برنامههای توسعهای دانشکده معارف اسلامی و مدیریت در سال ۱۳۹۸
۱- بهروزرسانی و تقویت عناوین و سرفصلهای دروس معارفی رشته معارف اسلامی و مدیریت
از سال ۱۳۸۴ برنامه جدید و بازنگری شده مربوط به عناوین دروس و سرفصلهای دروس معارفی رشته معارف اسلامی و مدیریت هماهنگ با سایر دانشکدههای دانشگاه اجرایی شده است. به نظر میرسد با توجه به گذشت بیش از ۱۳ سال از اجرای برنامه مذکور و تجربهاندوزی در این زمینه، لازم است برنامه مذکور تقویت و بهروزرسانی شود. در این راستا دفتر مطالعات مدیریت اسلامی تاکنون سه پروژه را با عنوان « تبیین نقشهی راه تدوین سرفصل دروس فقه متناسب با نیازهای دانشجویان رشته معارف اسلامی و مدیریت» و « تبیین نقشهی راه تدوین سرفصل دروس تفسیر متناسب با نیازهای دانشجویان رشته معارف اسلامی و مدیریت» و « مطالعات پیشینی نقشه متون روایی مدیریتی از میراث حدیثی شیعه» را انجام داده است. هماکنون ۱۱۵ واحد دروس معارفی و عمومی در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه میشود که لازم است با توجه به موارد زیر بازبینی شوند:
- بهروزرسانی سرفصلها بر اساس تجربه ارائه دروس طی سالهای گذشته
- متناسبسازی با رشته مدیریت و نیازهای تخصصی (خصوصاً با توجه به برنامه درسی جدید رشته)
- تقویت رویکرد میانرشتهای در طراحی محتوای دروس
- کاهش تعداد واحدها ضمن حفظ قوت معارفی دروس
- استفاده از ظرفیتهای جدید در ارائه دروس (فضای مجازی، دروس خودخوان، آزمونهای بسندگی و...)
- متناسبسازی دروس برای استفاده در دوره کارشناسی ارشد دکتری پیوسته
۲- پیادهسازی برنامه درسی جدید رشته معارف اسلامی و مدیریت
برنامه درسی جدید رشته معارف اسلامی که از سال ۱۳۸۹ به همت همه اساتید دانشکده و با عنایت به پیشرفتهای برنامه درسی در دنیا و نیازهای واقعی بومی و اسلامی تهیهشده است در آخرین مراحل تدوین در دانشگاه است. امید است با تصویب برنامه در شورای دانشگاه و اعلام آن به وزارت علوم، امکان عملیاتی سازی آن محقق شود. در این زمینه موارد زیر لازم است مدنظر قرار گیرند.
- تسریع در نهایی سازی برنامه درسی جدید توسط اساتید و ارزیابان محترم
- بازنگری در گروههای دانشکده متناسب با برنامه درسی جدید
- هماهنگی با ارکان دانشگاه بهمنظور تسهیل در اجرای برنامه و اشاعه تجربه
- پیگیری موضوع در وزارت علوم ذیل عنوان بازنگری برنامه (نه بهصورت تأسیسی)
- توجه به برنامهریزی موازی برای برنامه موجود و برنامه جدید
۳- راهاندازی ۴ دورهی دکتری مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستم، آیندهپژوهی و مدیریت آموزشی
طی سالهای گذشته و بر اساس راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش دورههای دکتری، دانشکده در نظر دارد با توجه به ظرفیت موجود در دانشکده، دورههای جدید دکتری را طراحی و اجرا نماید. با توجه به طولانی بودن دوره تصویب دورههای جدید در وزارت علوم و شورای تحول، در گام نخست دانشکده به دنبال راهاندازی دورههای موجود و مصوب وزارت علوم است. البته در کنار این موضوع تلاش دارد دروس معارف اسلامی را نیز متناسب با هر دوره بومیسازی نماید. در این میان، مواردی هستند که باید مورد توجه باشند:
- تأکید بر تربیت محققان و استادان مسلط بر معارف اسلامی و حلال مسائل واقعی جامعه اسلامی در دورههای دکتری
- تسهیل در ورود افراد نخبه با بازنگری در شیوه برگزاری آزمون اسماء
- بازنگری در عناوین و محتوای دروس متناسب با آموزههای اسلامی و توجه به امور تلفیقی
- کاهش طول دوره تحصیل در دوره دکتری
- ارتباط بینالمللی با مراکز علمی و تحقیقاتی باهدف افزایش ضریب مرجعیت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
- ایجاد تسهیلات انگیزشی همچون فرصت مطالعاتی جهت ترغیب به ورود و جذب افراد نجبه
۴- مطالعه و طراحی دوره ارشد دکتری پیوسته MPhD معارف اسلامی و مدیریت
اقتراح راهاندازی دوره دکتری کارشناسی ارشد پیوسته از سالهای اول تأسیس دانشگاه، ضمن متمایز نمودن برنامه دانشگاه، منجر به ایجاد فرصتی بیبدیل برای رشد و تربیت دانشجویان در یک بازه هفتساله شد. این مزیت را میتوان برای دوره کارشناسی ارشد- دکتری پیوسته نیز بازآفرینی کرد. ازآنجاییکه متأسفانه همچنان نظام مشاوره و هدایت تحصیلی در دبیرستانها با نارسایی وجود دارد قهرا دانش آموزان نمیتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند و عمدتاً در مقطع کارشناسی بیشتر به سمت رشتههای اسم و رسمدار میروند. اما تعداد قابلتوجهی از ایشان در دورههای کارشناسی ارشد تغییر رشته میدهند. فرصت ششساله دوره کارشناسی ارشد و دکتری ازاینجهت میتواند مفید باشد که این دست دانشجویان ضمن ورود به رشتههای معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه، بتوانند در یک دوره ارزشمند با معارف اسلامی آشنا شده و اثرگذار باشند. برای نیل به این هدف که به نحوی ریلگذاری جدید برای کل دانشگاه تلقی شود موارد زیر باید لحاظ شوند:
- توجه به تجربه جهانی و دانشگاههای داخلی که تجربیات مشابهی در برگزاری این دورهها دارند.
- تعریف استانداردهای منطقی برای ورودیها، تعداد واحدها و طول دوره
- منطبق ساختن دوره با برنامه معارف اسلامی و استفاده از ظرفیت برنامه درسی کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه
- تعامل سازنده با وزارت علوم بهمنظور تسریع در توافق و تهیه پاسخ برای اشکالات احتمالی
۵- بازسازماندهی، تدوین مأموریت، تعیین اهداف کلان و برنامه عملیاتی گروههای آموزشی متناسب با برنامه درسی جدید
هماکنون دانشکده با چهار گروه مصوب دولتی، بازرگانی، صنعتی و مالی فعال است. طبق مصوبه شورای دانشگاه دانشکده بایستی ساختار جدید خود را در سال ۱۳۹۸ اعلام کند. در صورت عملیاتی شدن برنامه درسی جدید و همچنین راهاندازی دورههای دکتری و دورههای جدید میتوان ساختار گروههای دانشکده را بهروزرسانی کرد. تبعا چنین تغییری نیازمند نگارش مأموریت، اهداف کلان و راهبردهای جدید و بهروز شده است. هماکنون دو گروه صنعتی و دولتی این بازنگری را آغاز نمودهاند. همچنین دو گروه بازرگانی و مالی نیز با تعریف زیرگروههایی در برنامه درسی خود عملاً وارد این جریان شدهاند که میتوان با تسهیم دانش آن را تسریع نمود. موارد مهم در این برنامه عبارتاند از:
- بررسی تجارب قبلی دانشگاه و دانشکده و همچنین نگاه به تحولات جهانی دراینباره
- توجه به برنامه درسی جدید در بازسازماندهی گروهها
- تأکید بر رسالت، اهداف کلان و مأموریتهای دانشگاه و راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری در مرحله تدوین و اجرا
- تعیین افق زمانی دهساله برای خروجی برنامه
۶- تقویت دفاتر مطالعات مدیریت اسلامی و مطالعات صنعت، هستههای علمی
تجربه راهاندازی دفتر مطالعات صنعت و دفتر مطالعات اسلامی با استفاده از ظرفیت درونی دانشکده و اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تجربه ارزشمندی است که نیازمند تقویت از درون و حمایت از طرف دانشگاه است. این مهم با حضور همه استادان، دانشجویان و بهرهمندی از دانشآموختگان توانمند میسر است. ضمن اینکه برای توسعه فعالیتهای این دفاتر همچون ارتباطات بیرونی، جذب پروژههای علمی و ... بایستی حداقلهایی را برطرف نمود، از جمله؛
- رسمیت بخشیدن به دفاتر و تعریف در ساختار رسمی دانشکده
- ابلاغ احکام مسئولین دفاتر و تعریف موظفی معادل آن
- تخصیص نیروی انسانی مناسب
- تهیه امکانات اداری و تعریف بودجه برای آن
۷- راهاندازی مرکز تعالی مدیران اسلامی
روند کنونی جذب دانشجو در کشور که به صورت تصاعدی رشد یافته و همچنین آموزشهای جسته و گریخته مدیران در دستگاه های اجرایی کشور، عملا سهم یاری دانشگاه امام صادق علیه السلام را از حیث کمی کاهش داده است. گریزی نیست که دانشگاه امام صادق علیه السلام به مطالبه جامعه در خصوص عرضه دستاوردهای اسلامی و بروز و کاربردی متناسب با بوم کشور لبیک گوید و مسولیت اجتماعی خویش را ایفا کند. از این رو لازم است مرکز تعالی مدیران اسلامی با هدف آموزش های کوتاه مدت و آزاد مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اقدام نمایند. راه اندازی مرکز مذکور با ملاحظات زیر خواهد بود:
- زیر نظر دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
- محلی برای عرضه دستاوردهای نوین علمی برای مدیران بر اساس مکتب دانشگاه امام صادق علیه السلام
- آماده برای عرضه دستاوردهای به مراکز و مدیران انقلابی سراسر دنیا
- بهره مند از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام
- طراحی دوره ها به صورت منعطف، نیازمحور و میان رشته ای
۸- انجام طرح مطالعاتی راهاندازی مدرسه حکومت امام خمینی رحمت الله علیه
طی سالهای گذشته در برخی کشورهای اثرگذار بین المللی مدارسی زیر نظر دانشگاه های مهم ایجاد شده اند که به تربیت مدیران برای انتصاب در مراکز مهم و اثرگذار داخلی و خارجی مبادرت می ورزند. این مدارس با برگزاری دوره های دوساله ( نیمی به صورت نظری و نیمی به صورت عملی) مجموعه آموزه های مدیریتی، حقوق، اقتصادی و سیاسی را به صورت توامان به دانشجویان ارایه می کنند. مدرسه حکمرانی جان اف کندی آمریکا و مدرسه انا در فرانسه نمونه هایی از این گونه مدارس هستند. به نظر می رسد راه اندازی این مدرسه نیازمند مطالعات اولیه ای است که بتواند با قوت، متمایز و اثرگذار باشد. امکان سنجی راه اندازی مدرسه مذکور از لحاظ مدیریتی، حقوقی و اقتصادی نیازمند مطالعاتی است که طی یکسال باید انجام شود.
۹- تقویت انجمنهای دانشجویی و دانشآموختگان رشته معارف اسلامی و مدیریت
یکی از ارکان دانشکده، دانشجویان و دانش آموختگان آن است که در اصل اصلی ترین دستاورد وی نیز تلقی می شود. تقویت این دو مجموعه جز با استفاده از نهادسازی و بهره مندی نظام مند از توانمندی های ایشان میسر نیست. از این رو لازم است تشکلهای قوی دانشجویی و دانش آموختگی ایجاد شوند. دانشکده این آمادگی را دارد که زمینه رشد و بالندگی این مجموعه ها را مهیا و تسهیل کند. از این رو ایجاد انجمن ها و هسته های علمی در گرایش ها و موضوعات متنوع برای دانشجویان را در دستور کار خود قرار داده است و این آمادگی را دارد قالب های جدید را بیازماید. به علاوه تقویت انجمن دانش آموختگان و حمایت از انجمن های علمی متشکل از دانش آموختگان را در دستور کار قرار داد است تا این ظرفیت با هم افزایی و هم بالی در راستای اهداف مقدس نظام حرکت کند. انجمن های دانش آموختگان در موضوعات تخصصی و برش های استانی انجمن فارغ التحصیلان نمونه هایی هستند که قابل اشاعه هستند. این مهم نیازمند موار زیر است:
- تقویت انجمن های دانشجویی رشته مدیریت در دانشکده
- زمینه سازی برای ارتباط انجمن های دانشجویی و هسته های علمی دانشکده با دانش آموختگان و صاحب نظران داخلی و خارجی
- تهیه و بروز رسانی بانکهای اطلاعاتی دانشآموختگان
- تهیه چارچوبی مناسب برای بهره مندی از ظرفیت انجمن دانشآموختگان
۱۰- تشکیل دفتر رسانهای دانشکده
هدف از تشکیل این دفتر برنامه ریزی، نظارت بر تمامی بخشهای تولید، تدوین، توزیع هر آنچه که تصویر جامع و مناسبی از دانشکده ایجاد میکند از گزارش اقدامات اجرایی گرفته تا محتوای علمی.
طی چند سال اخیر اقدامات و پروژههای مختلفی جهت معرفی دانشکده و دستاوردهای آن صورت گرفته است. از جمله مدیریت وبسایت دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، ساماندهی سامانه پیامکی و کانال اطلاعرسانی تلگرامی دانشکده، طراحی قالب اطلاعرسانی برنامه اساتید هیأت علمی و کارکنان دانشکده، تدوین کتاب سال دانشکده معارف اسلامی و مدیریت در سال تحصیلی ۹۶-۹۵، و تهیه کلیپ مستند معرفی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت انجام شده است. هرچند این اتفاقات با برنامهریزی قبلی بوده است، لیکن خلا در برنامه منسجم اشکالی است که به آن وارد است.
- اطلاعرسانی در سایت و شبکههای پیامرسان
- تهیه گزارشهای فصلی فعالیتهای دانشکده
- تهیه بروشور، اینفوگرافها و کلیپ مستندهای مختلف
- تهیه کتاب سال دانشکده
- مستندسازی کلاسها، کارگاههای آموزشی و ... و تهیه فیلمهای آموزشی
- تدوین فرآیندهای اطلاعرسانی
برای دستیابی به محورهای فوق، میتوان اقدامات ذیل را انجام داد:
- برگزاری کارگاه آموزش تهیه گزارش خبری و گزارش کارشناسی (استفاده از ظرفیت اداره کل طرح و برنامه و روابط عمومی دانشگاه)
- استفاده از خروجی فاز پنجم پروژه ساماندهی سامانه اطلاعرسانی دانشکده که به طرح توسعهای شبکههای اجتماعی دانشکده میپردازد.
- استفاده از ظرفیت اساتیدی همچون دکتر جعفری و دکتر باقری در مدیریت تصویر دانشکده
۱۱- تقویت شورای دانشجویی
تعامل دانشجویان با دانشگاه و حرکت آنان به سمت تحقق اهداف دانشگاه و مرجعیت علمی که از منویات مقام معظم رهبری است، در پرتو فعالیتهای پژوهشی خلاصه نمیشود و لازم است دانشجو طی یک تعامل سازنده احساس تعلق خاطر و مسئولیت در برابر دانشگاه و دانشکده و هدف آن داشته باشند و به سمت اهداف دانشگاه حرکت کنند. در راستای حرکت به سمت تحقق اهداف دانشگاه و احساس نیازی که از سوی دانشکده و دانشجویان در باب اهداف ترسیم شده وجود دارد، لزوم تشکیل شورایی که برآمده از تجربههای پیشین بوده ضروری به نظر میرسد. شورا و کمیتهای که شامل نمایندگان همهی دانشجویان بوده و بتواند برآیند و منعکس کنندهی نظرات همهی دانشجویان باشد و در باب کمک کار بودن دانشجویان برای اساتید و دانشکده و همچنین ارائهی پیشنهادها و مشورتهای سازنده برای دانشکده ایفای نقش نماید.
در این راستا، با همیاری استادان دانشکده، پیشنویس اساسنامه کمیته مشارکت دانشجویی در سالهای گذشته نیز تدوین شده است.
۱۲- طراحی و اجرای کانون ارزیابی و بهبود دانشجویان جدیدالورود رشته معارف اسلامی و مدیریت
علاوه بر علاقه دانشجویان نسبت به رشته معارف اسلامی و مدیریت و گرایشهای آن، شناخت صحیح میتواند نقش بسزایی در انتخاب درست داشته باشد. دانشکده طی سالیان گذشته برنامهها و اقدامات متنوعی را در معرفی رشته و گرایش و جایگاه آن داشته است. اما نکتهای که کم و بیش مغفول مانده است توجه دقیق به استعدادهای دانشجویان است. با توجه به ورود دانشجویان از رشته های علوم ریاضی، تجربی و انسانی در سال آینده، لازم است سازوکاری تهیه شود که بتوان استعدادهای پذیرفته شدگان را متناسب با هریک از رشته ها و گرایش ها شناسایی نموده و توصیه های لازم را به ایشان ارایه کرد. بدین منظور و بر اساس مطالعات صورت گرفته لازم است کانون ارزیابی و بهبود دانشجویان از سال ۱۳۹۸ طراحی و اجرایی شود.
۱۳- تشکیل نظام قابلیت سنجی، قابلیت آفرینی و بهرهمندی از قابلیتهای دانشجویان
به منظور پیشبرد اهداف دانشگاه و دانشکده لازم و ضروری از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده نمود. دانشجوی جوان، با انگیزه و خلاق، کمک شایانی در تحقق این اهداف میتواند داشته باشد. ضمن اینکه محول کردن بخشی از امور به آنان، دغدغه مندی ایشان را نسبت به دانشگاه بیشتر خواهد کرد، ضمن اینکه تقویت و کسب تجربه برای آنان در پی خواهد داشت.
- تجمیع اطلاعات در مورد دانشجویان با همکاری اداره گزینش، معاونت دانشجویی
- تشکیل بانک اطلاعاتی منسجم و بروزرسانی آن با همکاری اساتید راهنما
۱۴- طراحی و اجرای دورههای کارآموزی، کارورزی و بازآموزی دانشجویان و دانشآموختگان
آموزش مدیریت همچون دورههای پزشکی نیازمند درگیری دانشجو با محیط واقعی است تا با مواجهه نزدیک با مسائل اجرایی، آموختههای نظری خود را در عمل تطبیق داده و در صورت لزوم در جهت درک و رفع کمبودها و نواقص احتمالی تلاش مجدد نماید.
برگزاری مطلوب دورههای کارآموزی علاوه برآشنایی کارآموز با شرایط ، مشکلات و نیازهای محیط کار، میتواند در معرفی قابلیتهای علمی، درجه اعتبار و توانمندیهای دانشجویان دانشگاه نیز نقش تعیین کنندهای داشته باشد. به علت تنوع مراکز و سازمانهای دولتی، خصوصی و عمومی در کشور و برخورد متفاوت و ناهمگون آنها با امرکارآموزی، سرمایهگذاری بیشتری در راستای افزایش راندمان کارآموزی در زمینههای مختلف (سیاستگذاری ، برنامهریزی دقیق و نظارت ... ) مورد نیاز است و بدین طریق است که به کسب اعتباربیشتر در بخشهای تولید و خدماتی، جذب بیشتر دانشآموختگان در محیطهای کاری، افزایش قراردادها و همکاریهای پژوهشی نائل خواهیم گشت.
دانشکده نیز در این راستا در دو سال گذشته با مسئولیت دکتر بصری در حال تدوین نظام این دورههاست. و به منظور اجرایی شدن آن نیازمند همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی و دانشجویی دانشگاه است.
۱۵- تهیه مقدمات برگزاری همایش بینالمللی مدیریت اسلامی و همکاری فعال در کنفرانس بینالمللی مدیریت
یکی از راه های حضور در عرصه های جهانی و ارتباط با صاحبنظران یک رشته برگزاری همایش های بین المللی است. تاکنون در موضوعات متعددی همایش های بین المللی برگزار شده است اما در حوزه مدیریت اسلامی این خلا وجود دارد و با توجه به جایگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام می توان این موضوع را در دستور کار قرار داد. اقتضای برگزاری چنین همایشی با کیفیت مدنظر و استانداردهای بین المللی نیازمند مطالعه و کسب تجربه و بهره مندی از مجموعه های مرتبط است. به علاوه تجربه حضور در ۱۵ امین کنفرانس بین المللی مدیریت زمینه ای شد که دانشکده مصمم شود در سالهای آینده نیز به صورت فعال در این کنفرانس حضور داشته باشد. به علاوه لازم است حمایت های سهل و سریعی از حضور استادان و دانشجویان در همایش های بین المللی بیشتری صورت گیرد که دانشکده در این زمینه آمادگی لازم را دارد.
۱۶- ظرفیتشناسی و اقدام برای تعامل و همکاری علمی بینالمللی
دستیابی به مرجعیت علمی جز با حضور در عرصه های بین المللی و تعامل علمی ممکن نخواهد بود. بدین منظور لازم است ظرفیت هایی که وجود دارند اولا شناسایی شوند و ثانیا هم راستا با اهداف دانشگاه مورد استفاده قرار گیرند. در این زمینه اقدامات زیر قابل برنامه ریزی و اجراست:
شناسایی و همفکری با دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده در سایر کشورها
شناسایی دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی هم راستا در سایر کشورها
شناسایی استادان ایرانی و خارجی موثر در دانش مدیریت و مطالعات دینی در مدیریت و ارتباط گیری موثر و هدفمند با ایشان
ساماندهی استادان و دانشجویان دانشکده و مهارت آموزی ایشان برای ارتباط گیری موثر علمی
۱۷- برگزاری کارگاهها، دورهها و نشستهای علمی، کرسیهای ترویجی
با هدف رشد علمی استادان و دانشجویان لازم است معاونت پژوهشی دانشکده نسبت به تسهیل امور در برگزاری کارگاه ها دوره ها و نشست های علمی اقدام کند. در برگزاری این نشستها چند نکته ضروری است:
- احتراز از صوری شدن نشست ها
- مساله محور بودن و نیازمحور بودن موضوعات برنامه ها
- ارزیابی دقیق و اصلاح روش های ارایه و محتوا و ارایه دهنده
- مستند سازی مناسب و اشاعه دستاوردهای هر برنامه
۱۸- برگزاری دورههای دانشافزایی اعضای هیئت علمی
به منظور تقویت بنیه علمی و توانمندی اعضاء هیئت علمی دانشکده در راستای مرجعیت علمی و تولید علوم انسانی اسلامی، ضروری است این قبیل دورهها با برنامهریزی منسجم برگزار گردد. دانشکده در طرح مطالعاتی که در سال های گذشته انجام داده است محورهای ذیل را بدین منظور احصاء نموده است.
- دانشافزایی در حوزههای اسلامی و تلفیقی
- آشنایی با قابلیتهای جدید فضای مجازی
- تقویت زبان خارجی: مکالمه و نگارش علمی
- دانشافزایی در حوزههای تخصصی
- کارگاه های روشهای نوین تدریس
- نشست های همفکری، مباحثه و انتقال تجربه بهبود محتوای دروس تخصصی
متأسفانه طی چند سال اخیر با توجه به تأخیر در تدوین آییننامه جدید، برگزاری دورههای دانشافزایی با مشکلات متعددی روبرو شده است.
۱۹- تجلیل و بزرگداشت استادان برجسته و خدوم دانشکده
به منظور تکریم و تجلیل از استادان برجسته و استادانی که ایثارگرانه در خدمت اهداف دانشگاه هستند لازم است اقداماتی صورت گیرد به نحوی که از ایشان متناسب با نوع برجستگی و خدمت و همچنین براساس نیاز، قدردانی لازم صورت گیرد. این قدردانی در قالب جلسات مستقل، در حاشیه مراسم های اصلی و مهم و به صورت انفرادی از طرف دانشکده و دانشجویان امکان پذیر است. اشاعه این فرهنگ منجر به شناخت بیشتر این عزیزان برای دانشجویان و مجامع علمی و همچنین قدردانی از مقام شامخ علم و معلمی است.
۲۰- برگزاری دورههای مهارتافزایی اساتید دروس مدیریت اسلامی در سطح ملی
با گذشت قریب به ده سال از آغاز کار شورای تحول علوم انسانی همچنان این شورا با مشکلات فروانی در اسلامی سازی این رشته است. بروز نبودن، کاربردی نبودن و اسلامی نبودن مسائلی است که هم در برنامه درسی و هم در نحوه ارایه ها مشهود است. بدین منظور و با هدف دستیابی به مرجعیت علمی و الگوی دانشگاه اسلامی از دانشگاه امام صادق علیه السلام انتظار می رود دستاوردهای علمی و تجربی خود را در اختیار استادان دروس حوزه مدیریت اسلامی در سراسر کشور قرار دهد تا سطح ارایه این دروس در دانشگاه های کشور بالاتر از شرایط فعلی قرار گیرد.
- مسائل یابی در حوزه دروس مدیریت اسلامی
- شناسایی اساتید مطرح و اثرگذار دروس مدیریت اسلامی در کشور و شبکه سازی ایشان
- طراحی و برگزاری دوره آموزشی تخصصی برای استادان مدیریت اسلامی کشور ( بین دو تا ۵ روز در تابستان ۹۸)
۲۱- راهاندازی نشریه جدید علمی پژوهشی در بخش عمومی و دولتی
پیش از این دانشکده دو نشریه اندیشه مدیریت راهبردی و تحقیقات مالی اسلامی را منتشر می کند. انتظار می رود در حوزه بسیار مهم و اثرگذار بخش عمومی و دولتی نیز نشریه ای وزین در سطح علمی و پژوهشی راه اندازی شود تا این عرصه مهم نیز شاهد عرضه دستاوردهای ارزشمند خصوصا با محوریت نیازهای کلان بومی بر اساس اندیشه های اسلامی باشد. این نشریه را البته می توان به زبان انگلیسی هم چاپ کرد که نیازمند همت مضاعف استادان و دانشگاه در این زمینه است.
۲۲- همکاری در ایجاد، ارتقا و بهروزرسانی سایت دانشکده
برای دستیبابی به مرجعیت علمی ضمن تولید محتوای متقن و عمیق علمی بایستی سازوکارهای ارتباطی و تعاملی موثر را نیز فعال نمود. لازمه این مهم توجه به سه عرصه داخلی، بین المللی و مجازی است. و هر یک از این عرصه ها به تنهایی از اهمیت و جایگاه منحصر به فرد خود برخودار هستند. در عرصه مجازی و حتی حضور بین المللی و داخلی، سایت دانشکده نقش بی بدیلی می تواند ایفا کند. متاسفانه تابحال سایت دانشگاه و دانشکده شرایط خوبی نداشته که انتظار می رود در سال جدید تحول قابل توجهی در این زمینه ایجاد شود. در این زمینه لازم است موارد زیر مدنظر باشند:
- طراحی سایت به صورت جذاب، چندزبانه، بروز و تصویرساز
- امکان بروزرسانی با استفاده از ظرفیت خود تولید کننده خبر و اطلاعات با پیش بینی ظرفیت مناسب نظارت
- متنوع و قابل پیجویی و یکپارچه با شبکه های مجازی و پیام رسانهای مرتبط علمی
- برطرف کننده نیازهای دانشجو به نحوی که حتی المقدور نیاز به حضور فیزیکی وی را به حداقل برساند