سیاست‌های دانشکده مبتنی بر راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری

 | تاریخ ارسال: 1403/5/31 | 
باتوجه‌به این که ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری راهگشا هست و ایشان نسبت به دانشگاه امام صادق (ع) ابلاغیه داده‌اند؛ از این نظر می‌توان برای برنامه‌ریزی دانشگاه و دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات از این ابلاغیه بهره برد. در ادامه برای تکمیل و طراحی رویکرد و برنامه راهبردی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات از بیانات و منویات ایشان در حوزه فرهنگ و نیز ارتباطات استفاده می‌شود تا برنامه‌ها سمت‌وسویی دقیق پیدا کنند.

محور اول: بازتبیین و تقویت نظام فکری دانشگاه امام صادق (ع) و مبتنی نمودن کلیه فعالیت‌های دانشگاه امام صادق (ع) اعم از آموزشی و پژوهشی
کلیدواژه‌ها: نظام فکری
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول:
بازتبیین و تقویت نظام فکری دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
سیاست اول:
مشخص نمودن نظام فکری دانشکده
سیاست دوم:
بازتبیین نظام فکری دانشکده
سیاست سوم:
تدوین نظام فکری دانشکده
  • لزوم طراحی دروس تلفیقی
  • توجه بیشتر به تعلیم‌وتربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد
  • توجه به نیازهای انقلاب و نظام اسلامی
  • توجه به علایق مطالعاتی اساتید و هویت‌دهی به آن
  • استفاده از انباشت تجربی دانشکده
  • توسعه و تأمین هیئت‌علمی موردنیاز
راهبرد دوم:
مبتنی قراردادن تمام فعالیت‌های دانشکده بر همین نظام فکری
سیاست اول:
ایجاد دستورالعمل‌های اجرایی در جهت نیل فعالیت‌ها به‌سوی نظام فکری دانشکده
  • تنوع گرایش‌ها
  • افزایش کمی واحدهای گرایش‌ها
  • ابهام‌زدایی و تقویت مبانی نظری رشته
  • ایجاد توافق بین اعضای هیئت‌علمی نسبت به مبانی نظری رشته
  • تعیین هویت رشته از طریق تعیین نسبت آن با رشته‌های مادر
  • توجیه دانشجویان نسبت به مبانی نظری رشته
  • تقویت بومی‌گرایی و غربی‌زدایی از مبانی نظری رشته


 
محور ۲: کوشش مضاعف به‌منظور سوق‌دادن متوازن توانمندی‌های دانشگاه به سمت تربیت نیروی درجه یک برای نظام در عرصه‌های علمی و مدیریتی؛ همچنین تولید علوم‌انسانی در دو حوزه نظری و عملی
کلیدواژه‌ها: تربیت نیرو درجه یک، تولید علوم‌انسانی نظری و عملی
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: تربیت نیروی درجه یک برای تولید علوم‌انسانی - اسلامی سیاست اول:
ارائه برنامه‌ای تربیتی از سوی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در حوزه نظر برای تولید علوم‌انسانی - اسلامی
  • توجه بیشتر به تعلیم‌وتربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد
  • ایجاد نظامی برای رصد وضعیت علمی و تربیتی دانشجویان و هدایت آنها
سیاست دوم:
ارائه برنامه‌ای تربیتی از سوی دانشکده در حوزه عمل برای تولید علوم‌انسانی - اسلامی
  • هدف رشته فرهنگ و ارتباطات
  • تأمین و تربیت کادر آموزشی موردنیاز
راهبرد دوم: تربیت نیروی درجه یک برای نظام سیاست اول:
تربیت نیروی انسانی مطلوب در حوزه علمی و مدیریتی برای نظام اسلامی
  • تقویت و بهبود نگاه دانشجو پروری در اساتید
  • ایجاد نظام مناسب برای ارتباط صحیح و فعالانه با دانشجویان
سیاست دوم:
تشخیص و مدیریت توانمندی‌ها
  • طراحی مکانیسم تربیتی مطلوب میان اساتید (راهنمای کد) و دانشجویان
 
محور ۳: بازمهندسی سرفصل‌ها، برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه امام صادق (ع) در کلیه مقاطع تحصیلی؛ باهدف متوازن‌سازی بیشتر محتوا و حجم آن و همچنین تلاش مضاعف به‌منظور به‌روز سازی آن در جهت پاسخگویی به نیازهای نوظهور انقلاب و نظام اسلامی  
کلیدواژه‌ها: بازمهندسی برنامه درسی، متوازن‌سازی محتوای درسی  
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: بازمهندسی نظام آموزشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات سیاست اول:
ایجاد یک برنامه متقن برای بازمهندسی نظام آموزشی دانشکده
  • مسئله‌محور کردن آموزش
  • مشخص‌کردن هدف و کاربرد هرکدام از دروس
  • حرکت به سمت تخصصی‌تر نمودن رشته
  • شفاف‌کردن ارتباط بین دروس متنوع رشته
  • تقویت ارائه محتوا و مطالب درسی توسط اساتید
راهبرد دوم: متوازن‌سازی محتوای درسی سیاست اول:
متوازن‌سازی و به‌روز سازی محتوا و حجم دروس
  • تلاش در جهت تدوین منابع مناسب درسی
  • به‌روز کردن مداوم سرفصل‌ها
  • افزایش‌دادن دروس انتخابی
  • تقویت ارائه مهارت‌های درسی و تحصیلی توسط اساتید
  • تحقق جامع‌ومانع سرفصل‌های درسی توسط استاد
سیاست دوم:
پاسخگویی به نیازهای جدید نظام اسلامی
  • تدوین برنامه درسی بر اساس نیاز جامعه
  • تلاش در جهت بومی و اسلامی نمودن دروس تخصصی
  • تلاش در جهت ارائه دروس معارف اسلامی تلفیقی
 
محور ۴: ارتقا کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانشگاه باهدف عمق‌بخشی به فرایند تحصیلی و گنجاندن فعالیت‌های هدفمند و پژوهشی در بطن آموزش باهدف عمق‌بخشی به فرایند تحصیلی  
کلیدواژه‌ها: عمق‌بخشی به فرایند تحصیلی، گنجاندن فعالیت‌های پژوهشی در آموزش  
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات سیاست اول:
اصلاح طرح درس‌ها و برنامه آموزشی دانشکده
  • ابهام‌زدایی و تقویت مبانی نظری رشته
  • ایجاد توافق بین اعضای هیئت‌علمی نسبت به مبانی نظری رشته
  • تقویت بومی‌گرایی و غربی‌زدایی از مبانی نظری رشته
  • تلاش در جهت تدوین منابع مناسب درسی
  • تلاش در جهت بومی و اسلامی نمودن دروس تخصصی
  • تحقق جامع‌ومانع سرفصل‌های درسی توسط استاد
سیاست دوم: طراحی الگوی ارتقای فعالیت‌های آموزشی
  • افزایش دادن دروس انتخابی
  • شفاف کردن ارتباط بین دروس متنوع رشته
راهبرد دوم:
عمق‌بخشی به فرایند تحصیلی دانشجویان دانشکده
سیاست اول: بهره‌گیری از فعالیت‌های پژوهشی هدفمند در برنامه آموزشی دانشکده
  • معطوف کردن برنامه به خروجی پژوهشی مناسب
  • ایجاد نظام مناسب برای ارتباط صحیح و فعالانه با دانشجویان
  • حاکم کردن روحیه علم‌آموزی
سیاست دوم: بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی مؤثر در برنامه‌های دانشکده
  • توجه به رهیافت تاریخ
  • مسئله‌محور کردن آموزش
  • محدود و مقید نکردن دانشجویان به کلاس و درس صرف
  • آموختن مهارت تحلیل و حل مسائل فرهنگی به دانشجویان

 
محور ۵: تقویت بخش پژوهشی دانشگاه در قالب راه‌اندازی یک پژوهشگاه قدرتمند در دل دانشگاه با حضور محققان برجسته از میان دانش‌آموختگان دانشگاه و تدوین برنامه پژوهشی کوتاه‌مدت و درازمدت با اختصاص بودجه و امکانات لازم در جهت نقد علوم‌انسانی سکولار و تولید علوم اسلامی  
کلیدواژه‌ها: تقویت پژوهش، ایجاد پژوهشگاه، تولید علوم‌انسانی  
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول:
بررسی و تقویت بخش پژوهشی دانشکده
سیاست اول:
طراحی برنامه پژوهشی دانشکده
  • طراحی نظام پژوهشی میان استاد و دانشجو
سیاست دوم:
کمک به تأسیس پژوهشگاه دانشکده
  • گسترش و تقویت هسته‌ها و واحدهای پژوهشی متناسب با حوزه فرهنگ و ارتباطات
سیاست چهارم:
تقویت بخش پژوهشی دانشکده
  • اهتمام جدی نسبت به پایان‌نامه‌های دانشجویی
  • ایجاد نظام مناسب برای ارتباط صحیح و فعالانه با دانشجویان
  • توجه به روش‌های پژوهش کیفی
سیاست پنجم:
ایجاد برند
پژوهشی برای دانشکده
  • ایجاد نظام پژوهش بر اساس اولویت‌های دانشکده و ایجاد تیم کارشناسی برای پیگیری آن
راهبرد دوم:
جذب محققان برجسته و موفق از میان دانش‌آموختگان دانشکده
سیاست اول:
بهره‌گیری از توانایی علمی دانش‌آموختگان در بعد پژوهشی
  • توجه بیشتر به تعلیم‌وتربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد
  • جوان‌گرایی و جذب اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف رشته
  • تأمین و تربیت کادر آموزشی موردنیاز
سیاست اول:
تولید علوم اسلامی در حیطه فرهنگ و ارتباطات
  • تولیدات علمی رشته فرهنگ و ارتباطات
  • توجه به روش‌های پژوهش کیفی

محور ۶: ایجاد انجمن‌های علمی قدرتمند برای هر یک از رشته‌های علمی دانشگاه باهدف اتصال دانش‌آموختگان توانا به دانشگاه و امکان بهره‌گیری از آن‌ها در فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی دانشگاه
کلیدواژه‌ها: انجمن علمی، توجه به دانش‌آموختگان
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: ایجاد انجمن‌های علمی قدرتمند سیاست اول: تقویت و ایجاد انجمن‌های علمی توانمند در حوزه نظر و عمل
  • نظریه و عمل، امکانات کار عملی در کنار دروس نظری
راهبرد دوم: بهره‌مندی از دانش‌آموختگان مجرب سیاست اول: ارتباط‌گیری دانشکده با دانش‌آموختگان متخصص و متعهد
  • آموختن توانایی‌های لازم برای اشتغال به دانشجویان
سیاست دوم: استفاده از توان دانش‌آموختگان در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی دانشگاه
  • توجه بیشتر به تعلیم‌وتربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد
  • تدوین برنامه درسی بر اساس نیاز جامعه
  • جوان‌گرایی و جذب اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف رشته
  • تأمین و تربیت کادر آموزشی موردنیاز
راهبرد سوم:
بهره‌مندی از توانمندی دیگر نهادها در راستای بخش‌های مختلف  دانشکده
سیاست اول: شناسایی و همکاری با دیگر نهادها در عرصه‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی
  • توسعه و معرفی رشته در سایر نهادهای علمی، دولتی و غیردولتی

محور ۷: گسترش کمی تحصیلات در مقطع دکتری و فوق دکتری در رشته‌ها و میان‌رشته‌ای‌های متنوع و جذاب باهدف ادامه تحصیل دانش‌آموختگان دانشگاه
کلیدواژه‌ها: تحصیلات تکمیلی
راهبردها راهبردها راهبردها
راهبرد اول:
بسط کمی مقطع تحصیلات تکمیلی
سیاست اول:
تمرکز بر مقاطع تحصیلات تکمیلی دکتری و فوق دکتری
  • تعیین اهداف سطوح مختلف آموزشی
  • دیسیپلین مشخص در دوره‌های کارشناسی؛ هویت میان‌رشته‌ای در دوره‌های بالاتر
  • ساختار آموزشی
 

محور ۸: تقویت بخش خواهران دانشگاه از جهت علمی و تطبیق خروجی این بخش با نیازهای نظام به‌ویژه در عرصه زنان و خانواده
کلیدواژه‌ها: توجه به عرصه زنان و خانواده
راهبردها سیاست‌ها برنامه
راهبرد اول:
همکاری با بخش خواهران و فعالیت‌های پژوهشی در عرصه‌های زنان و خانواده
سیاست اول:
همکاری با بخش خواهران در عرصه خانواده
سیاست دوم:
بررسی نیازهای نظام در این حوزه


محور ۹: تقویت و تکمیل شاخص‌ها و ضوابط جذب و گزینش دانشگاه به‌منظور ورود نیروهای انقلابی، خوش‌فکر و مستعد در دانشگاه خصوصاً تقویت مدارس امام صادق (ع) برای جذب هدفمند از این مدارس  
کلیدواژه‌ها: استفاده از افراد خوش‌فکر و مستعد  
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: جذب نیروهای انقلابی و مستعد سیاست اول:
ایجاد سازوکاری برای جذب نیروهای انقلابی، متناسب با رویکرد دانشکده
  • جوان‌گرایی و جذب اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف رشته
  • جذب دانشجویان دارای ویژگی‌های فردی متناسب با رشته
محور ۱۰: برنامه‌ریزی جدی در جهت تربیت نیروهای انقلابی دانشجویان، تقویت روحیه انقلابی آنان و همچنین زمینه‌سازی برای اثرگذاری فراجناحی در فضای فرهنگی و سیاسی کشور
کلیدواژه‌ها: تربیت نیروهای انقلابی
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: تربیت انقلابی دانشجویان سیاست اول: ایجاد و تقویت روحیه انقلابی در دانشجویان
  • توجه بیشتر به تعلیم‌وتربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد
  • توجه به نیازهای انقلاب و نظام اسلامی


 
محور ۱۱: تعلیم مدیران انقلابی و فاضل برای مناصب گوناگون در دانشگاه ترجیحاً از میان دانش‌آموختگان دانشگاه بر اساس اصل شایسته‌سالاری  
کلیدواژه‌ها: تعلیم مدیران انقلابی، دانش‌آموختگان، اصل شایسته‌سالاری  
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول:
انتخاب مدیران انقلابی و فاضل برای دانشکده
سیاست اول: تربیت مدیران انقلابی و شایسته از دانشکده تا دانشگاه
  • فارغ‌التحصیل مطلوب رشته فرهنگ و ارتباطات
  • آموختن توانایی‌های لازم برای اشتغال به دانشجویان
 
محور ۱۲: ارتقا برنامه‌وبودجه نویسی در دانشگاه بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای دانشگاه، ایجاد شفافیت در ورود و خروج بودجه به دانشگاه و همچنین توجه مضاعف به اصل چابک و سبک‌بار شدن سازمان و تشکیلات دانشگاه و همچنین صرفه‌جویی  
کلیدواژه‌ها: ارتقا برنامه‌وبودجه، چابک شدن سازمان، صرفه‌جویی  
راهبردها سیاست‌ها برنامه‌ها
راهبرد اول: مدیریت راهبردی دانشکده سیاست اول:
تعیین سیاست‌های کلان دانشکده
  • ایجاد نظامی برای رصد وضعیت علمی و تربیتی دانشجویان و هدایت آنها
  • تخصص‌گرایی و به‌روز بودن اساتید هیئت‌علمی و استفاده بیشتر از اساتید مدعو متخصص در حوزه‌های مختلف رشته
  • ایجاد نظام پژوهش بر اساس اولویت‌های دانشکده و ایجاد تیم کارشناسی برای پیگیری آن
سیاست دوم:
تدوین سندی جامع برای برنامه‌های دانشکده
  • برنامه بازنگری دانشکده
راهبرد دوم: ایجاد اصل شفافیت و چابک‌سازی سازمانی دانشکده سایت اول:
اصل تمرکز بر اصل شفافیت در مدیریت دانشکده
  • تسهیل و انعطاف‌پذیری در حوزه اجرایی دانشکده
  • ایجاد نظام مناسب برای ارتباط صحیح و فعالانه با دانشجویان
  • معرفی وظایف و تبیین آیین‌نامه‌های اجرایی ریاست دانشکده، معاونت‌ها برای دانشجویان و کادر اجرایی
  • توجیه کردن اساتید و دانشجویان نسبت به فلسفه، سرفصل‌ها و ارتباط دروس ارائه شده در ترم‌های تحصیلی

دفعات مشاهده: 248 بار | دفعات چاپ: 80 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر