نظام فکری دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات بر مبنای اصول بنیادی اسلام، آرمانهای انقلاب اسلامی و مرجعیت علومانسانی اسلامی پیریزی شده است که تمامی این موارد منبعث از اهداف دانشگاه امام صادق (ع) میباشد. دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشکدهای است که اساس مطالعات و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را بر دانشی میانرشتهای به نام "فرهنگ و ارتباطات" بنا نهاده که در نگاهی کلان، جهتگیری آن بهسوی بازتولید و بازتعریف دانش علوم اجتماعی با تأکید بر فرهنگ و نسبت و تعامل آن با ارتباطات است. این رشته در حقیقت میانرشتهای از سه حوزه اسلامشناسی، فرهنگشناسی و ارتباطشناسی است. یک قرائت ساده اما گویا از این ترکیب سهگانه میتواند چنین باشد که لازمه تبلیغ و ترویج دین به شکل مؤثر، شناخت فرهنگ جامعه هدف و استفاده از ابزار ارتباطی روز است. مطالعه این میان رشته را میتوان در چهار سطح دانشی پیگیری کرد: ۱ - سطح بنیادین ۲ - سطح کلان ۳ - سطح میانی ۴ - سطح خرد. در سطح بنیادین باهدف مکتبسازی و نظریهپردازی، نسبت واقعی و حقیقی این سه حوزه واکاوی میشود. در سطح کلان، باهدف تمدنسازی و آیندهپژوهی، ارتباط اسلام، فرهنگ و ارتباطات مورد بررسی قرار میگیرد. در سطح میانی نیز باهدف نظامسازی، مسائل و مشکلات جمهوری اسلامی در حوزه مشترک سه مفهوم کشف و حل میشود و در نهایت در سطح خرد باهدف تبلیغ اسلامی، مهارتهای عملیاتی فرهنگی - ارتباطی آموزش داده میشود.
با مدد الهی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در چشمانداز ۱۴۰۶ در موقعیت فعال و محوری میان مجموعه مؤسسات علمی - پژوهشی در حال فعالیت در حوزههای مربوط به خود قرار میگیرد و یکی از دانشکدههای برتر کشور در این حوزه و توانمند برای ورود حتی در سطح منطقه و بینالملل قرار خواهد گرفت.
دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در چارچوب اسناد بالادستی در راستای اجرای راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری و با توجه به اهداف دانشگاه؛ بهعنوان بخشی از نهاد تربیتی - تعلیمی دانشگاه امام صادق (ع)، جهت تحقق و تبلیغ آرمانهای حاکمیت گفتمان اسلامی - ایرانی سیاست مبتنی بر قرآن کریم و محوریت ایده سعادت جمعی؛ تربیت نیروی انسانی گران فهم با برخورداری از انواع ویژگیهای شخصیتی برای نقشآفرینی در عرصههای نظریهپردازی و حل مسئله را بهعنوان رسالت خویش میداند. دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات طبق اصول مندرج در اساسنامه و سند چشمانداز دانشگاه امام صادق علیهالسلام نقطه کانونی حوزههایی میانرشتهای از علوم اجتماعی و معارف اسلامی است که در این راستا موظف به رعایت اصول زیر است: تعاملات سازنده، نقد بجا و درست تجربهها، استقبال از تفکر خلاق، آیندهنگری در حوزه رشته و پیشگیری از مشکلات، توجه به مسائل درونی، شفافیت در فرایند تصمیمسازی تا تصمیمگیری و تحلیل و ارائه راهکارهای لازم برای مسائل فضای رشته که با وامگیری از بینش و روش زیر حوزههای مذکور و با محوریت چهار سطح دانشی (۱ - سطح بنیادین ۲ - سطح کلان ۳ - سطح میانی ۴ - سطح خرد) در مسیر نیل به هدف غاییِ خود یعنی تربیت دانشجویانی است که بر اساس این برنامه، آموزشدیده و رشد مییابند. بسته به اینکه دانشجویان چه گروه و گرایشی را انتخاب میکنند، میتوان پنج سطح ماموریتی را هدفگذاری کرد:
با بنیه لازم نظریهپردازی در حوزه ای بنیادین فرهنگی - ارتباطی و تمدنسازی نوین اسلامی
با توانمندی لازم سیاستگذاری جهت حل و کشف مسائل فرهنگی - ارتباطی جامعه و بهویژه دولت اسلامی
با بینه لازم برنامهریزی جهت فعالیت در حوزههای عملیاتی فرهنگ و ارتباطات بهویژه در حوزههای تبلیغ دین، دیپلماسی فرهنگی، خبررسانی، و روابطعمومی
با قابلیت فرهنگسازی و آموزشوپرورش جامعه بهویژه نسلهای جدید
با توانمندی و مهارت خلق آثار هنری و رسانههای برآمده از ارزشهای انقلاب اسلامی
سیاستهای کلان حاکم بر دانشکده معارف اسلامی و مدیریت که برگرفته از راهبردهای ابلاغی، نظام فکری، چشمانداز و مأموریتهای کلان دانشکده است به شرح زیر در پنج بخش عبارتاند از:
سیاستهای حوزه مبانی رشته
ابهامزدایی و تقویت مبانی نظری رشته
ایجاد توافق بین اعضای هیئتعلمی نسبت به مبانی نظری رشته
تعیین هویت رشته از طریق تعیین نسبت آن با رشتههای مادر
توجیه دانشجویان نسبت به مبانی نظری رشته
تقویت بومیگرایی و غربی زدایی از مبانی نظری رشته
افزودن تعداد گرایشها
سیاستهای حوزه برنامه درسی
مسئلهمحور کردن آموزش
مشخصکردن هدف و کاربرد هرکدام از دروس
معطوف کردن برنامه به خروجی پژوهشی مناسب
تدوین برنامه درسی بر اساس نیاز جامعه
تلاش در جهت تدوین منابع مناسب درسی
حرکت به سمت تخصصیتر نمودن رشته
بهروز کردن مداوم سرفصلها
تلاش در جهت بومی و اسلامی نمودن دروس تخصصی
افزایش دادن دروس انتخابی
شفاف کردن ارتباط بین دروس متنوع رشته
تلاش در جهت ارائه دروس معارف اسلامی تلفیقی
سیاستهای حوزه اساتید
تقویت ارائه محتوا و مطالب درسی توسط اساتید
تقویت ارائه مهارتهای درسی و تحصیلی توسط اساتید
تحقق جامعومانع سر فصلهای درسی توسط استاد
تقویت انسجام و هماهنگی اساتید (وحدت رویه اساتید)
طراحی مکانیسم صحیح نحوه تعامل آموزشیاران با استاد و دانشجو
طراحی مکانیسم تعامل مطلوب استاد با دانشجو
سیاستهای حوزه ادارب و اجرایی دانشکده
تسهیل و انعطافپذیری در حوزهی اجرایی دانشکده
توسعه و معرفی رشته در سایر نهادهای علمی، دولتی و غیردولتی
ایجاد نظام مناسب برای ارتباط صحیح و فعالانه با دانشجویان
ایجاد نظامی برای رصد وضعیت علمی و تربیتی دانشجویان و هدایت آنها
تلاش برای برنامهریزی متمرکز دروس در ترمهای تحصیلی و توجه به تناسب زمان کلاسها با درجه اهمیت دروس
تخصصگرایی و بهروز بودن اساتید هیئتعلمی و استفاده بیشتر از اساتید مدعو متخصص در حوزههای مختلف رشته
جوانگرایی و جذب اساتید متخصص در حوزههای مختلف رشته
توجیه کردن اساتید و دانشجویان نسبت به فلسفه، سرفصلها و ارتباط دروس ارائه شده در ترمهای تحصیلی
ایجاد نظام پژوهش بر اساس اولویتهای دانشکده و ایجاد تیم کارشناسی برای پیگیری آن
سیاستهای حوزه دانشجویان
جذب دانشجویان دارای ویژگیهای فردی متناسب با رشته
ارائه شناخت کافی در مورد رشته به دانشجویان (هنگام ورود)
محدود و مقید نکردن دانشجویان به کلاس و درس صرف
تلاش در جهت مجذوب علوم غربی نشدن دانشجو
خارجکردن دانشجویان از سردرگمی
کمک به دانشجویان در رفع خصیصه غرور
افزایش دادن انگیزه دانشجویان
جلوگیری از سرخوردگی دانشجویان
کمک به دانشجویان در برطرفکردن فشارهای روحی
حاکم کردن روحیه علمآموزی
عادت دادن دانشجویان به مطالعه
آموختن مهارت تحلیل و حل مسائل فرهنگی به دانشجویان
آموختن تواناییهای لازم برای اشتغال به دانشجویان
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات: http://isu.ac.ir/find-17.3855.13855.fa.html برگشت به اصل مطلب