شرح وظایف کارکنان اداره فناوری

 | تاریخ ارسال: 1399/2/25 | 

دستور العمل امحاء
خود ارزیابی
آیین نامه تخلفات رایانه ای
آیین نامه استاندارد صفحات وب 2
برونسپاری
خط مشی گذرواژه
برنامه نسخه پشتیبان 
دستور العمل پشتیبان گیری دانشگاه
دستور العمل سیاستهای امنیتی در لایه های مختلف
شرح وظایف رایانه
ضوابط استفاده از سرویس پست الکترونیکی دانشگاه
ضوابط و دستور العملهای سرویسهای دانشجویان
میزان اعتبار کاربران در سیستم اینترنت
وظایف عمومی

ماده ۱- تهیه و به روز نگاه داشتنن شناسنامه تجهیزات رایانه ای، تجهیزات شبکه  و شناسنامه نرم افزارهای موجود، به منظور ساماندهی اطلاعات تجهیزات موجود در واحدها

تبصره- شناسنامه های پیش گفت باید در نرم افزار ITIL وارد گردد .

ماده ۲- ارسال گزارش فعالیت های انجام شده (سخت افزار، نرم افزار، شبکه و مخابرات) در قالب فرم های تدوین شده و دستورالعمل های مدیریت (قالب فرم ها در سایت شبکه رابطین موجود می باشد) فعالیت ها بصورت روزانه و فرآیندها بایستی بصورت فصلی (حداکثر تا ۱۵ روزقبل از پایان هر فصل) در نرم افزار ITIL وارد گردد.

ماده ۳- انجام مراحل کارشناسی فنی خرید و تأیید فاکتورهای خرید در محدوده سقف مجاز در بخشنامه های ارسال شده از طرف مدیریت خدمات پشتیبانی دانشگاه (معاملات کوچک) و خرید طبق لیست تجهیزات مجاز که در سایت شبکه رابطین موجود می باشد.

ماده ۴- حضور مستمر در جلسات هماهنگی و بازآموزی های برگزار شده توسط مدیریت و در مواقعی که حضور ممکن نیست، کسب اجازه از مدیریت فناوری اطلاعات به همراه ارائه دلایل توجیهی بصورت مکتوب و تأیید مسئول مربوطه

تبصره- هریک از کارشناسان فناوری اطلاعات موظف هستند حداقل ۲۴ ساعت آموزش شغلی در طول یک سال داشته باشند

ماده ۵- اعلام نیازهای آموزشی به مدیریت و کوشش در جهت ارتقا سطح علمی و عملی با فراگیری آموزش های لازم و...

ماده ۶- بازدید از سایت های خبری ICT جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فنی و اطلاع از تکنولوژی های جدید جهانی و ارائه بازخوردهای لازم به مدیریت فناوری اطلاعات

ماده ۷- بازدید مستمر از وب سایت مدیریت فناوری اطلاعات https://isu.ac.ir و واحدهای زیر مجموعه به منظور اطلاع از آخرین اخبار، بخشنامه ها و ... در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه نظرات و پیشنهادهای سازنده جهت ارتقا سایت ها
وظایف حوزه سخت افزار

ماده ۱ - نظارت بر روند خرید تجهیزات رایانه ای:
۱-۱- دریافت یا تکمیل فرم درخواست خرید تجهیزات رایانه ای
۲-۱- بررسی کارشناسی علت نیاز خرید تجهیزات رایانه ای و تأیید، یا عدم تأیید نیاز واحد درخواست کننده
۳-۱- تهیه لیست تجهیزات مناسب با نیاز (در صورت تأیید نیاز) طبق مشخصات ارائه شده از سوی مدیریت فناوری اطلاعات وارتباطات
۴-۱- تأیید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات و بررسی قیمت و اعلام نظر احتمالی در زمینه قیمت ها (تأیید قیمت بر عهده کارپرداز می باشد)
تبصره- واحد موظف است پس از صدور ابلاغ از طرف مدیریت فناوری اطلاعات مهر اسم و سمت، جهت رابطین وکارشناسان، تهیه نماید.
 
 
ماده ۲ - کنترل فنی تجهیزات خریداری شده از نظر تطبیق با فاکتورهای تأیید شده، به صورت زیر:
۱-۲- بررسی فنی قطعات و گارانتی های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده وفاکتور تأیید شده
۲-۲- الصاق برچسب لیست قطعات داخلی رایانه ها همراه با مشخصات فنی و تاریخ شروع و خاتمه گارانتی قطعات بصورت مشخص بر روی رایانه های خریداری شده (بهتر است توسط شرکت فروشنده انجام گیرد) و ورود اطلاعات در نرم افزار ITIL
۳-۲- الصاق برچسب کنترل فنی در پشت کیس
 
ماده ۳ - فرآیند تعمیرات:
۱-۳- نصب سیستم عامل ها و نرم افزارهای جانبی، آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
۲-۳- تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات در حد آموزش های داده شده
۳-۳- نظارت بر فرآیند ارسال تجهیزاتی که نیاز به تعمیر دارند (مانند : چاپگر) به شرکت های خصوصی وکنترل کیفیت تعمیر تجهیزات
تبصره- نظارت بر فعالیت شرکت های پیمانکار طرف قرارداد از طریق چک لیست های نظارتی و ورود اطلاعات مربوط به تعمیرات در نرم افزارITIL   صورت می گیرد.
وظایف حوزه شبکه

ماده ۱ - نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active و Passive بر اساس استانداردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
ماده ۲ - تهیه مستندات جامع شبکه LAN بر اساس استاندارد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مانند نقشه کابل کشی ها، مشخصات سرور، سوییچ ها و ...)
ماده ۳ - آگاهی کامل از کاربرد و نحوه عملکرد تجهیزات Active
ماده ۴ - آگاهی کامل از نحوه ارتباط مرکز تا ساختمان مرکزی و دسترسی به شبکه اینترانت و اینترنت
ماده ۵ - آگاهی کامل از نحوه عیب یابی درونی شبکه LAN و نحوه رفع مشکلات احتمالی
ماده ۶ - حفظ، نگهداری، پشتیبانی و عیب یابی از نقطه ابتدایی تا انتهایی شبکه LAN موجود
ماده ۷ - مطلع نمودن مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغییر، تحول و نیازها
ماده ۸ - عیب یابی و رفع مشکل شبکه‌ای کلیه سیستم های کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه ( IP و کارت شبکه و...)
ماده ۹ - آشنایی با سیستم عامل لینوکس و مفاهیم اولیه شبکه +Network (اختصاصی کارشناسان)
ماده ۱۰ - مطلع بودن از انجام هرگونه عملیات عمرانی جدید و تلاش جهت حفظ و نگهداری تجهیزات شبکه و توسعه آن
وظایف حوزه اینترنت

ماده ۱ - آشنایی با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امکانات اینترنت (FTP۲، FTP۳ ،حجم دانلود) و نرم افزارهای جانبی
ماده ۲ - شناسایی error های سیستم جهت اتصال به اینترنت
ماده ۳ - راهنمایی کاربران واحدها جهت گرفتن اشتراک اداری وتأیید نیاز فرم درخواست و یا شخصی و یا اشتراک خطوط ADSL
ماده ۴ - شناخت وآشنایی با میزان پهنای باند در دانشگاه و ارائه راه حل برای مشکلات این حوزه به کاربران واحد خود
وظایف حوزه نرم افزار

ماده ۱ - پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
ماده ۲ - مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرآیند ها
ماده ۳ - هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
ماده ۴ - همکاری در تهیه RFP (تهیه، تنظیم و مستند سازی نیازها و انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا)
ماده ۵ - آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه (مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس ...)
ماده ۶ - آگاهی از کلیات (حیطه و نوع فعالیت های تحت پوشش) نرم افزارهای واحد مربوطه جهت پیگیری مناسب تر مسائل مربوطه
ماده ۷ - نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان (Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آن ها
ماده ۸ - تأیید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتورهای نرم افزاری
ماده ۹ - مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری در واحد محل خدمت
ماده ۱۰- پیگیری راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز واحد و ارائه راهکارها و مشاوره در پیاده سازی هرچه بهتر نرم افزار در واحدهای زیر مجموعه
ماده ۱۱- تهیه مستندات مورد نیاز جهت ارزیابی کمیته فناوری اطلاعات و اتوماسیون اداری
 
وظایف در حوزه وب سایت
ماده ۱ - آشنایی با نرم افزار ITIL و آدرس های وب سایت واحد
ماده ۲ - بررسی وب سایت های واحدهای مختلف واعلام نظرات به مدیریت فناوری اطلاعات جهت بهتر شدن کیفیت تمامی وب سایت های زیر مجموعه
ماده ۳ - آشنایی با استاندارد های طراحی وب سایت (از طریق بازدید از سایت های مختلف)
ماده ۴ - نظارت بر به روز نگه داشتن مطالب وب سایت (اخبار و اطلاعیه و ...)
ماده ۵ - نظارت کارشناس IT برروی کار رابط وب سایت (در صورت متفاوت بودن رابطان)
ماده ۶ - نظارت مستقیم بر روی وب سایت واحد خود ،انتقال مشکلات وپیگیری آن ها





 
 

دفعات مشاهده: 1094 بار | دفعات چاپ: 191 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر