برنامه معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشکده معارف اسلامی فرهنگ و ارتباطات
تحصیلات تکمیلی بهعنوان سطح عالی از تربیت نیروی انسانی متخصص مطرح است. با توجه به شرایط محیطی و نیازهای آتی جامعه، اولویتدهی به پذیرش دانشجو و تربیت نیروی انسانی در مقطع دکتری، بهعنوان سیاست راهبردی دانشکده، مطرح بوده و تأمین مقدمات و بازنگریهای ضروری در دستور کار دانشکده است. در این رویکرد پذیرش دانشجو و تربیت نیروی انسانی در مقطع کارشناسی ارشد، بهعنوان پشتیبان مقطع دکتری همچنین ادامه مییابد
شرح وظایف معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی:
معاونت آموزشی وظیفه برنامه ریزی، اداره و هدایت امور آموزشی را بر عهده دارد. نظارت برحسن اجرای مقررات و آئین نامه های آموزشی، تصمیم گیری درباره مسائل آموزشی، سیاست گذاری و اتخاذ تمهیدات لازم در جهت گسترش و ارتقاء کیفیت آموزشی، اجرای دوره های آموزشی و ارزیابی آنها و امور مربوط به اعضای هیات علمی از دیگر وظایف این معاونت است.
برخی از وظایف و اختیارات این معاونت به شرح ذیل است:
- تشکیل شورای آموزشی دانشکده
- برنامهریزی امور آموزشی
- ابلاغ و پیگیری مصوبات آموزشی
- نظارت بر حسن اجرای کلیه سیاستها، مقررات و فرآیندهای آموزشی
- پایش و ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان
- ارزیابی، بازنگری و بهروزرسانی محتوای سرفصلهای درسی
- برگزاری دوره های توانمندسازی و دانشافزایی
- تهیه و ارائه گزارشهای رسمی در هر نیمسال از وضعیت آموزشی
- ارائه گزارشهای لازم به ریاست دانشکده درخصوص حوزه های تحت نظر
چشم انداز |
هوشمندسازی و ارتقای قابلیت های برنامه های آموزشی دانشکده |
ماموریت |
- تحول در فرآیندهای آموزشی به منظور چابک سازی ساختاری و فرآیندی
- زمینه سازی برای عملیاتی سازی ایده های نوین و جدید در حوزه آموزشی و تربیتی
- توانمندسازی دانشجویان برای نظریه پردازی و حضور موثر در نهادهای سیاستگذار
- به روزرسانی مستمر برنامه های درسی متناسب با نیازهای دانشگاه و کشور
|
هدف |
- اعتلای اخلاق و تعهد حرفه ای در ساختار آموزشی دانشکده
- تقویت روحیه احترام و تکریم اساتید و دانشجویان در حوزه ستادی آموزش دانشکده
- ارتقای کیفی رابطه استاد- دانشجو بر اساس شرایط و الزامات
- توسعه رشتهها و گرایشهای جدید متناسب با تحولات و نیازهای جامعه
- ارتقای کمی و کیفی برنامه های آموزشی دانشکده
- توسعه و بهبود نظام ارزیابی کمی و کیفی از فعالیت های اساتید و دانشجویان
|
برنامه ها و اقدامات یکساله |
- همکاری با گروه ها در ایجاد رشته ها و گرایش های جدید
- ارتقای کیفیت آموزشی و جذب اساتید و هیئت علمی جدید
- نظارت بر اجرایی سازی برنامه راهبردی دانشکده
- تهیه و تدوین پروتکل های سازمانی و دانشکده ای برای راهبری دانشکده
|
برنامه و اقدامات سه ساله |
- سامان دهی و اجرای برنامه بازنگری رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات با ۱۲ گرایش مصوب
- تلاش در جهت راه اندازی نهضت درسنامه نویسی (با تمرکز بر دروس بازنگری جدید)
- تعامل با دانشگاه در اجرای سیاست جذب دانشجوی خارجی
- تلاش در جهت راه اندازی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در برخی گرایش های مصوب
- تعامل و هم افزایی در حوزه آموزش های بین الملل با بخش آموزش های بین المللی دانشگاه
- تلاش در جهت توسعه ارائه خدمات آموزشی غیرحضوری و مجازی سازی در دانشکده
- تلاش در جهت توسعه برنامه آموزش های مجازی به عنوان برنامه ای تقویت کننده و مکمل برنامه آموزش حضوری
- تلاش در جهت توسعه کارگاه های دانش افزایی جهت توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشکده
- توسعه آزمون های پیشرفته و برگزاری آزمون ها حتی الامکان به صورت غیرحضوری و الکترونیک
- در دسترس قرار دادن ضوابط، سیاستها و فرایندهای آموزشی مورد نیاز اساتید و دانشجویان دانشکده
- سرلوحه قردادن اولویت های سیاستی دانشکده مصوب سال ۹۶ و همچنین قوانین و دستورالعمل های دانشگاه
- گروه محوری در امور تخصصی و محتوایی
- نظم بخشی و سامان دهی ساختاری و کارکردی امور پایان نامه ها و رساله های دکتری
- رصد پایان نامه ها و رساله های دکتری و احصاء آسیب های احتمالی
- رصد دروس و اساتید و طراحی ماتریس توانایی های اساتید
- توجه و تمرکز بر کیفیت دوره های دکتری
- پیگیری فعالانه و مسئولانه امور اساتید دانشکده
- استفاده حداکثری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در غیرحضوری کردن مکاتبات حوزه پایان نامه ها و رساله ها (نرم افزاری کردن امور پایان نامه ها)
|
دفعات مشاهده: 2757 بار |
دفعات چاپ: 299 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر