زمینه های آموزشی:
تربیت دانشجویان توانمند و عالم: یکی از اهداف آموزشی تربیت دانشجویانی است که بتوانند ارزشهای گروه را محقق کنند. بهرهگیری از مشاوره گسترده، اصلاح و بروز رسانی طرح درسها و سختگیری در تدوین پایاننامهها از جمله سازوکارهای موجود برای پیادهسازی این استراتژی است. خواسته دانشکده این است که دانشجویان، ضمن پایبندی به قواعد آموزشی دانشگاه و اتمام تحصیلات در زمان مقرر، نتایجی خوبی از خود به جای بگذارند و از موفقیت علمی و شغلی قابل توجهی برخوردار شوند.
ایجاد محیط آموزشی به روز و نوآور: تلاش بر این است با تأکید بر نوآوری و به روز بودن در حوزههای مختلف تدریس، محیطی در آموزش فراهم شود که دانشجویان مستمراً به دنبال کشف حوزههای جدید و اثربخش بر موفقیت علمی دانشگاه باشند. بهروزرسانی مستمر دروس و طرح درسها از جمله سازوکارهای پیادهسازی این استراتژی است.
تقویت ارائه دروس تلفیقی: دروس تلفیقی یک راه گذار مهم به سمت مدیریت اسلامی در بخش عمومی است. لذا سرمایهگذاری در طراحی و به روز رسانی دروس تلفیقی جزء استراتژیهای کلیدی گروه به حساب میآید.
برگزاری دوره دکتری: در گروه، دوره دکتری به عنوان مرحلهای برای نهاییسازی کارها در نظر گرفته شده است و از همین رو است که با صرف زمان و انرژی زیاد در این مرحله تلاش میشود با انتخاب دانشجویان برتر دانشکده و طراحی دروسی که توانسته است از نظر میزان تلفیق مورد تأیید متخصصان علوم اسلامی قرار گیرد، فعالیتهای دوره کارشناسی ارشد تکمیل شود.
تقویت و بروز رسانی محتوای دروس و روش تدریس در محورهای:
خطمشیگذاری (مبانی سیاستگذاری عمومی، تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها (با تأکید بر کاربرد در بخش عمومی)، نظریههای ارزشیابی، تحلیل خط مشی، روانشناسی اجتماعی، روششناسی مطالعات اسلامی در حوزه خط مشی گذاری)
اداره بخش عمومی (مدیریت در بخش غیرانتفاعی و مردمی، اسلام و اداره بخش عمومی)
نظریه مدیریت و سازمان (جامعه شناسی سازمان، مبادی مدیریت اسلامی، فلسفه و روش علوم اجتماعی)
مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی (مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی در بخش عمومی، رفتار سازمانی در بخش عمومی، رهبری در سازمانهای دولتی)
زمینه های پژوهشی:
قابلیتسازی: در حوزه پژوهش تلاش بر این است، با انجام مطالعات کاربردی و نظری در حوزههای مختلف، قابلیتهای گروه برای ارائه دروس و تولید علم در سایر حوزهها فراهم آید.
تمرکز بر مسائل روز: با تمرکز بر مسائل روز کشور، از سویی مأموریت خود در قبال انقلاب اسلامی را می یابیم و از سوی دیگر انگیزه دانشجویان برای مشارکت بیشتر در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بهبود می یابد.
جلب همکاریهای بینرشتهای: ازآنجاکه معتقدیم بخش مهمی از علوم انسانی در بستر همکاریهای بینرشتهای شکل گرفته است، در سالیان پس از تشکیل گروه تلاش کردهایم پژوهشهایی که در مقاطع تدوین پایاننامه صورت میگیرد با همکاری اساتید سایر حوزههای تخصصی انجام دهیم. این امر با استفاده از این اساتید در حوزه آموزش آمادهسازی میشود. گستره حضور اساتید سایر دانشکدهها در تدوین پایاننامههای گروه در این مدت جالب توجه بوده است.
تولید علوم انسانی اسلامی: فعالیتهای این محور در چارچوب انجام فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی تعریف شده است. فعالیتهای پژوهشی با تأکید بر تولید دانش به عنوان هدف مستقیم فعالیت در حوزههایی که جامعه اسلامی نیازمند پاسخگویی دانشگاهی است صورت میپذیرد. فعالیتهای مطالعاتی به دنبال ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید دانش اسلامی همانند تربیت نیروی انسانی فعال، بررسی جامع محتوا و ایجاد گفتمان شکل میگیرند و زمینه لازم برای تولید دانش به صورت گستردهتر را در سالیان آتی فراهم میآورند.
اهم فعالیتهای مطالعاتی گروه در این زمینه عبارتند از:
مدیریت منابع انسانی در بخش عمومی (شکلگیری هسته مطالعاتی مدیریت منابع انسانی در بخش عمومی با تأکید بر سیاستهای کلی مدیریت منابع انسانی و فرآیند جبران خدمات کارکنان دولت)
مطالعات مدیریتی مسجد (تقویت و استمرار فعالیتهای هسته مطالعاتی-پژوهشی مسجد پژوهی)
مدیریت جهادی (شکلگیری هسته مطالعاتی مدیریت جهادی)
مردمیسازی (هسته علمی مردمیسازی)
همچنین اهم فعالیتهای پژوهشی گروه در این زمینه عبارتند از:
۱. تدوین کتاب:
نظریه سازمان: نظریه سازمان و فمنیسم، اداره بخش غیرانتفاعی، نگاهی درباره نظریه اعتباریات
مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی: مدیریت استعدادها، مدیریت منابع انسانی در بخش عمومی، مدیریت منابع انسانی در اسلام، رفتار سازمانی در بخش عمومی
خطمشیگذاری: ساخت اجتماعی واقعیت؛ از فلسفه تا خطمشی، خطمشی گذاری یکپارچه، ابزارشناسی در مطالعات خطمشی
۲. تدوین مقاله:
نظریه سازمان، مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی، خطمشیگذاری
۳. برگزاری سخنرانی علمی:
- کارآفرینی در بخش عمومی
- خط مشیگذاری
- مدیریت اسلامی