معرفی دانشکده

 | تاریخ ارسال: 1403/5/30 | 

نظام فکری دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

نظام فکری دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات بر مبنای اصول بنیادی اسلام، آرمان‌های انقلاب اسلامی و مرجعیت علوم‌انسانی اسلامی پی‌ریزی شده است که تمامی این موارد منبعث از اهداف دانشگاه امام صادق (ع) می‌باشد. دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشکده‌ای است که اساس مطالعات و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را بر دانشی میان‌رشته‌ای به نام "فرهنگ و ارتباطات" بنا نهاده که در نگاهی کلان، جهت‌گیری آن به‌سوی بازتولید و بازتعریف دانش علوم اجتماعی با تأکید بر فرهنگ و نسبت و تعامل آن با ارتباطات است. این رشته در حقیقت میان‌رشته‌ای از سه حوزه اسلام‌شناسی، فرهنگ‌شناسی و ارتباط‌شناسی است. یک قرائت ساده اما گویا از این ترکیب سه‌گانه می‌تواند چنین باشد که لازمه تبلیغ و ترویج دین به شکل مؤثر، شناخت فرهنگ جامعه هدف و استفاده از ابزار ارتباطی روز است. مطالعه این میان رشته را می‌توان در چهار سطح دانشی پیگیری کرد: ۱ - سطح بنیادین ۲ - سطح کلان ۳ - سطح میانی ۴ - سطح خرد. در سطح بنیادین باهدف مکتب‌سازی و نظریه‌پردازی، نسبت واقعی و حقیقی این سه حوزه واکاوی می‌شود. در سطح کلان، باهدف تمدن‌سازی و آینده‌پژوهی، ارتباط اسلام، فرهنگ و ارتباطات مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سطح میانی نیز باهدف نظام‌سازی، مسائل و مشکلات جمهوری اسلامی در حوزه مشترک سه مفهوم کشف و حل می‌شود و در نهایت در سطح خرد باهدف تبلیغ اسلامی، مهارت‌های عملیاتی فرهنگی - ارتباطی آموزش داده می‌شود.
 

چشم‌انداز دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

با مدد الهی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در چشم‌انداز ۱۴۰۶ در موقعیت فعال و محوری میان مجموعه مؤسسات علمی - پژوهشی در حال فعالیت در حوزه‌های مربوط به خود قرار می‌گیرد و یکی از دانشکده‌های برتر کشور در این حوزه و توانمند برای ورود حتی در سطح منطقه و بین‌الملل قرار خواهد گرفت.

مأموریت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در چارچوب اسناد بالادستی در راستای اجرای راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری و با توجه به اهداف دانشگاه؛ به‌عنوان بخشی از نهاد تربیتی - تعلیمی دانشگاه امام صادق (ع)، جهت تحقق و تبلیغ آرمان‌های حاکمیت گفتمان اسلامی - ایرانی سیاست مبتنی بر قرآن کریم و محوریت ایده سعادت جمعی؛ تربیت نیروی انسانی گران فهم با برخورداری از انواع ویژگی‌های شخصیتی برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های نظریه‌پردازی و حل مسئله را به‌عنوان رسالت خویش می‌داند. دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات طبق اصول مندرج در اساسنامه و سند چشم‌انداز دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نقطه کانونی حوزه‌هایی میان‌رشته‌ای از علوم اجتماعی و معارف اسلامی است که در این راستا موظف به رعایت اصول زیر است: تعاملات سازنده، نقد بجا و درست تجربه‌ها، استقبال از تفکر خلاق، آینده‌نگری در حوزه رشته و پیشگیری از مشکلات، توجه به مسائل درونی، شفافیت در فرایند تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری و تحلیل و ارائه راهکارهای لازم برای مسائل فضای رشته که با وام‌گیری از بینش و روش زیر حوزه‌های مذکور و با محوریت چهار سطح دانشی (۱ - سطح بنیادین ۲ - سطح کلان ۳ - سطح میانی ۴ - سطح خرد) در مسیر نیل به هدف غاییِ خود یعنی تربیت دانشجویانی است که بر اساس این برنامه، آموزش‌دیده و رشد می‌یابند. بسته به اینکه دانشجویان چه گروه و گرایشی را انتخاب می‌کنند، می‌توان پنج سطح ماموریتی را هدف‌گذاری کرد:
  • با بنیه لازم نظریه‌پردازی در حوزه ای بنیادین فرهنگی - ارتباطی و تمدن‌سازی نوین اسلامی
  • با توانمندی لازم سیاستگذاری جهت حل و کشف مسائل فرهنگی - ارتباطی جامعه و به‌ویژه دولت اسلامی
  • با بینه لازم برنامه‌ریزی جهت فعالیت در حوزه‌های عملیاتی فرهنگ و ارتباطات به‌ویژه در حوزه‌های تبلیغ دین، دیپلماسی فرهنگی، خبررسانی، و روابط‌عمومی
  • با قابلیت فرهنگ‌سازی و آموزش‌وپرورش جامعه به‌ویژه نسل‌های جدید
  • با توانمندی و مهارت خلق آثار هنری و رسانه‌های برآمده از ارزش‌های انقلاب اسلامی

سیاست‌های کلان دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

سیاست‌های کلان حاکم بر دانشکده معارف اسلامی و مدیریت که برگرفته از راهبردهای ابلاغی، نظام فکری، چشم‌انداز و مأموریت‌های کلان دانشکده است به شرح زیر در پنج بخش عبارت‌اند از:
  • سیاست‌های حوزه مبانی رشته
    • ابهام‌زدایی و تقویت مبانی نظری رشته
    • ایجاد توافق بین اعضای هیئت‌علمی نسبت به مبانی نظری رشته
    • تعیین هویت رشته از طریق تعیین نسبت آن با رشته‌های مادر
    • توجیه دانشجویان نسبت به مبانی نظری رشته
    • تقویت بومی‌گرایی و غربی زدایی از مبانی نظری رشته
    • افزودن تعداد گرایش‌ها
  • سیاست‌های حوزه برنامه درسی
    • مسئله‌محور کردن آموزش
    • مشخص‌کردن هدف و کاربرد هرکدام از دروس
    • معطوف کردن برنامه به خروجی پژوهشی مناسب
    • تدوین برنامه درسی بر اساس نیاز جامعه
    • تلاش در جهت تدوین منابع مناسب درسی
    • حرکت به سمت تخصصی‌تر نمودن رشته
    • به‌روز کردن مداوم سرفصل‌ها
    • تلاش در جهت بومی و اسلامی نمودن دروس تخصصی
    • افزایش دادن دروس انتخابی
    • شفاف کردن ارتباط بین دروس متنوع رشته
    • تلاش در جهت ارائه دروس معارف اسلامی تلفیقی
  • سیاست‌های حوزه اساتید
    • تقویت ارائه محتوا و مطالب درسی توسط اساتید
    • تقویت ارائه مهارت‌های درسی و تحصیلی توسط اساتید
    • تحقق جامع‌ومانع سر فصل‌های درسی توسط استاد
    • تقویت انسجام و هماهنگی اساتید (وحدت رویه اساتید)
    • طراحی مکانیسم صحیح نحوه تعامل آموزشیاران با استاد و دانشجو
    • طراحی مکانیسم تعامل مطلوب استاد با دانشجو
  • سیاست‌های حوزه ادارب و اجرایی دانشکده
    • تسهیل و انعطاف‌پذیری در حوزه‌ی اجرایی دانشکده
    • توسعه و معرفی رشته در سایر نهادهای علمی، دولتی و غیردولتی
    • ایجاد نظام مناسب برای ارتباط صحیح و فعالانه با دانشجویان
    • ایجاد نظامی برای رصد وضعیت علمی و تربیتی دانشجویان و هدایت آنها
    • تلاش برای برنامه‌ریزی متمرکز دروس در ترم‌های تحصیلی و توجه به تناسب زمان کلاس‌ها با درجه اهمیت دروس
    • تخصص‌گرایی و به‌روز بودن اساتید هیئت‌علمی و استفاده بیشتر از اساتید مدعو متخصص در حوزه‌های مختلف رشته
    • جوان‌گرایی و جذب اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف رشته
    • توجیه کردن اساتید و دانشجویان نسبت به فلسفه، سرفصل‌ها و ارتباط دروس ارائه شده در ترم‌های تحصیلی
    • ایجاد نظام پژوهش بر اساس اولویت‌های دانشکده و ایجاد تیم کارشناسی برای پیگیری آن
  • سیاست‌های حوزه دانشجویان
    • جذب دانشجویان دارای ویژگی‌های فردی متناسب با رشته
    • ارائه شناخت کافی در مورد رشته به دانشجویان (هنگام ورود)
    • محدود و مقید نکردن دانشجویان به کلاس و درس صرف
    • تلاش در جهت مجذوب علوم غربی نشدن دانشجو
    • خارج‌کردن دانشجویان از سردرگمی
    • کمک به دانشجویان در رفع خصیصه غرور
    • افزایش دادن انگیزه دانشجویان
    • جلوگیری از سرخوردگی دانشجویان
    • کمک به دانشجویان در برطرف‌کردن فشارهای روحی
    • حاکم کردن روحیه علم‌آموزی
    • عادت دادن دانشجویان به مطالعه
    • آموختن مهارت تحلیل و حل مسائل فرهنگی به دانشجویان
    • آموختن توانایی‌های لازم برای اشتغال به دانشجویان

دفعات مشاهده: 357 بار | دفعات چاپ: 85 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر