دانشکده یا واحد پژوهشی مربوط حلوفصل شود. در صورت عدم حصول نتیجه، موضوع به کارگروه پسادکتری دانشگاه ارجاع و نظر کارگروه (در صورت نیاز پس از مشورت با مشاور حقوقی دانشگاه) لازمالاجرا میباشد.
این آییننامه در ۱۲ ماده و ۷ تبصره در جلسه شماره ۳۹۷ مورخ ۰۱/۱۱/۱۳۹۸ شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و جلسه شماره .............. مورخ .................. شورای دانشگاه به تصویب رسیده و از زمان تصویب لازمالاجرا میباشد.
[۱]
فهرست این دانشگاهها سالانه در سه طبقه دانشگاههای گروه الف (ممتاز)، گروه ب (خوب) و گروه ج (متوسط) از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام میشود.
دفعات مشاهده: 1059 بار |
دفعات چاپ: 108 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر